סבן וסורוס לקלינטון: קחי מיליונים; הממון לא זורם לטראמפ

למרות הפצרות שלדון אדלסון, התורמים הרפובליקאים הגדולים מסרבים לתרום למיליארדר ■ אחד המסרבים: "לא מבין למה צריך לתת לו כסף; הוא לא טוען שיש לו 10 מיליארד דולר?" ■ טראמפ: "אולי אצטרך למכור בניין"

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

איל הטלוויזיה הישראלי-אמריקאי חיים סבן ואשתו שריל, ידידים אישיים של בני הזוג קלינטון, ואלכס סורוס, בנו של הפיננסיר ג'ורג' סורוס, תורם קבוע לפוליטיקאים דמוקרטים, הם התורמים הגדולים ביותר להילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, או, יותר במדויק, לארגון פוליטי עצמאי שתומך בה.

כך עולה מדוח של הארגון Priority USA Action, שמוגדר כ"וועדת פעולה פוליטית" (super PAC), כלומר כארגון שרשאי לגייס תרומות לניהול תעמולת בחירות (למשל, תשדירי בחירות בטלוויזיה) למען פוליטיקאי מסוים, אך מנוע מלתאם את פעולותיו עם אותו פוליטיקאי. Priority USA הוא הארגון הפוליטי העיקרי שפועל למען קלינטון, וככל הארגונים מסוגו הוא חייב להגיש דוחות לוועדת הבחירות הפדרלית (FEC), לרבות רשימת התורמים וכמה תרם כל אחד.

 

על פי הדוח העדכני ביותר, תרמו בני הזוג סבן שלושה מיליון דולר לארגון שתומך בקלינטון. סורוס הבן וכן דניאל אברהם, המייסד של סלים פאסט ופעיל לקידום השלום בין ישראל לפלסטינים, נתנו מיליון דולר כל אחד. מרי וג'יי פריצקר, ממשפחת בעלי ההון היהודיים ששולטת, בין השאר, ברשת המלונות היאט, תרמו 900 אלף דולר, וסכום זהה תרם גם דייוויד שאו, מדען המחשבים ומייסד קרן גידור מהגדולות בארה"ב. כל הנתונים מתייחסים לאפריל בלבד. בסך הכל צבר הארגון בחודש זה 8.6 מיליון דולר.

מבין שלושת המתמודדים במירוץ לנשיאות - קלינטון וברני סנדרס במחנה הדמוקרטי ודונאלד טראמפ במחנה הרפובליקאי - קלינטון מובילה בגיוס כספים. טראמפ מדשדש במקום השלישי. על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", אתמול, הרוב המכריע של התורמים הגדולים המסורתיים לקמפיינים לנשיאות של מועמדים רפובליקאים מסרבים בעיקשות לתרום לטראמפ או לוועדת פעולה פוליטית שתומכת בו. שלדון אדלסון, איל הקזינו ומקורבו של רה"מ בנימין נתניהו, חורג מכלל זה. הוא הודיע לאחרונה שיתרום כ-100 מיליון דולר למאמץ הבחירות של טראמפ, במישרין או בעקיפין, וקרא לתורמים הרפובליקאים ללכת בעקבותיו, אך עד עתה נפלו פניותיו על אזניים ערלות.

התורמים הרפובליקאים הגדולים הקימו "חומת התנגדות" למאמצי גיוס הכספים של טראמפ, לדברי ה"טיימס". כזכור, המיליארדר הכריז בתחילת הבחירות המקדימות שהוא יממן את הקמפיין מכיסו. לאחר שצלח את הפריימריז ומינויו כמועמד מובטח, למעשה, חזר בו טראמפ מהתחייבותו למימון עצמי. הוא הגיע להסכם עם המפלגה הרפובליקאית לגיוס כספים והציב מטרה - מיליארד דולר מתורמים. סירוב התורמים הרפובליקאים לתרום לו הוא מכשול קשה בדרך להשגת היעד, אומר העיתון.

ה"טיימס" שאל כמה תורמים רפובליקאים גדולים מדוע הם מסרבים לתרום לטראמפ. הנה כמה תשובות:

סטנלי דרוקנמילר, משקיע מניו-יורק, שתרם 1.9 מיליון דולר לפוליטיקאים רפובליקאים מאז 2012: "לא בטוח למה מישהו צריך לתת כסף למר טראמפ; הרי הוא טוען שיש לו 10 מיליארד דולר".

מייק פרנאנדז, משקיע בשירותי בריאות, שתרם סכומים גדולים לג'ב בוש, ושבמהלך הפריימריז פרסם מודעות בעיתונים שבהן השווה את טראמפ להיטלר ולמוסוליני: "אתרום כסף לטראמפ כשתכבה אש הגיהינום... רגע, הוא בעצם לא גר שם?".

פול סינגר, ראש קרן הגידור אליוט מנג'מנט, אמר לאחרונה בנאום, כי לא טראמפ ולא קלינטון משקפים את הערכים השמרניים שלו. לדבריו, "זו תקופה עגומה בחיים הפוליטיים בארה"ב".

מייקל ולוק, משקיע מקונטיקט, שתרם כמעט חמישה מיליון דולר לפוליטיקאים רפובליקאים מאז 2015: "טראמפ אנוכי מדי, פגום מדי ובלתי צפוי מדי לכהן כנשיא".

דייוויד האמפריס, בעל חברת טאמקו למוצרי בניין ממיזורי: "אני פשוט לא יכול להביא את עצמי לתמוך בעמדות שלו לגבי הגירה ומדיניות חוץ... כל הרעיון של בניית חומה לאורך הגבול הוא אבסורד".

ברוס קובנר, פיננסיר מניו-יורק, מייסד CAM קפיטל, שתרם לרפובליקאים שלושה מיליון דולר: "התנהגותו גסת הרוח של טראמפ במהלך הקמפיין עד עתה היא הוכחה שאין לו אופי שמתאים לנשיא ארה"ב".

בעקבות ההיענות הדלה של תורמים גדולים, אמר אתמול טראמפ, בראיון לפוקס ניוז כי הוא מתחייב להוציא "סכום עצום" מכספו שלו להמשך מימון הקמפיין ורמז שהוא עשוי למכור אחד מהבניינים שבבעלותו לצורך זה. כדרכו, ההתחייבות היתה מעורפלת למדי, בזו הלשון: "אני אצטרך למכור בניין, לא? אני לא יודע. יש לי אופציה לעשות זאת".