רישוי זירות הסוחר ברשות ני"ע: רק 14 זירות נותרו מתוך 21

רשות ני"ע דחתה בקשות הרישוי של 4 זירות; אחת הזירות שנותרה היא USG CAPITAL - לה מונה מפרק ■ עד היום שיקפה הרשות עמדה שלילית כלפי פעילות זו, ובזירות הסוחר חוששים שרצונה להצר את צעדיהן

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

רשימת זירות הסוחר, שהחלו לפני כשנה בהליך הרישוי של רשות ניירות ערך, הצטמצמה בכשליש: מתוך 21 זירות שהגישו בקשה לאישור הרשות, נותרו רק 14, כשגם מתוכן יש אחת שנמצאת תחת פירוק ואחרות שייתכן כי לא יקבלו אישור בסופו של דבר.

רשות ני"ע פרסמה אתמול כי זירות הסוחר אפ.סי.איי.ג'י קפיטל (FCIG Capital), א.ג.מ שווקים (Agm Markets) ואיזי טרייד (Easy Trade) חזרו בהן מבקשתן לקבל רישיון, בעוד שהרשות עצמה דחתה את בקשותיהן של הזירות הבאות: טרייד מרקר (Trade Marker), איימרקטס (iMarkets), איטריידר (ETRADER) ופריים ברוקר (PRIME BROKER). בקשתם נדחתה משום שמכרו את הפעילות לקולמקס, שממשיכה בהליך הרישוי. כל שבע הזירות הללו אינן רשאיות לפעול, למעט במשיכת יתרה על ידי לקוח, סגירת חשבון לקוח וסגירת פוזיציות.

ברשות ני"ע מציינים בהקשר זה כי "חברות אשר נכללות ברשימה וממשיכות לנהל זירת סוחר לאחר התאריך הנזכר ברשימה, מפרות את החוק, ועל הציבור להביא בחשבון את הסיכונים הכרוכים בכך". פריים ברוקר, נציין, נדרשה לסיים את פעילותה עד 19 ביוני.

ברשימת יתר 14 זירות הסוחר שעדיין נמצאות בהליך הרישוי, נמצאת גם יו.אס.ג'י קפיטל (USG CAPITAL), שבמאי האחרון החליט ביהמ"ש למנות לה מפרק זמני. ברשות ני"ע מציינים כי "הרשות פועלת לוודא כי רק חברות אשר עומדות בתנאי הכשירות המהותיים שנקבעו בחוק, יהיו זכאיות לקבל רישיון זה".

מגבלות רבות והצרת צעדים

רשות ני"ע מקדמת מאז אמצע 2015 הליך לרישוי זירות הסוחר בישראל, ובמסגרת זו היא נדרשת לגבש שורת נוהגים ופעילויות בשוק, תוך קביעת מדיניות חדשה, או אף ראשונה, בנושאים רבים. מאז החלה בהליך להכפפת זירות הסוחר לרגולציה (שמנוסחת תוך כדי הליך הרישוי), יצאה הרשות כנגד חלק משמעותי מפעילות הזירות. בין היתר מדובר בדרישה לסחור אך ורק בנגזרים או בני"ע ובמוצרים שנסחרים בבורסות מובילות בעולם ושאושרו על-ידיהן, וכן היא יצאה נגד מסחר באמצעות מערכות אלגו-טריידינג של הזירות.

בשוק זירות הסוחר חוששים שרשות ני"ע מעוניינת להצר את צעדיהם במידה רבה ואולי אף לחלוטין, כחלק מהליך הרישוי של תחום עיסוק זה תחתיה, ומתוך תפיסה ביקורתית מובהקת ביחס לאופי הפעילות של זירות אלה.