דואר ישראל תפצה לקוח על נזק שנגרם לטאבלט ששלח לארה"ב

כך קבע ביהמ"ש לתביעות קטנות ■ הטאבלט לא הגיע כלל לנמען והוחזר ארצה אחרי שניזוק ■ דואר ישראל: פעלנו לפי הנהלים, ואין פיצוי בעבור נזקים עקיפים

דואר ישראל תפצה לקוח ב-2,100 שקל בגין נזק שנגרם לטאבלט ששלח לארה"ב ושחזר ארצה משלא הגיע לנמען - כך קבע בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה.

השולח הגיש תביעה לאור נזק שנגרם לטאבלט ששלח בסוף שנת 2014 באמצעות דואר ישראל לארה"ב. הטאבלט לא הגיע כלל לנמען והוחזר ארצה אחרי שניזוק.

התובע טען כי הטאבלט נמסר למשלוח בתוך בנרתיק פלסטיק ומעטפת דמוית עור, כשהוא עטוף בשקית בועות אוויר ששימשה שכבת מגן נוספת. עוד הוא טען כי פקידת הקבלה בדואר אישרה כי האריזה מספיקה, ולא נדרשת אריזת מיגון כלשהי. באותו מעמד היא הציעה לו לרכוש כיסוי ביטוחי עבור משלוח הטאבלט, וכך הוא עשה. 

החבילה יצאה לדרכה לארה"ב, והנמען אף קיבל הודעה כי החבילה הגיעה לסניף הדואר, אולם כשהגיע לאסוף את החבילה - התברר כי המשלוח לא נמצא. לאחר כחודשיים הוחזרה החבילה לידי השולח, אז התברר כי הטאבלט לא נדלק, וכי המסך חשוך.

דואר ישראל השיבה לטענותיו כי היא פעלה לפי הנהלים, וכי אין פיצוי בעבור נזקים עקיפים, לרבות אי-פיצוי בגין דמי המשלוח ששולמו. עוד נטען כי החבילה לא נדרשה על-ידי הנמען בארה"ב, ועל כן הושבה לישראל. "פניית התובע בדבר אי-תקינות הטאבלט נבדקה, והתברר כי המכשיר משומש, ללא סימני נזק (שבר), ולא נארז כנדרש על-מנת שיעמוד בטלטולי הדרך". כך, דואר ישראל קבעה כי אין לה כל אחריות לנזק שנגרם.

השופטת תמי לוי-יטח פסקה את הפיצוי האמור כשהיא מותחת ביקורת על התנהלות הדואר, כאשר מי שערך חקירה לאיתור המשלוח בשיתוף עם רשויות הדואר בארה"ב - הוא השולח. "תמוה בעיניי כי אין כל תיעוד לעניין זה במרשמי הנתבעת, עליהם היא מסתמכת ומבססת הגנתה... למותר לציין כי יש משמעות לעובדה כי המשלוח לא המתין בסניף הדואר משך מספר שבועות עד לדרישתו על-ידי הנמען (כנטען על-ידי הנתבעת), אלא לא אותר משך תקופה ארוכה, ורק בחלוף כחודשיים הושב ארצה. ככל שהמשלוח עבר 'גלגולים' והעברות רבות יותר, ולא ברור באילו תנאים הוא הוחזק, ברי כי המשלוח הועמד בסיכון יתר להינזק יותר מאשר משלוח אחר אשר היה מגיע ליעדו במועד".

עוד ציינה השופטת כי מחד בחרה דואר ישראל שלא להעניק פיצוי לתבוע, בשעה שהיא עצמה מציעה ללקוחותיה לרכוש כיסוי ביטוחי למקרה של נזק שייגרם למשלוח. לאור העובדה שגם הפקידה אישרה את אופן האריזה ולפיכך כאמור הציעה לו לרכוש ביטוח, "לא ניתן לאפשר לנתבעת להעלות טענה בדבר רשלנות התובע באריזת המשלוח". 

היות ומדובר בטאבלט משומש, פסקה השופטת כי פיצוי בסך 1,700 שקל עבור הטאבלט ואריזתו ימצה את הנזק, בנוסף ל-400 שקל הוצאות משפט.