נ"י טיימס: מינוי ליברמן יפגע ביחסים עם הממשל הבא בארה"ב

במאמר מערכת יוצא דופן בחריפותו כותב העיתון: "מעמדה של ישראל בושינגטון לא יתחזק ע"י שר הגנה שנמצא במחלוקת עם הממסד הצבאי בישראל" ■ "כשר חוץ ליברמן היה אסון ליחסים בין וושינגטון לירושלים"

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

"המינוי הפוטנציאלי של אביגדור ליברמן לשר הביטחון הוא הימור ציני ומסוכן. קרוב לוודאי שהנשיא/ה האמריקאי/ת הבא/ה לא יזנח את התמיכה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים, ושמעמדה של ישראל בוושינגטון לא יתחזק עם מינויו של שר ביטחון שנמצא במחלוקת עם הממסד הצבאי בישראל" - כך כותב היום (ג') "ניו-יורק טיימס" במאמר מערכת שמוקיע את המינוי בחריפות יוצאת דופן.

פקיד בבית הלבן אמנם אמר השבוע כי הממשל מצפה לעבוד עם שר הביטחון החדש, אך במקרים רבים מאמרי המערכת ב"טיימס" משקפים את עמדות ממשל אובמה.

"תפקידו הקודם של ליברמן כשר-חוץ בממשלת נתניהו היה אסון ליחסי ישראל - ארה"ב", כותב העיתון. "עמדותיו האולטרה-קיצוניות בסוגיות הפלסטינים, ההתנחלויות והסכסוך הישראלי-פלסטיני הפכו אותו למעשה לדמות בלתי רצויה בוושינגטון ודמות רעילה לפלסטינים".

"נתניהו אולי חושב שצרכיו הפוליטיים חשובים יותר מהיחסים עם ממשל אובמה, שיוחלף בקרוב", מציין מאמר המערכת. "בלאו הכי היחסים עם הממשל הזה נעכרו בגלל ההסכם הגרעיני עם איראן. אבל ממשל אובמה לפחות מיסד יחסי עבודה עם שר הביטחון, משה יעלון, דמות קשוחה אך פרגמטית, שאך זה פרש... עיתוי השינוי במשרד הביטחון רגיש במיוחד לנוכח העובדה שהסכם שיסדיר את הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל לעשר השנים הבאות נמצא עתה בשלבים הסופיים של המו"מ".

אם נתניהו סבור כי נשיא חדש בבית הלבן יציע לישראל עסקת סיוע טובה מזו שמציע הנשיא הנוכחי, זה הימור מסוכן, מדגיש העיתון.

 

ה"טיימס" אומר כי מינוי ליברמן עלול להחזיר לאחור את מחוגי השעון בכל מה שנוגע ליחסים בין ישראל למדינות ערב. לאחר הכול, ליברמן איים להפציץ את סכר אסואן, אם תפרוץ מלחמה עם מצרים, או לכבוש מחדש את עזה. יתר על כן, יחסיו עם הממסד הצבאי בישראל מתוחים בגלל תמיכתו בחייל צה"ל, אלאור אזריה, שמואשם בהריגת פלסטיני פצוע, מזכיר המאמר.

העיתון מציין, כי מינוי ליברמן יעקר כל מחווה ישראלית אפשרית לפלסטינים. הרי ליברמן התפטר מהממשלה אשתקד בגלל סירובו של נתניהו להשמיד את חמאס ולבנות התנחלויות נוספות בגדה.

אך נראה שנתניהו סבור שהשכנת שלום בקואליציה הרעועה שלו חשובה יותר מהסיכון של מינוי יריב פוליטי כראש הצבא המהולל של ישראל והסיכון של החרפה נוספת בייחסים עם ארה"ב, אומר ה"טיימס".