החקלאים ימכרו ישירות לציבור: אבטיח ופלפל ב-1 שקל לק"ג

המכירה, במחירים נמוכים משמעותית מהמחירים ברשתות, תיערך בכיכר "המייסדים" בפ"ת במסגרת פרויקט "שוק החזית" ■ "חקלאים שמוכרים ישירות לצרכן גילו שהם יכולים להתפרנס"

פלפלים / צילום: תמר מצפי
פלפלים / צילום: תמר מצפי

מחאת החקלאים נמשכת ויחד אתה גם פרויקט מכירת התוצרת החקלאית ישירות לצרכנים. היום (ד') אחר-הצהריים (ד') ימכרו חקלאים את התוצרת שלהם במסגרת פרויקט "שוק החזית" בכיכר "המייסדים" בפתח-תקווה.

מדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת, ולפי הערכות, ישנם היום כ-60 חקלאים המוכרים את תוצרתם ישירות לצרכנים, מרביתם הצטרפו בחודש האחרון.

החקלאים ימכרו מגוון רחב של תוצרת חקלאית, חלקה במחירים נמוכים במיוחד, הודות להתגייסות של התוכנית "הצינור" בערוץ 10. אבטיח ופלפל יימכרו במחיר של 1 שקל בלבד לק"ג. במקרים אלה מדובר בגידולי פלפלים שהחקלאים לא הצליחו לשווק לרשתות השיווק בשל גודל קטן ובעודף של גידולי אבטיח. התוכנית "הצינור" התגייסה לשנע את הסחורה, ונוער מעמותת "אדם ואדמה" סייע בקטיף.

 

"ברור שלאורך זמן זה לא יחזיק מים להביא מתנדבים, אבל הציבור חיבק כל-כך חזק את החקלאים, כך שהרגשנו שגם אנחנו צריכים להחזיר לו", אומר ברק אומגה, חקלאי המגדל פלפלים במושב פארן בערבה, ממובילי המאבק. 

לדבריו, "אנחנו חקלאים שקצה נפשנו בשיטה. יש פערי תיווך. אפשר להאשים הרבה גורמים בדרך, אבל העובדות פשוטות: חקלאים קורסים, מאות משפחות סוגרות את המשקים שלהן, ורשתות השיווק מראות כל הזמן רווחים ממכירת הפירות והירקות. לנו ברור איפה הבעיה, אבל לציבור עדיין לא. כשהציבור רואה פלפל ב-15 שקל או אבוקדו ב- 20 שקל, הוא חושב שהחקלאי עשה עליו סיבוב". 

- איפה הבעיה?

"כשחקלאי מקבל 3.5 שקלים לאפרסק, וברשת הוא נמכר גם ב-30 שקל לק"ג, הבעיה היא באמצע. מן הסתם חברת השיווק שקנתה ממנו ישירות את התוצרת היא הבעיה. זה חד וחלק, כי החקלאי מפסיד על בסיס קבוע. רשתות השיווק קונות פטרוזיליה ונענע מהחקלאי ב-1-1.2 שקלים ומוכרות לצרכן ב-3.9 שקלים".

- המכירה הישירה יכולה להיות שיטה שתחליף את הנקודות ברשתות השיווק?

"זה תלוי בצרכנים. הצרכן הוא זה שצריך להיות נאמן לחקלאי. הגיל הממוצע של החקלאים הוא 65, מבוגרים על סף פנסיה. כדי למכור במשק צריך לעמוד 8 שעות, וזה דורש תעצומות נפש אדירות, אבל הסיבה שעושים זאת היא שמבחינת החקלאים זו מלחמה אחרונה. חקלאים שהחלו למכור ישירות גילו שהם יכולים להתפרנס, בזמן שהצרכן קונה במחירים נמוכים יותר. 

"באזורים שבהם החלה מכירה ישירה של חקלאים, ראינו שהרשתות מגיבות בהורדת מחירים. באופן אישי, צילמתי את המחירים בעיר אשדוד ברמי לוי שיווק השקמה וביינות ביתן. הם הורידו את האפרסק ל-7.9 שקלים לק"ג, והמדפים שלהם כמעט ריקים".

- זו תחרות, וזה לגיטימי שהם מורידים מחירים.

"אני מסכים שחייבת להיות תחרות בשוק. לגיטימי להוריד מחירים, אבל אם אתם יכולים למכור את התוצרת ב-7.9 שקלים, למה קודם מכרתם אותה במחיר כפול ויותר?". 

ברשתות השיווק, אגב, טוענים כי לא מדובר כאן במלחמת מחירים. לדבריהם, מדובר במאבק שרשת יינות ביתן מנהלת מול רשת רמי לוי, ללא קשר לחקלאים.