כנס ביומד בת"א: "עד 2050, מספר בני ה-80 בעולם יגדל פי 3"

מנכ"ל ומייסד נוירוRX - הזוכה בתחרות הסטארט-אפים בכנס IATi-Biomed 2016: "דיכאון הורג יותר אנשים מסרטן שד"

רותי אלון וד"ר בני זאבי, יושבי ראש כנס IATi-Biomed 2016 / צילום: אלכס אלמן
רותי אלון וד"ר בני זאבי, יושבי ראש כנס IATi-Biomed 2016 / צילום: אלכס אלמן

"השאלה שפספסנו עד היום ברפואה, היא מה החולים באמת חושבים על המחלה שלהם. לפעמים, כשמדברים עם החולים, מגלים שאחד הדברים הכי חשובים להם הוא שהחיים שלהם יראו כמה שיותר דומים לחיים לפני המחלה, אפילו אם אין באמת הקלה בסימפטומים" - את הדברים הללו אמר ד"ר דניאל קרלין, פסיכיאטר, יזם וגם מנהל תחום הרפואה הכמותית בחברת פייזר, בכנס IATi-Biomed 2016, שהתקיים השבוע בתל אביב. היו"רים המשותפים של הכנס הם רותי אלון וד"ר בני זאבי.

קרלין ציין כי כבר כיום, פייזר משתמשת בטלפון הסלולרי כדי לקבל תמונה אמיתית יותר של חיי היומיום של המטופלים. "באמצעות מד תנועה שקיים בכל טלפון, אפשר לדעת מתי היית פעיל, מתי ישנת, האם היית נייח כשישנת, כמה זמן לקח לך לצאת מן המיטה", אמר. לדבריו, המידע הזה קריטי, למשל למעקב אחרי חולי פרקינסון, וכן לניסיון למנוע נפילות אצל קשישים. "אבל התרופה לא אומרת לנו מה אתה מרגיש. קשה להבדיל בין שיכור לבין אדם ישן, או בין אדם עצוב לרגוע".

קרלין הוסיף ואמר כי הנטייה של חולים לא ליטול תרופות על פי ההוראות מפריעה אף היא לרפואה בכלל ולניסויים קליניים בפרט. "כשבודקים קבוצה של רופאים, שאמורה להיותה קבוצה הכי ממושמעת בתחום, רואים שהם נוטלים תרופה של פעם ביום ב-90% דיוק, תרופה של פעמיים ביום רק ב-60% דיוק ותרופה של שלוש פעמים ביום בפחות דיוק אפילו מזה. בניסוי אחד שעשינו בדקנו את רמות התרופה בדם של החולים בסוף הניסוי. אצל חלקם, היא הייתה אפס". עוד אמר כי "אנחנו לא יודעים בדיוק איך עובדות התרופות הקיימות לחרדה ודיכאון, כי איננו יודעים בדיוק מהם חרדה ודיכאון". לדבריו, כך לא ניתן לפתח תרופות חדשות, ועובדה היא שלא פותחו תרופות מהפכניות בתחומים הללו בעשורים האחרונים.

אחת החברות שרוצה לעשות זאת היא הזוכה בתחרות הסטארט-אפים של הכנס - נוירוRX. החברה מפתחת תרופה שנועדה להפחית את מקרי ההתאבדות אצל דכאוניים המטופלים בתרופות. "דיכאון הורג יותר אנשים מאשר סרטן שד", אמר בכנס מנכ"ל ומייסד החברה, ד"ר ג'ונתן ג'אוויט. פטריק פיגיס, ראש תחום מערכות הבריאות ב-PWC, ציין כי מגזר המבוגרים בני יותר מ-80 הוא הצומח ביותר בעולם, וכי עד שנת 2050 יהיו פי שלושה יותר בני 80 ומעלה בעולם מאשר כיום. בד בבד, 65% מהעולם ייכנס למעמד הביניים, אירוע מרגש בעבור האנושות אבל "פצצה מתקתקת" מבחינת העלייה ברמות ההשמנה והסוכרת.

ההשפעה המיידית תהיה מחסור חמור ברופאים ובאחיות, והפתרון - רפואה דיגטלית. "הצרכנים פתוחים לשינוי בשירות הרפואי, כי כבר נחשפו לשינויים הללו בתעשיות אחרות. 55% מהחולים בארה"ב סומכים כיום על האינטרנט יותר מאשר על רופא, ו-74% ישמחו להחליף ביקור רופא בביקור וירטואלי", אמר פיגיס.

בכנס חשף שלמה נמרודי, מנכ"ל חברת רמות, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת תל אביב, כי ב-20 השנה שחלפו בין 1993 ל-2013 הגיעו 221 חברות הסטארט-אפ המובילות מן האוניברסיטאות הישראליות לסך ערך כולל של 50 מיליארד דולר. 51% מהן החזירו רווח למשקיעים ו-24% החזירו רווח של יותר מפי חמישה. לדברי נמרודי, הנתונים מעידים על סיכון נמוך משמעותית בהשקעה בחברות מן האקדמיה לעומת הביצועים של כלל סקטור ההיי-טק.