הסתיים המצוד: החשוד ברצח הכפול בראשל"צ אותר - ונורה למוות

הכוח זיהה את החשוד יאן גבריאלוב בעת ששהה במכוניתו; הוא הבחין בשוטרים ונסע במהירות לעבר לוד, שם זוהה ונורה ע"י מפקד מחוז מרכז לאחר פתיחה בנוהל מעצר חשוד ■ ברכבו נמצא אקדח טעון עם כדור בקנה

משטרה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
משטרה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כוח משטרה איתר היום (שבת) במהלך פעילות יזומה את יאן גבריאלוב - החשוד שירה למוות באנסטסיה רוסנוב ובבן זוגה אליעזר קנדינוב בראשון-לציון ביום רביעי האחרון, וירה בו למוות לאחר מרדף.

גבריאלוב אותר בעת ששהה ברכבו, ולאחר ששם לב כי זוהה, הוא החל לנסוע במהירות. הוא לא נענה לקריאות השוטרים לעצור והמשיך בנסיעה לעבר לוד. כוחות משטרתיים נוספים הוזעקו למקום, וכוח משטרתי שזיהה אותו ברחוב זיגלבאום בעיר, והניח כי הוא חמוש, ביצע נוהל מעצר חשוד, ובתומו ירה בו למוות מפקד מחוז מרכז ואחיו של המפכ"ל לשעבר דודי כהן, ניצב מוטי כהן. בחיפוש ברכב של גבריאלוב נמצא אקדח טעון עם כדור בקנה.

אחד מתושבי האזור שבו נורה למוות גבריאלוב סיפר כי "הרחוב היה שקט, שמענו ירייה ואחר-כך עוד שלוש. ראינו את השוטרים רצים לעבר הרכב. רק אחר-כך הבנו מה קרה".

גורם בכיר במשטרה אמר כי ביומיים האחרונים פעלו בלשי היחידה הסמויה של המשטרה בצמוד לחשוד ועקבו אחריו. "היום בערב, בעת שהוא יצא ממקום המסתור שלו, הוא הבחין בבלשים וניסה לחמוק מהם, תוך שהוא מנגח רכבים. המעטפת של כוח הבילוש של משטרת ראשון-לציון וימ"ר מרכז החלו במרדף אחר הרכב, תוך שהוא חוצה שכונות שלמות בראשון-לציון ובלוד. כשהגיע לרחוב חיים חורי, ביצע מפקד המחוז ירי לעבר הרכב, אליו הצטרפו עוד בלשים, ובפינת הרחובות חורי זיגלבאום נעצרה המכונית".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שיבח את כוחות המשטרה "על הפעולה הנחושה והמקצועית". לדבריו, "לאחר הליך חקירתי מורכב על-ידי טובי המוחות במשטרת ישראל בשילוב אמצעים ייחודיים, כוחות המשטרה בראשות מפקד המחוז הצליחו לשים יד על הרוצח הנתעב. בשקט, במקצועיות ותוך סיכון חיי השוטרים והמפקדים, הם הגיעו אליו ומנעו פגיעה נוספת בחפים מפשע".

ארדן הוסיף כי "האירוע הזה שוב מוכיח כי עבודת המשטרה לא מסתיימת לעולם. הרחק מעין הציבור, בלילות, בשבתות, בחגים ובכל יום, שוטרי ולוחמי משטרת ישראל פועלים למען שלום וביטחון הציבור - ועל כך יש להודות להם".

הוא הדגיש כי יש לפעול כדי להגן על נשים הנמצאות בסיכון. "אירוע הרצח המצער בראשון-לציון רק ממחיש את הצורך הלאומי בהתגייסות כוללת של כלל הגופים הרלוונטיים על-מנת להגן להבא טוב יותר על נשים המאוימות על-ידי בני זוגן".

רוסנוב בת 29 וקנדינוב, בעל חברת הניקיון יהלום בן 34, נורו למוות בביתה של רוסנוב ביום רביעי האחרון. גבריאלוב, החשוד המרכזי ברצח, הוא חברה לשעבר של רוסנוב. הוא מוכר היטב למשטרה גם בשל עבירות אלימות קודמות שכללו איומים על חייה של רוסנוב.

המצוד אחר גבריאלוב נערך כבר 6 ימים, עוד לפני הרצח שאירע ביום ששבה רוסנוב ממקלט לנשים מוכות בעקבות איומים שספגה ממנו. במשטרת ראשון-לציון פעלו באותה עת כדי לאתר את בן הזוג לשעבר, ללא הצלחה. כשהגיעה ביום ראשון לביתה, הצליח גבריאלוב לחמוק ממאמצי המשטרה, לארוב לה ולבן זוגה - ולהימלט מבלי להותיר עקבות.

שני ילדיה של רוסנוב מנישואיה הקודמים שהו מאז הרצח בדירת מסתור יחד עם סבתם במימון עיריית ראשון-לציון - מאחר שהמשטרה לא הייתה יכולה לספק להם שמירה והגנה. כמו כן, ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, אישר לממן לשלושה אבטחה, מלבד דירת המסתור שמחוץ לעיר.

בימים האחרונים נשמעה ביקורת על מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, מאחר שבשל מדיניות של מידור הציבור, לא התפרסמו תמונותיו של גבריאלוב, ושמו היה אסור בפרסום, למרות שהוא הוגדר עבריין נמלט ומסוכן לציבור עוד מיום שני.

התכתבות בין רוסנוב לשכנתה ביום שבו נלקחה למעון לנשים מוכות חושפת את תחושת הפחד והאיום שבו הייתה שרויה רוסנוב ערב הרצח. "הוא צריך להיות על אופנוע או רכב, תגידי אם את רואה אותו", כתבה לה בהתייחס לאופנוע, שבו כנראה נסע ליד הבית. "תציצי מדי פעם", ביקשה והוסיפה תמונה של האופנוע. חברתה כתבה לאחר מכן כי היא רואה אופנוע עובר, אבל היא לא בטוחה שזה הוא.

החברה סיפרה כי הציעה לה לישון אצלה בעבר בגלל איומים מצד בן הזוג לשעבר, אך המשטרה ביקשה להעביר אותה למעון. "הייתי במרפסת וראיתי שתי ניידות למטה, ופתאום אני רואה שוטרים בבית שלה". היא ציינה כי התקשרה אליה ושאלה את רוסנוב אם פרצו לה לבית, וזו ענתה: "עוד פעם עם האיומים".

"אמרתי לה 'בואי תשני אצלי', אבל לא הרחקנו לכת", הוסיפה החברה. "השוטר אמר 'היא לא באה לישון אצלך, ואת לא ישנה אצלה - אנחנו לוקחים אותה'. היא אמרה: 'הם רוצים לקחת אותי'. היא אמרה: 'תן לי לישון אצל חברה שלי', אבל הם אמרו לה לא".