השר יריב לוין עשוי לקבל סמכויות נתניהו בנוגע לבזק

אם שר התיירות יקבל את הסמכויות, זאת בידיעה מראש שהוא אמור לאשר את מתווה ביטול ההפרדה המבנית מבזק כפי שתומך נתניהו

 

 

יריב לוין/ צילום: איל יצהר
יריב לוין/ צילום: איל יצהר

הניסיון למצוא פתרון לסוגיית ההפרדה המבנית בבזק נעשה מורכב יותר ויותר מיום ליום, ולדברי גורמים פוליטיים, כרגע נעשה מהלך שמטרתו למצוא שר שאליו יועברו סמכויות ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו בנושאי בזק והוא זה שיקבל את ההחלטה בנושא עתיד ההפרדה המבנית בחברה.

לדברי אותם גורמים פוליטיים, הניסיון לאתר שר שיקבל את סמכויות נתניהו בנושא עשויה ליצור בעיה כיוון שברור מאליו שהתנאי שהוא יקבל את הסמכויות יהיה תמיכתו המובטחת בביטול ההפרדה.

שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, אמר בשעה האחרונה בכנס אנליסטים כי להערכתו שר אחר אמור להיכנס לנעליו של נתניהו בכל הנוגע לניגוד העניינים של נתניהו מול בזק, וזאת בהתאם להחלטת היועמ"ש. ל"גלובס" נודע כי השר שמוזכר כמי שיקבל את הסמכויות הוא שר התיירות יריב לוין.

סוגיית ביטול ההפרדה המבנית בבזק והמהלכים הנעשים לקידום המהלך עוברת תהפוכות, מכיוון שהגורמים שעוסקים בנושא חוששים כעת מפני מצב לפיו היועץ המשפטי לממשלה יקבע באופן רשמי את תנאי הסדר ניגוד העניינים בין נתניהו לאלוביץ', מה שעשוי למנוע את קידום המהלך במסגרת של פשרה כלשהי.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבועות האחרונים היה ניסיון להגיע לעסקה לפיה בזק תאולץ להשלים עם מחירי טלפוניה פחות נוחים לה, ובתמורה היא תקבל הבטחה ממשרד התקשורת שתשקף נכונות לביטול ההפרדה המבנית.

נסביר שהכוונה במחירי טלפוניה היא מחירי השימוש של מתחרותיה של בזק בטלפוניה שלה במסגרת הרפורמה בשוק התקשורת הנייח. בזק מסרבת לאפשר למתחרותיה להשתמש בטלפוניה שלה במחירים שקבע משרד התקשורת ולכן הטלפוניה תקועה כבר חודשים ארוכים ואיננה נכללת ברפורמה, וזאת למגינת ליבם של הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת והאוצר.

מנגד, בזק מצויה במשא ומתן מתקדם עם רשויות המס בנוגע לניצול ההפסדים הצבורים של yes. כזכור, בשנה שעברה רכשה בזק את מלוא הבעלות ב-yes במסגרת עסקת בעלי עניין עם בעל השליטה בבזק, אלוביץ'. חלק מהותי בעסקה היה רכישת הפסדי העתק שנצברו בחברה מיום תחילת פעילותה.

עפ"י הביאור בדוחותיה הכספיים של בזק, היא צפויה לשלם לרשויות המס סכום עתק של 460 מיליון שקל ובתמורה תקבל אפשרות לנצל את מלוא ההפסדים של yes בסך 5.4 מיליארד שקל (ששווים לצורך מס 25% מסכום זה דהיינו כ 1.35 מיליארד שקל). בנוסף, עפ"י ההסכם עם בעל השליטה, ככל שיחתם הסכם עם רשויות המס, בזק תידרש לשלם 200 מיליון שקל נוספים ליורוקום.

ללא ביטול ההפרדה המבנית אין כל ערך לאותם הפסדים מכיוון ש-yes אינה חברה רווחית, וגם אם תעבור לרווח הרי שידרשו שנים ארוכות מאד לניצול ההפסדים, דבר שמפחית מאד את ערכם. ניצול ההפסדים אפשרי רק ע"י מיזוג החברות - בזק ו-yes, דבר שיתאפשר רק כאשר תבוטל ההפרדה המבנית.

עובדה זו מסבירה את החשיבות העצומה שבביטול ההפרדה המבנית לבזק' אבל באותה עת ממחישה את עומק הבעיה בה היא מצויה. בזק מציינת כי ההסכם עם רשויות המס טרם נחתם, אבל ל"גלובס" נודע כי הוא בשלבים סופיים. ברור' כי ללא ביטול ההפרדה המבנית, בזק לא תוכל לחתום על הסכם כזה, שכן היא לא תרצה להימצא במצב בו שילמה 460 מיליון שקל לרשויות המס ועוד 200 מיליון שקל לבעל השליטה, מבלי שיש לה ודאות מלאה שתוכל בכלל לנצל את ההפסדים שבגינם היא משלמת סכומי עתק אלה.

לאחרונה נעשו ניסיונות להביא לכך שבזק תקבל מכתב ממשרד התקשורת שלפיו תהיה התחייבות לביטול ההפרדה. כעת, וככל הנראה בשל ההתערבות של היועץ המשפטי לממשלה שפועל להסדיר את ניגוד העניינים של נתניהו מול אלוביץ בשל הקרבה ביניהם, נעשה ניסיון חלופי להעברת הסמכויות ללוין שיקבל את ההחלטה בעניין ההפרדה המבנית.

אלא שכפי שציינו, ישנה בעייתיות בעניין מפני ששר שיקבל את הסמכויות יידע שהוא מקבל את הסמכויות בידיעה מראש שהסוגיה עומדת לפתחו והוא יודע את עמדת ראש הממשלה בעניין שתומך בביטול ההפרדה.