המצוקה של אלשטיין הובילה אותו לתקוף את יו"ר כלל ביטוח

אלשטיין: "הנוחות של נוה הייתה לרעתנו כבעלי מניות בחברה" ■ כלל ביטוח: "התקפה חסרת רסן שמנסה לעקוף את הוראות המפקחת על הביטוח"

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

הבעלים ויו"ר אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, ממשיך להיאבק על עתיד החזקתו בכלל ביטוח בפרט, ועל המשך קיומו של אי.די.בי בכלל, הקונצרן המקרטע שבראשו הוא עומד, ושבו השקיע עד היום מעל 2 מיליארד שקל, סכום ששימש רובו ככולו לעמידה בהתחייבויות הקונצרן לנושיו.

לאחר שפתח חזית מול המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, ומול הנאמן מטעמה למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי (במטרה למנוע את החלטתם להתחיל במכירת מניות השליטה בכלל ביטוח דרך הבורסה), מסמן כעת אלשטיין את יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, ואת דירקטוריון החברה בכללותו, כמטרה למאבק ההישרדות של אי.די.בי.

במכתב מיום חמישי, שמוען לכלל ביטוח ושנשלח מטעם בעלת השליטה אי.די.בי, כותב אלשטיין: "אני פונה אליכם כבעל מניות בחברה ברגע של צער וחשש עמוק. העובדה שמניית כלל ביטוח מתפקדת בצורה מאכזבת אינה חדשות עבורנו.

"מניית כלל ביטוח הנה, פשוטו כמשמעו, בעלת הביצועים החלשים ביותר בסקטור הביטוח הישראלי בששת החודשים האחרונים... למשקיעים ציפיות חלשות לעתיד, אשר באות לידי ביטוי בעובדה שהחברה נסחרת בכמעט מחצית משווי ההון שלה, בעוד שיתר המתחרות, עם תוכניות עסקיות ואסטרטגיה ברורות יותר, נסחרות במכפילי הון של עד פי 5 על ההון (למעשה, יש רק חברה אחת כזו: איי.די.איי ביטוח, ששונה מהותית מיתר החברות המסורתיות הגדולות, דוגמת כלל ביטוח, אשר נסחרות כולן מתחת למחיר ההון שלהן, ר'ש').

"המצב האמור הוחמר לאור העובדה שכבר שמענו מהחברה טיעונים נקלים, שמציגים את החברה בעמדת הקורבן שאינו יכול לשלם דיבידנד או לרכוש בחזרה מניות החברה (buyback), וזאת משום הוראות הרגולציה והצורך בחיזוק ההון על פי הוראות הסולבנסי 2".

נציין כי הדבר נכון לגבי כלל חברות הביטוח, שגם אצלן מורגש קושי בחלוקת דיבידנדים, אך הדבר מורגש במיוחד בכלל ביטוח, שאינה מחלקת דיבידנדים בשנים האחרונות. עם זאת, מציאות מורכבת זו הייתה ידועה לכל עוד לפני שאלשטיין נכנס לאי.די.בי, וגם כשהסכים לתנאי הפיקוח על הביטוח, שנקבעו עוד בימי נוחי דנקנר.

אלשטיין ממשיך וטוען במכתבו החריף, כי "כולנו יודעים שכלל ביטוח עומדת בדרישות הסולבנסי 2. ועדיין, במהלך 2014 ו-2015, ראינו חברות שאינן עומדות בדרישות הללו, ועם מבנה הון חלש, שמשלמות דיבידנדים... לא רק זאת, אנו היינו החברה היחידה שלא חילקה דיבידנד, ולו סנט, מאז.

"גרוע מכך אף שדירקטוריון כלל ביטוח אף לא היה פרואקטיבי במטרה להשיק תוכנית רכישה עצמית של מניות החברה, שללא ספק הייתה רווחית יותר מכל השקעה אחרת שהחברה הייתה יכולה לעשות כיום, בהתייחס בשווי המניה ביחס להונה", אמר והוסיף, ש"הנוחות שמפיק היו"ר ממצב שבו יש הון גדול יותר בחברה, באופן שבסופו של יום יניב לו רווחים בדמות בונוסים גדולים יותר, הייתה לרעתנו כבעלי מניות בחברה".

"נוה לא יוזז מתפקידו"

אלשטיין, שמנהל קרב מאסף מול האוצר, כנראה מזהה את היו"ר נוה כחוליה החלשה במשוואה הזו, ומנסה להפעיל עליו ועל הדירקטוריון לחץ, שיוביל אותם לחלק לו דיבידנדים - זרם מזומנים שחשוב לקונצרן המקרטע. זאת, בהמשך למכתב מתרה ששלח לנאמן טרי לפני ימים מעטים.

כך, במקום לנסות להגיע לסיכומים עם הפיקוח על הביטוח, אלשטיין, שנראה שחשב בתחילה שיוכל לתמרן את האוצר כך שישיב את השליטה בפועל בכלל ביטוח לידיו, ממשיך לא להחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות לדאוג לעתיד הקונצרן שעליו השתלט, ושעדיין רחוק מלהגיע לחוף מבטחים.

כאמור, אלשטיין שולח חץ ישיר כלפי דני נוה, שפועל תחת הנאמן שמינה האוצר למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, ואומר ש"בעצם קבלת ההחלטות הללו, דירקטוריון כלל ביטוח החליט להביא לישראל את הגרועות שבפרקטיקות של וול סטריט. ההרגלים הנקלים הללו באים כמובן לידי ביטוי בשכר השערורייתי של היו"ר".

עוד הוא מוסיף ומציין במכתבו את "המציאות המביישת", שלא יצא כנגדה עד היום ולו פעם אחת למרות פרק הזמן שחלף מאז השתלט על אי.די.בי, שלפיה "יש לנו יו"ר שחסר כל ניסיון פיננסי בתחום הביטוח או בתחום הבנקאות, מה שלחלוטין אינו קביל".

אלשטיין, המכנה את התגמול של נוה "מופרז", למרות שתגמול זה הוא מהנמוכים בקרב בעלי תפקידים דומים, הוא זה שרצה להעניק לגיל שרון חבילת תגמולים חסרת תקדים, בהיקף של מעל 70 מיליון שקל בדסק"ש, ל-5 שנים (כ-14 מיליון שקל בשנה).

אלשטיין אף ממשיך ותוקף את נוה, ומתמקד במכתבו בניסיון המקצועי של נוה, בין היתר כמייסד קרן ההשקעות בתחום הביומד Agate כניסיונו המרכזי, וטוען שעצם העובדה שכלל ביטוח השקיעה כמשקיע עוגן בקרן זו, שמנוהלת על-ידי אדם חסר מומחיות בתחום, היא "מוזרה", ואומר כי מינויו של נוה ליו"ר כלל ביטוח, על-ידי הבעלים הקודם נוחי דנקנר, "הייתה החלטה נוראה כבר אז. אבל, לפחות יש לנו עתה הזדמנות לתקן את הטעות באמצעות הוצאתו מהחברה, או לכל הפחות לתגמל אותו בהתאם לערכו הכלכלי האמיתי".

נוה, לשעבר שר הבריאות, מונה ליו"ר דירקטוריון פעיל של כלל ביטוח ב-85% משרה ביוני 2013, ואז אושרו תנאי העסקתו ל-3 שנים - עד יוני 2016, והוא מוביל את החברה לצד המנכ"ל הדומיננטי איזי כהן. את המכתב החריף שלח אלשטיין על רקע אסיפה כללית שאישרה בשבוע שעבר את תנאי ההעסקה החדשים של נוה ברוב גדול. בהסכם ההעסקה הנוכחי יופחת התגמול השנתי של נוה לקצת פחות מ-2.4 מיליון שקל (לעומת כ-3.7 מיליון שקל בהסכם הראשון שלו).

גורמים המקורבים למתרחש בכלל ביטוח מבקרים בחריפות את המכתב "הטפשי" של אלשטיין, לדבריהם, ומוסיפים שאין כל כוונה להזיז את נוה מתפקידו. בכלל ביטוח הגיבו למכתב החריף של אלשטיין בחריפות רבה, ובטענה שאלשטיין "איבד את זה", ועדיין מקווה לשמור את כלל אצלו, ושזו טעות נמשכת שמשמידה ערך.

כך, בתגובה למכתב נמסר מכלל ביטוח: "דירקטוריון כלל ביטוח דוחה את ניסיונו של יו"ר אי.די.בי לעקוף את הוראות המפקחת, האוסרת עליו מפורשות לכוון את פעילות הדירקטוריון ולהשפיע עליו. דירקטוריון כלל ביטוח תמה על המתקפה חסרת הרסן על היו"ר, דני נוה, שבשלוש השנים האחרונות הצעיד את דירקטוריון הקבוצה, ביחד עם הנהלתה, במקצועיות ובאחריות רבה, לקבוצה מובילה בתוצאותיה העסקיות, בחוסנה וביציבותה.

"זאת בתקופה של שינויים תכופים משמעותיים העוברים על הענף, ולמרות השפעת הליך המכירה הממושך של החברה, שאי.די.בי מנהלת בשנים האחרונות בסיועה המלא של כלל ביטוח, ושאי.די.בי טרם הצליחה להשלימו". עוד ממשיכים ומציינים בכלל ביטוח ש"הדירקטוריון סומך את ידיו על תפקודו ומסירותו של נוה ובטוח שימשיך לכהן בתפקידו במלוא מרצו... והכל תוך שטובת החברה בלבד, ורק היא, עומדת לנגד עיניו ולעיני הדירקטוריון".

בד בבד, אי.די.בי פתוח הודיעה שתפתח בהליך תחרותי למכירת השליטה בכלל ביטוח ותתקשר - שוב - עם בנק השקעות שילווה את הליך המכירה של כלל. בכוונת אי.די.בי לפנות לביהמ"ש ולהציג מתווה זה כחלופה למתווה הקיים של המפקחת (שלפיו תימכר השליטה בכלל דרך הבורסה, במנות וללא פרמיית שליטה).

כלל ביטוח
 כלל ביטוח