סנדרס: "ארה"ב צריכה להגן על עצם קיומה של ישראל"

בראיון ל-NBC אומר המתמודד שלא מרפה: "אני מאמין שארה"ב צריכה לנקוט יחס מאוזן כלפי ישראל והעם הפלסטיני" ■ "אם לא אהיה מועמד לנשיאות, אני מקווה שהמועמד לסגן הנשיא לא יהיה מישהו מוול סטריט"

ברני סנדרס / צילום: בלומברג
ברני סנדרס / צילום: בלומברג

ברני סנדרס, שמוסיף להתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות מול המתמודדת המובילה, הילארי קלינטון, הכריז הערב (א'), כי ארה"ב צריכה להגן על עצם קיומה של ישראל, אך מדגיש כי "ארה"ב צריכה לכבד גם את צורכי הפלסטינים".  זו הפעם הראשונה שסנדרס שילב רכיב של הגנה אמריקאית על ישראל בנוסחתו ליחס מאוזן של וושינגטון כלפי ישראל והפלסטינים.

בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, נשאל סנדרס: "בין האנשים שמינית לוועדת המצע של המפלגה הדמוקרטית נמצא קורנליוס ווסט, שמדבר על "מצוקת העם הכבוש" בהתכוונו לפלסטינים. האם אתה מסכים עם איפיון זה"?

סנדרס: "אני מאמין שארה"ב צריכה לנקוט יחס מאוזן כלפי ישראל והעם הפלסטיני. אני פרו-ישראלי בכל מאת האחוזים מבחינת זכות קיומה של ישראל. חייתי בישראל. יש לי משפחה בישראל. לישראל יש זכות לא רק לחיות בשלום ובביטחון אלא גם לדעת שעצם קיומה יוגן ע"י הממשל האמריקאי".

הוא הוסיף: "יחד עם זאת, אם אנו רוצים להשיג שלום בר-קיימא במזה"ת, ארה"ב צריכה לכבד את זכויות העם הפלסטיני. אי אפשר לטאטא אותם הצידה. זו השקפתי. אנשים אחרים יכולים לומר מה שהם רוצים. זו השקפתי".

שאלה: "מה צריך מצע המפלגה הדמוקרטית לומר (על ישראל והפלסטינים)? האם אתה רוצה שהפלסטינים יוגדרו כעם כבוש? האם ברצונך לומר שישראל כובשת את עזה?"

סנדרס: "קצם מוקדם לחשוב עתה על נוסח המצע הדמוקרטי. יש לנו כמה אנשים טובים בוועדת המצע (סנדרס הושיב בוועדה את חמשת הנציגים הכי ליברליים שעלה בידו למצוא, במאמץ להזיז את המפלגה שמאלה, ובהם שלושה שידועים כמקדמי האג'נדה הפלסטינית בארה"ב: ג'יימס זוגבי, יליד ארה"ב להורים לבנוניים; פרופ' קורנליוס ווסט, אקדמאי בעל דעות רדיקליות שידוע בהתבטאויות פרובוקטיביות, לרבות האמירה שרה"מ נתניהו "אשם בפשעי מלחמה"; וקית אליסון, אחד משני הצירים המוסלמיים בבית-הנבחרים - ר.ד.). אני חושב שבסופו של דבר, ייווצר קונסנסוס של כל ועידת המפלגה הדמוקרטית, שלפיו, כמובן, זכותה של ישראל להתקיים בשלום ובביטחון אינה בכלל נושא לדיון. בה בעת, יהיה קונסנסוס על כך שיש חובה לכבד את צורכי העם הפלסטיני. התקשורת רוצה להפוך זאת לעימות אחד גדול, אך אני חושב שיהיה קונסנסוס רחב בסוגיה זו בוועידת המפלגה הדמוקרטית".

 

אך רוב הראיון הוקדש לסוגיה כיצד סבור סנדרס שהוא יצליח לזכות במועמדות מפלגתו לנשיאות בשעה שמתמטית זכייה כזו כמעט אינה אפשרית. תשובתו התמקדה באמונה שיעלה בידו לשכנע צירים לוועידה שלו, סנדרס, יש סיכוי גדול יותר לגבור על דונאלד טראמפ בבחירות הכלליות מאשר להילארי קלינטון.

אך כל מי שצפה בראיון לא היה יכול שלא לתמוה: האם סנדרס מנסה לשריין לעצמו את משרת סגן הנשיא בממשל פוטנציאלי של קלינטון? בראיון פיזר סנדרס יותר מרמז אחד שהוא פתוח - אולי בעצם מעוניין - להיות מס' 2 בממשל דמוקרטי אפשרי.

הוא הזהיר את קלינטון שתימנע מבחירת מועמד "מתון" לסגן נשיא, כלומר מישהו שאינו רואה עצמו כחלק מהאגף הליברלי במפלגה. בה בעת, הוא הקפיד לא למתוח עליה ביקורת בגין פרשת הדוא"לים - השימוש שעשתה קלינטון, בהיותה שרת-חוץ, בשרת פרטי לא מוגן להעברת אי-מיילים רשמיים, לרבות, אולי, העברת מסמכים סודיים, בניגוד לתקנות הסטייט דיפרטמנט.

זו נקודת תרופה שקלינטון אינה יכולה להתנער ממנה, ושדונאלד טראמפ משתמש בה בכל הזדמנות כדי להוקיע אותה כנוכלת וכמשוללת יכולת שיפוט. סנדרס סרב להיכנס לביצה הזו במאמץ לא לפגוע בסיכויי המועמדת הדמוקרטית הוודאית וסגנה - אולי הוא עצמו.

"אם לא אהיה מועמד לנשיאות, אני מקווה שהמועמד לסגן הנשיא לא יהיה מישהו מוול סטריט", אמר סנדרס. "אני מקווה שהוא יהיה מישהו עם עבר מוכח של לחימה למען משפחות מעמד העובדים, של מאבק בחברות התרופות, שתאוות הבצע שלהן גורמת נזק כה רב, של מאבק בוול סטריט, של מאבק באמריקה התאגידית, של מאבק למען ממשלה שפועלת למען כולם, לא רק למען המאיון העליון". במחשבה נוספת, התיאור הזה נראה כלקוח מהרזומה של סנדרס עצמו.