פימי רוכשת את השליטה במנועי בית שמש ב-125 מיליון ש'

פימי תרכוש את החזקות כלל תעשיות (42%) לפי שווי של כ-300 מיליון שקל ■ פימי קרן הפריבט אקוויטי הגדולה בישראל רכשה עד כה 81 חברות ומימשה כ-51

ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר
ישי דוידי מנכל קרן פימי/ צילום: איל יצהר

גל הרכישות של קרן פימי במגזר התעשייה הישראלי נמשך. היום הודיעה הקרן, בניהולו של ישי דוידי, כי תרכוש מידי כלל תעשיות את מלוא החזקתה (43%) בחברת מנועי בית שמש, תמורת 125 מיליון שקל, בכפוף לאישור הממונה על הגבלים עסקיים. בתגובה, קפצה מניית מנועי בית שמש בכ-9%, כפי שקורה לא פעם כאשר פימי נכנסת להשקעה חדשה בחברה ציבורית בישראל, והשלימה עלייה של כ-90% בשנה האחרונה.

העסקה תבוצע לפי מחיר של 45.81 שקל למניה, המשקף הנחה של כ-6% על מחיר המניה בבורסה אתמול, וכן על שווי החברה, שעמד על כ-330 מיליון שקל טרם ההודעה. התמורה הסופית עשויה לגדול, במקרה שפימי תרכוש מניות נוספות של מנועי בית שמש, או תמכור חלק מהחזקותיה, וזאת במחיר העולה על זה שנקבע בעסקה הנוכחית.

פימי מבצעת את עסקאותיה בדרך של רכישת שליטה או הצטרפות לגרעין שליטה בחברה המטרה. עם זאת, גם לאחר העסקה הראשונית מבצעת הקרן לא פעם עסקאות נוספות להרחבת שליטתה, כפי שעשתה לאחרונה בחברת גילת רשתות לוויין. לא מן הנמנע אפוא, כי תרכוש בעתיד מניות נוספות מידי הציבור ומידי המנכ"ל הוותיק אבנר שחם, שמחזיק ב-27% מהחברה.

מנועי בית שמש הוקמה ב-1968 בידי יוסף שידלובסקי וחברת טורבומקה. בשנת 1981 נקנתה החברה בידי ממשלת ישראל וב-1992 נמכרו 60% ממניותיה לידי אורמת תעשיות. ב-1997 הונפקה מנועי בית שמש בבורסה בת"א וב-2005 נמכרו מניות השליטה לכלל תעשיות ולמנכ"ל אבנר שחם.

היחסים עם שחם עלו על שרטון

בשנים האחרונות עלו היחסים בין כלל תעשיות לבין המנכ"ל שחם על שרטון, ושני הצדדים חיפשו דרכים לסיום השותפות ביניהם. אשתקד אף שלח שחם מכתב לדירקטוריון, ובו כתב שהוא חוזר בו מהסכמתו הקודמת לקביעה שלפיה יש לראות בו בעל עניין אישי בהצבעות באסיפות בעלי המניות של החברה, הנוגעות לעניינים הקשורים בבעלת השליטה כלל תעשיות.

פעילותה של מנועי בית שמש כוללת ייצור חלקים למנועי סילון, וכן שיפוץ והרכבה של מנועי סילון. מרבית מכירותיה של החברה הן לשוק האזרחי, ולקוחותיה המובילים הם חברות לייצור מנועי סילון כדוגמת פראט אנד וויטני, ג'נרל אלקטריק וסימנס, וכן ממשלות וצבאות (כדוגמת משרד הביטחון הישראלי) ובעלי מטוסים אזרחיים.

מנועי בית שמש מעסיקה כיום כ-600 עובדים, מתוכם כ-70 עובדים במפעל בסרביה, שאחראי לייצור חלקים, והשאר במפעל המרכזי בבית שמש. את הרבעון הראשון של 2016 סיימה החברה עם הכנסות של 19.5 מיליון דולר (צמיחה של 6.6% לעומת הרבעון המקביל), וכן עם רווח גולמי של 4.4 מיליון דולר, המשקף רווחיות גולמית של 22.7% מסך המכירות. דוידי, כך נראה, מאמין כי ביכולת הקרן להרחיב ולשדרג את ביצועיה של החברה, הן בדרך של הגדלת המכירות והן בדרך של שיפור הרווחיות.

את מניות השליטה במנועי בית שמש רוכשת פימי כאמור מחברת ההחזקות כלל תעשיות של לן בלווטניק, שכבר מכרה אשתקד לפימי את מניות השליטה (59%) בחברת נייר חדרה תמורת 355 מיליון שקל. בלווטניק רכש את השליטה בכלל תעשיות ובחברות הבנות שלה מידי קבוצת אי.די.בי ב-2012, ובמקביל רכשה אז פימי את חברת המ-לט מידי דיסקונט השקעות, גם היא מקבוצת אי.די.בי. במילים אחרות, מאז החלה ההתפרקות של אי.די.בי, שם דוידי את ידיו על שלוש חברות תעשייה שהיו בשליטת הקונצרן של נוחי דנקנר.

בארבע השנים האחרונות השקיעה פימי במצטבר 800 מיליון דולר ברכישת השליטה בלא פחות מ-16 חברות תעשייה שונות בישראל. אחת מהן היא תאת טכנולוגיות, שנסחרת לפי שווי של כ-235 מיליון שקל. תאת עוסקת בייצור ובשיפוץ מכלולים לתחומי התעופה והצבא, והתמחותה העיקרית היא בייצור מחליפי חום למטוסים ומערכות מיזוג אוויר.

לכאורה, עשוי דוידי למצוא בעתיד סינרגיות בין פעילות תאת לזו של מנועי בית שמש, שתוביל לבחינת האפשרות למיזוג עתידי ביניהן. עם זאת, לפי שעה הנושא כלל אינו נמצא על הפרק, ורכישת מנועי בית שמש מבוצעת לאחר בחינה ארוכה של החברה, ומתוך הערכה כי קיים פוטנציאל מהותי להשבחתה.