הצעת החוק לשכירות הוגנת חוזרת לכנסת בגרסה מרוככת

ההצעה המתוקנת של ח"כ רועי פולקמן וחה"כ סתיו שפיר, אינה כוללת פיקוח על מחירים וללא רשם שכירויות

התקדמות בהצעת החוק לשכירות הוגנת בכנסת אבל נסיגה אחורה בפרטים הקטנים. לאחר חודשים בהם התקיימו דיונים בין משרד האוצר למשרד המשפטים לגבי נוסח הצעת החוק ובעיקר לגבי שאלת הפיקוח שיוטל או לא יוטל על דמי השכירות, הגיעו במשרד האוצר ומשרד המשפטים להסכמה על פיה נושא פיקוח המחירים יירד מהפרק, ובמקומו יגובשו תמריצים למשכירי דירות שיעמדו בכללי החוק ויפעלו על פי חוזה שכירות הוגן על פי הגדרת החוק.

ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק מתוקנת, הצעת חוק פרטית משותפת של ח"כ רועי פולקמן (כולנו) וח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), שלא תזכיר את נושא הפיקוח ותתייחס לחוזים לטווח ארוך ולהטבות שיקבלו משכירי הדירות. במקביל, גם נושא הקמת רשם השכירויות, נושא שנכלל בהצעת החוק המקורית, עתיד לרדת.

 

בהמשך צפויה לעלות לאישור גם הצעת חוק ממשלתית באותו הנושא, במסגרתה יורחב נושא התמריצים לבעלי הדירות. בין היתר מדובר בתמריץ שיעניק סבסוד בדמי ביטוח הדירה למי שישכיר את דירתו לתקופה של חמש שנים לפחות שבמהלכן לא יעלה מחיר השכירות מעבר לעליית מדד המחירים לצרכן. במקביל מדובר גם על סבסוד בעלות חברות ניהול במקרים מסוימים. בנוסף, מתוכנן גם לקום צוות משפטי שידון באפשרות להקמת בית דין מיוחד לענייני שכירויות, מה שלא קיים היום.

ככל הנראה, לאחר שתאושר הצעת החוק הממשלתית, שתי ההצעות ימוזגו ויתקדמו יחד בהליכי החקיקה. נדגיש כי העובדה שלצד ההצעה הפרטית תעלה גם הצעת חוק ממשלתית עשויה להוביל בפעם הראשונה לכך שהצעת החוק סוף סוף תצליח להתקדם, אך כאמור, במתכונת מקוצצת מהמקורית.

בנקודה זו חשוב לציין כי בעוד העובדה שמשרדי הממשלה הגיעו להסכמות בנוגע להצעת חוק, הצעת החוק שתעלה רחוקה מהצעת החוק המקורית שכללה הן פיקוח, הן הקמת רשם שכירויות ברמה הארצית, והן תמריץ מס למשכירי הדירות בצורה של הקלה במס שבח עם מכירת הדירה. נדגיש כי נושא רשם השכירויות נתקל בהתנגדות עיקשת במשרד המשפטים וגם התנגדות של ראשי השלטון המקומי. מדובר במנגנון שהיה יכול לאפשר בפעם הראשונה בישראל מקור מידע אמין ומקיף על שוק השכירות בישראל, אך כאמור לא יכלל בסופו של דבר בהצעת החוק.

"כמי שעוסק רבות בנושא השכירות בישראל וממחקרים ועבודת עומק בנושא יש צורך להגביר את הוודאות בשוק השכירות הפרטי, ובמקביל למאמצי סיעת 'כולנו' להפחתת מחירי הדיור וקידום חקיקה נוספת לעידוד הקמה של פרויקטים לשכירות מוסדית ארוכת טווח, יש מקום להתערבות וזאת באמצעות קביעת מנגנון המבקש לתמרץ את בעלי הדירות שישכירו את הדירות בחוזי שכירות לטווח ארוך, של לפחות חמש שנים", כך חבר הכנסת פולקמן.

חה"כ סתיו שפיר אמרה: "אחרי מאבק עיקש שניהלתי בכנסת וביחד עם אלפי צעירים וצעירות בשנתיים האחרונות, סוף סוף יש בשורה של ממש לשני מיליון שוכרי הדירות בישראל. החוק שהגשתי ביחד עם חה"כ רועי פולקמן בשנה שעברה, עולה להצבעה בוועדת השרים ביום ראשון וקיבל את הסכמתה של שרת המשפטים, איילת שקד. בחודשים האחרונים ניהלנו מו"מ ארוך עם משרד המשפטים כדי להגיע להסכמה על החוק, שיכלול הסדרה של חוזה השכירות, תנאים בסיסים להשכרת דירה, הגדרה של יחסי השוכר והמשכיר ועוד. לראשונה זה עשרות שנים נעשה צעד של ממש כנגד ניצול חולשתם של השוכרים וכניעתם לחוזים לא הוגנים, לתשלומים של עשרות אלפי שקלים בערבויות ובטחונות במזומן, וחוסר וודאות מוחלט לגבי עתידם בדירה. הקלה על שוק השכירות תעודד שכירות ארוכת טווח ותוריד את הביקושים לדירות לרכישה, מה שבעתיד יביא לירידה במחירי הדיור. אני מאוד שמחה על ההתקדמות, ומזכירה שמדובר רק בשלב הראשון. בהמשך נדרוש צעדים נוספים להגדלת היצע הדירות להשכרה וליצירת מודלים אפקטיביים של שכירות הוגנת וארוכת טווח".