קודם התל-אביבים, היתר שיחכו

האם ניתן להגביל קניית דירות בישראל לישראלים? או שהבעיה היא אחרת

רכישת דירה על הנייר /צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
רכישת דירה על הנייר /צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הייתכן שלא משה כחלון, לא בנימין נתניהו ואפילו לא אביגדור ליברמן, יפתרו את משבר הדיור בישראל - אלא דווקא ראש העיר המוסלמי החביב מאוד של לונדון? במקום "מחיר למשתכן", המיור סאדיק חאן, שנכנס לתפקידו לפני כשבועיים, העלה רעיון מהפכני מעניין - שתושבי לונדון יקבלו זכות ראשונה לקניית דירות חדשות, ולא משקיעים מהמזרח-התיכון ומאסיה, כפי שהוא הגדיר זאת.

זה נשמע קצת מבריק וקצת מופרך. איך בדיוק מבטיחים שקבלנים ימכרו לתושבי העיר ולא לזרים? ובכן, לפני שבוע הופיע חאן הסימפטי יליד פקיסטן, שאפילו דייויד קמרון, ראש הממשלה מהמפלגה היריבה כינה אותו "בריטי גאה" (שניהם מצויים במחנה תומכי ההישארות באיחוד האירופי) לראשונה במועצת העיר של לונדון, ואמר שאפילו בניית אלפי דירות חדשות בשנה בעיר, לא תפתור את משבר הדיור בלונדון, אם כל הדירות הללו ייקנו על-ידי משקיעים מהמזרח-התיכון ומאסיה כהשקעה, ויישארו ריקות.

אחת מפעולותיו הראשונות של חאן כראש עיר הייתה השתתפות בטקס יום השואה בלונדון. הוא אמר, שהוא יכפה תקנות חדשות כדי להגביל את מכירת הדירות לקונים זרים, כדי "שלונדון לא תהפוך לבירת הלבנת הכספים העולמית"; וכי בסמכותו להשיק משטר שבו יחידות מגורים חדשות יצטרכו להיות משווקות בששת החודשים הראשונים לתושבי העיר, כדי שהקבלנים יקבלו בכלל היתרי בנייה.

השבוע, ביום ראשון, נשאל חאן בתוכנית פריים-טיים בטלוויזיה העצמאית, אם הוא אכן יאמץ תקנות כאלה. והוא השיב בלי היסוס: "בהחלט. אנחנו לא צריכים להיות נבוכים לתת את הכיבודים הראשונים לתושבי העיר, ולא להיות נבוכים לומר שאנחנו צריכים דיור ללונדונים. הבתים שלנו הם בתים מאבנים, לא לבני זהב להשקעה של משקיעים מהמזרח-התיכון ומאסיה".

כששאלו אותו - מדוע הוא השמיט מהרשימה את האוליגרכים מרוסיה, השיב חאן: "ובכן, אין לי משהו נגד נכסי יוקרה שנבנים בלונדון. מה שאנחנו לא נקבל הוא שלונדון תהיה הבירה העולמית של הלבנות הון".

גם קודמו בוריס ג'ונסון, ראש העיר לשעבר, שהוא דמות פופולרית למרות שלא עשה הרבה לפתרון מצוקת הדיור של לונדון, הביע בעבר תרעומת על השתלטות קונים זרים על נכסי דיור בעיר. העיתון "גארדיאן" ערך לא מכבר בדיקה שהראתה, כי בניין המגורים הגבוה ביותר בבריטניה, הטאואר בלונדון, הוא בבעלות של זרים ביותר מ-60%, ורוב הדירות בו ריקות במשך רוב ימות השנה.

במועצת העיר אמר חאן, שהממצאים הללו הם תוצאה מ"אובססיה של שמונה שנים עם מספרים, ולא עם הסוג הנכון של מגורים" (הוא התייחס לתקופת כהונתו של ג'ונסון). חאן הוסיף שאין לו שום דבר נגד אנשים שמשקיעים בלונדון במטרה לקבל השקעה עם תשואה טובה, "אך הבעיה היא שאנשים צריכים להשקיע בצד הסיטונאי של בניית בתים, ולא בקנייה של דירות עוד לפני הבנייה שלהן".

לצורך הדיון נזכיר עוד נתון: המחיר הממוצע של דירה/בית בלונדון הוא כעת יותר מ-500 אלף ליש"ט, יותר מפי 16 מהשכר השנתי הממוצע בעיר. מזכיר משהו? זהו גם המחיר הממוצע של דירה בשכונות הצפוניות החדשות (3 מיליון שקל) בתל-אביב, ואפילו השכר הממוצע דומה (2,500 ליש"ט בחודש בלונדון, 15 אלף שקל בשנה מצפון לירקון).

אבל ככל הידוע לנו, לתל-אביב לא מגיעים עשירי אסיה והמזה"ת, וכמות האוליגרכים בעיר מבוטלת. האם יש אפשרות להגביל את קניית הדירות בתל-אביב קודם כול לתל-אביבים, או ליתר דיוק להגביל קניית דירות בישראל לישראלים? האם זוהי הבעיה הרלבנטית בכלל, או שהבעיה היא קניית דירות להשקעה בישראל?

כל הצעה ל"העדפת מקומיים" היא בעייתית. אם הבנו נכון את הצעתו סאדיק חאן, הקבלן הבריטי (או הזר) ישווק תחילה את הדירות שלו למקומיים, ויהיה עליו להוכיח זאת, כדי לקבל את היתר הבנייה. איך להוכיח? הרי כל מוחמד מסעודיה או צ'אן מסין, יוכלו לטעון שבנם/נכדתם או שותפיו הם תושבי לונדון.

בישראל, מדינת הסטארט-אפ והקומבינות, הסינון הזה יהיה בלתי-אפשרי עוד יותר. אבל אולי אפשר לחשוב על לחייב קבלנים למכור תחילה - בחצי השנה הראשונה - לזוגות/יחידים שאין ולא הייתה להם דירה, ורק אחר-כך למכור לציבור הרחב - למשפרי הדיור ולמשקיעים? נצטרך גם לחשוב על מנגנון שימנע מהקבלנים לדווח שהם ניסו ולא הצליחו למצוא לקוחות כאלו. שלילת היתרי בנייה היא סנקציה אחת. אפשרות נוספת היא קנסות על קבלנים שינסו לעשות קומבינות.

אין לנו דעה נחרצת על התערבות ממשלתית ו/או מוניציפלית כזו בשוק הנדל"ן החופשי, אבל אולי כדאי היה לנסות. במדינה שבה ראשי ערים יכולים לחסום תוכניות תמ"א 38 (ראו תל-אביב), אין סיבה שהם לא יחסמו את המשקיעים תחילה.