זעם על הרצוג בעבודה: "נהיה אלטרנטיבה לעלה ירוק"

דבריו המרוככים של יו"ר האופוזיציה בדבר כניסה אפשרית לממשלה, זכו לביקורת במפלגתו ■ ח"כ מרגלית: "זה נראה שאנחנו עומדים בחוץ, בגשם, ומחכים שיזרקו לנו משהו"

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

על רקע הלחצים הגוברים מכיוון ראש הממשלה בנימין נתניהו על המחנה הציוני להצטרף לממשלה, יו"ר המפלגה יצחק הרצוג יצא היום (א') לביקור בארצות הברית. במהלך הביקור, הוא צפוי לפגוש בכירים בממשל האמריקני וכן את שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, שתנאם לצדו בוועידה השנתית של "הוועד היהודי-אמריקני" ,AJC. גם היועצת לביטחון לאומי של הבית הלבן, סוזן רייס, תנאם באותה ועידה.

במקביל, על רקע הדיווחים הקדחתניים על ניסיונות להרחיב את הקואליציה באמצעות צירוף המחנה הציוני, תקף אמש ח"כ אראל מרגלית את הרצוג. "בקצב הזה מפלגת העבודה תהפוך מאלטרנטיבה לליכוד לאלטרנטיבה לעלה ירוק, גם בגודלה בסקרים וגם בהזיה שאנחנו חיים בה", אמר מרגלית. "נתניהו הקים את הממשלה הקיצונית ביותר בתולדות המדינה ובמקום להפיל אותו, אנחנו מחכים בחוץ בגשם שיתן לנו להיכנס בתמורה שיזרוק לנו כמה מילים על שלום ויוזמות אזוריות".

גם ח"כ מיקי רוזנטל אמר דברים דומים. "הצהרות נתניהו וליברמן הן לא יותר מפיתיון לדוג את הרצוג", הדגיש. לדבריו, "ראש הממשלה חייב עלה תאנה לקראת הצונאמי המדיני שצפוי לישראל. 'מתקפת השלום' הזו תוביל דווקא להסלמה. אין בכוונתו של נתניהו לוותר בשום סוגיה, הוא לא בנוי למהלך היסטורי מכונן. קולות השלום שמשמיע, כאילו התמתן, הם הצגה".

במהלך כל סוף השבוע נמשכו חילופי המסרים בין הליכוד למחנה הציוני. ביום שישי פרסם מקורבו של ראש הממשלה וראש הסגל לשעבר נתן אשל מאמר בעיתון "הארץ", שבו תקף את השמאל על כך שהוא מעדיף להילחם בראש הממשלה ובמשפחתו מאשר לקדם תהליך מדיני. בנוסף לכך, במחנה הציוני נשמעו אתמול קולות מרוככים בנוגע לאפשרות הכניסה לממשלה.

הרצוג, שהצהיר לפני יותר משבוע כי "אין דלת ואין חלון ואין מנעול ואין מפתח" למשא ומתן על כניסה לממשלה, אמר אתמול באירוע שבתרבות במודיעין כי אם נתניהו "יוציא את הבית היהודי, נתכנס ונשקול את הדברים". גם מספר 2 ב מפלגת העבודה , ח"כ שלי יחימוביץ' - שהתנגדה נחרצות לכוונתו של הרצוג להצטרף לממשלה - אמרה כי"אם יהיה מהלך מדיני מעשי, לא בדיבורים, הסיפור הפוליטי יכול להיפתח מחדש". לדברי יחימוביץ', שהשתתפה בשבתרבות בתל אביב, "אני מתחייבת שבכל הזדמנות לדרמה אמיתית אדאג שלא נחמיץ אותה".

למרות הצטרפות ישראל ביתנו לממשלה, ראש הממשלה ממשיך בניסיונות לגייס את המחנה הציוני . זאת בין היתר על רקע האפיק המדיני האפשרי הנרקם מול נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי. בשבוע האחרון נתניהו הצהיר שוב ושוב על מחויבותו לפתרון שתי המדינות ותמיכתו ביוזמה האזורית המצרית, ובו בזמן הבהיר כי הוא מסרב לאייש את התיקים הפנויים בממשלה על מנת להשאיר את הדלת פתוחה להרצוג. מוגריני הביעה שלשום בכינוס הפסגה בפריז תמיכה חזקה במסגרת אזורית לחידוש המו"מ בין ישראל והפלסטינים, תוך שילוב מדינות ערב.

ביום חמישי, בעקבות גל השמועות והדיווחים על מגעים נוספים בין נתניהו והרצוג וקריאתו הפומבית של שר האוצר משה כחלון להרצוג להצטרף לממשלה כדי לגבות את המהלך האזורי, במחנה הציוני פרסמו הודעה מיוחדת. נאמר בה כי "הליכוד וכחלון יכולים לשכוח מזה שניתן לגיטימיות לדרך הרעה של ממשלת נתניהו ושותפיו הטבעיים. אנחנו מתנגדים לדרכה ולא ניכנס לממשלה הזאת".

עם זאת, לפי ההערכה במערכת הפוליטית, יו"ר האופוזיציה עדיין מאוד מעוניין להצטרף לממשלה ועסוק כעת בגיוס תמיכת חברי סיעתו לצד מעקב אחרי המגעים הדיפלומטיים לכינוס אזורי בנושא הישראלי פלסטיני בקהיר. "אם יהיה מהלך מדיני משמעותי זה יקל מאוד על הרצוג את הכניסה לממשלה, ויקל מאוד לגייס את תמיכת מפלגתו במהלך", אמר גורם מקורב להרצוג לוואלה! NEWS.

 

המשבר עם בנט דחף את נתניהו לכיוון הרצוג

לדברי גורמים בקואליציה, המשבר עם הבית היהודי סביב הדרישה למינוי מזכיר צבאי לשרי הקבינט אמנם הסתיים בתחילת השבוע - אולם לפי ההערכה, הוא דחף את נתניהו עוד יותר לכיוון הרצוג. גורם בכיר בקואליציה אמר לוואלה! NEWS כי "בשיא המשבר עם הבית היהודי, נתניהו היה מוכן להכניס את המחנה הציוני - כולל תיק המשפטים - אבל הרצוג לא הצליח להביא את המפלגה ובינתיים המשבר נפתר".

על אף שגורמים בליכוד מתעקשים כי תיק המשפטים אינו על הפרק, הוא עשוי להיות מכריע לגבי קבלת תמיכתה של יו"ר התנועה ח"כ ציפי לבני בכניסת המחנה הציוני לממשלה. "אם נתניהו יתן ללבני את תיק המשפטים, הוא ישיג את תמיכתה ואת תמיכת חברי הסיעה, ואז בהחלט ייתכן שמרביתם הסיעה יצטרפו למהלך של הרצוג", אמר גורם פוליטי בכיר אחר.

בינתיים, בבית היהודי ממשיכים להקשיח עמדות אל מול סימני הריכוך המדיני שמופיעים בהצהרות נתניהו ושר הביטחון הנכנס ליברמן. "נפיל את הממשלה על כל דבר שיוביל לחלוקת ארץ ישראל ולהקמת מדינת פלסטין". אמר שר החינוך נפתלי בנט בריאיון לתכנית פגוש את העיתונות בערוץ 2. "אנחנו ממשלה שבקווי היסוד שלה אין מדינת פלסטין", הוסיף. עם זאת, הוא אמר כי הוא מוכן לכניסת המחנה הציוני "כל עוד עקרונות הממשלה לא משתנים".

כך, בין ציפייתו של הרצוג ל"מעשים ולא לדיבורים" מכיוון ראש הממשלה לבין הצהרותיו הקשוחות של בנט, נתניהו - כך העריך גורם פוליטי בכיר - "יצטרך לבחור צד". לדבריו, הוצאת הבית היהודי מהממשלה לטובת המחנה הציוני עשויה "לסכן את נתניהו", שכן בנט כגורם אופוזיציוני המאתגר ממשלת אחדות שפניה למהלך מדיני עלול לצבור כוח רב בקרב מצביעי הימין.