טראמפ: אמריקה תמות עם הילארי; סבן: טראמפ ליצן שוטה

סקר רויטרס: קלינטון פותחת פער דו-ספרתי מול טראמפ ■ המיליארדר מעתיק את הנאום של קלינטון: היא לא ראויה להיות נשיאה ■ אך סבן לא מודאג: "הילארי תיבחר"

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

הנאום החזק של הילארי קלינטון ביום ה' שעבר החל לשנות את הדינמיקה של קרב האיתנים בינה לבין המועמד הרפובליקאי בפועל, דונאלד טראמפ. עד סוף השבוע, הסתמן המיליארדר מניו-יורק כדמות הדומיננטית במירוץ. הוא קבע את האג'נדה, הוא כיכב בערוצי החדשות, הוא הטיל פחד. המחנה האחר רק הגיב. אבל הנאום המתריס של המועמדת הדמוקרטית הוודאית, שבו היא הציגה את טראמפ ככלי ריק, כמוקיון שוטה, כמישהו שפסיכיאטרים צריכים לבדוק היבט מסוים באישיותו, דחף את טראמפ לעמדת מגננה. בה בעת, ההנחתה על טראמפ המריצה פעילים דמוקרטים רבים להתנער מכבלי התקינות הפוליטית שלהם ולהסכים להתפלש בבוץ התקיפות האישיות נגד הדמות השנואה ביותר עליהם.

לאונות המתחדשת במפלגה הדמוקרטית תרם, ללא ספק, גם סקר חדש של מכון הסקרים איפסוס על פי הזמנת סוכנות רויטרס בקרב אזרחים שקרוב לוודאי יגיעו לקלפיות. על פי הסקר, 46% מהבוחרים תומכים בקלינטון, ו-35% מצדדים בטראמפ. (19% אמרו כי אינם תומכים באף אחד מהשניים). בסקר הקודם של איפסוס, במאי, הגיע טראמפ לשוויון עם קלינטון. הסקר אף מצביע על יתרון גדול של קלינטון על ברני סנדרס לקראת סבב הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בקליפורניה מחרתיים - 51% לעומת 43%.

 

יתר על כן, סקר של גאלופ מראה שהנשיא הנוכחי, ברק אובמה, רוכב עתה על גל אהדה גדול - 52% מהנשאלים אמרו שהם מרוצים מביצועיו כנשיא. (להשוואה: רונאלד רייגן, אחד מהנשיאים הפופולריים ביותר בתולדות ארה"ב, זכה בתמיכת 49% מהבוחרים לקראת תום כהונתו השניה). האהדה הזו חמקה מאובמה בשלוש שנותיו האחרונות בבית הלבן, ואין ספק שהיא גוברת עתה כאשר הבוחרים בוחנים את ההיצע הנשיאותי החדש. ל-60% עד 70% מהאמריקאים (תלוי בסקר) יש דעות שלילית על טראמפ, ול-54% - על קלינטון. בכל זאת, אין ספק, שלפחות חלק מהאהדה לאובמה תתורגם לתמיכה ביורשתו הדמוקרטית בנובמבר.

ולצרותיו של טראמפ תורמת ההתכתשות שלו עם שופט פדראלי, גונסאלו קוריאל, שחולש על שתיים משלוש תביעות נגד המיליארדר שהגישו סטודנטים לשעבר במה שכונה "אוניברסיטת טראמפ". (למעשה מכון מסחרי ללימודים על עסקות נדל"ן). התובעים מאשימים את טראמפ, בין היתר, בהונאה ובמאמצים לקושש כספים מסטודנטים עניים. טראמפ מכריז שהשופט קיבל כמה החלטות נגדו מפני שהוא מקסיקאי ולכן יש לו דעות קדומות נגד טראמפ. "הרי אני בונה חומה בין ארה"ב למקסיקו", אמר המתמודד הרפובליקאי בלשון הווה, כאילו בניית החומה נמצאת בעיצומה, בראיון ל-CNN.

"אבל השופט נולד בארה"ב", אמר לו המראיין. "טוב", אמר טראמפ, "אבל הוא ממוצא מקסיקאי ולכן הוא שונא אותי". הכרזה זו ודומות לה חוללו גל ביקורת עצום נגד המיליארדר. הוא מואשם בכך שאין לו הבנה בסיסית כיצד פועלת מערכת המשפט האמריקאית ושהוא אינו מודע לעקרון הפרדת הרשויות.

על רקע זה, החל טראמפ להשיב מלחמה שערה, אך התבטאויותיו היו משוללות תיעוד והיו בעצם שרשרת גידופים והתקפות אישיות. (נאומה של קלינטון נשען על הצהרות של טראמפ שרבות מהן צוטטו במלואן). בעצרת בחירות בקליפורניה ביום ו' הוא הזהיר את מאזיניו ממוות אם יעזו להצביע בעד המועמדת הדמוקרטית: "אם תבחרו בהילארי קלינטון, הארץ הזו תמות. היא תמות, אני אומר לכם. במדינות אחרות לא מכבדים את הילארי".

סבן: "טראמפ הוא אסון, בריון, מוקיון שוטה"

ובתגובה על הכרזת קלינטון שהוא, טראמפ, אינו מתאים לשמש נשיא בגלל המזג שלו הוא אמר: "למען האמת, אני מאמין בכנות - ואני באמת מתכוון לזה - שהילארי קלינטון אינה כשירה להנהיג את הארץ הזו, ובוודאי לא בתקופה הנוכחית. היא פשוט לא מתאימה. אין לה מה שצריך".

"אני לא אוהבת את המזג שלו, אני לא אוהבת את המזג שלו", חיקה טראמפ בלעג את דברי קלינטון. "אני אגיד לכם, לאף אחד אין מזג טוב יותר משלי. יש לי מזג מנצח. כל החיים שלי ניצחתי... אני איש נהדר ויש לי מזג נהדר, ואני אנצח בשבילכם, או קיי"?

חיים סבן, אחד מהתורמים הגדולים ביותר לבני הזוג קלינטון, הצטרף אף הוא למתקפה נגד טראמפ. בראיון ל"ג'ואיש ג'רנל" שפורסם כמעט במקביל לנאום של קלינטון, אמר סבן, ש"טראמפ הוא אסון, בריון, מוקיון שוטה, נוכל, שקרן פתולוגי ואגו-מאניאק, שמשרת רק את עצמו וממוקד רק בעצמו".

"הוא בריון שמשולל כל סקרנות להבין את הסוגיות שעומדות על הפרק", אמר סבן. "הוא אומר דברים והיפוכם. השקפותיו על העולם הן אסון לאמריקה ולאזרחי ארה"ב. אני מאמין שכל הדברים האלה יתבהרו עם הזמן".

"הוא לא איש עסקים מוצלח; הוא אינו מיליארדר", הוסיף סבן. "אני מבטיח לכם שהוא לא משלם מסים ושהוא מדכא חלשים".

והוא הוקיע את דברי טראמפ, שאמר לא מזמן, כי ברצונו להיות "נייטרלי" בסכסוך הישראלי-פלסטיני".

"יום אחד הוא אומר, שהוא יהיה נייטרלי בבעיה הישראלית-פלסטינית, ולמחרת - אני מנחש שכמה רפובליקאים לו נתנו הרבה כסף (כנראה רמז לשלדון אדלסון, ר.ד.) - הוא אומר, שישראל צריכה לבנות התנחלויות. הסכנה היא, שהוא אינו מבין את הניגוד בין שתי ההצהרות. הוא פשוט לא תופס את זה".

וחץ ליברלי נוסף לעבר טראמפ שיגר בסוף השבוע במאי הטלוויזיה הידוע נורמן ליר, אבי הסיטקום "הכל נשאר במשפחה": "טראמפ הוא ארצ'י באנקר. אני רואה בו את האצבע המשולשת שעושה הימין האמריקאי לאזרחי ארה"ב".