ענף המכונית האוטונומית: אלה השחקנים המובילים בתחום

גט הישראלית ופולקסווגן לא לבד: יש כבר 30 חברות שפועלות בשוק - כך עולה ממחקר של CBinsights ■ מי הכי מתקרבת לפיתוח מכונית אוטונומית, מי האופטימית והפסימית ביותר באשר לזמן שיידרש כדי להעלות מכונית כזו על הכביש, מי הישראלית בחבורה, ואיפה נמצאות גוגל ואפל בסיפור?

כלי רכב אוטונומיים של גוגל / צילום: רויטרס
כלי רכב אוטונומיים של גוגל / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, במסגרת מסיבת עיתונאים שקיימו גט הישראלית ופולקסווגן הגרמנית - לרגל השקעת ענק של 300 מיליון דולר של האחרונה בראשונה - טענו 2 החברות כי ישתפו פעולה בכניסה לשוק המכונית האוטונומית, אותה מכונית שאמורה לנהוג במקומנו ולאפשר לנו לעשות דברים אחרים תוך כדי נהיגה (כמו לשלוח Whatsapp).

שוק זה הפך לכל כך לוהט, שכל חברה שקשורה איכשהו לעולמות הרכב, מנסה לנגוס בו. כל כך לוהט שאפילו יוצרי סדרת הדרמה המשפטית המצליחה "האישה הטובה" הקדישו לו פרק בעונה השביעית והאחרונה. אלישה פלורק ושותפתה מייצגות סטארט-אפיסט שעומד מאחורי פיתוח מכונית אוטונומית שהייתה מעורבת בתאונה. כחלק מהחקירה, השתיים משחזרות עמו את מסלול הנסיעה של המכונית ובעוד הוא רגוע ומשועשע בכס הנהג, פלורק שומרת על קור רוח אך שותפתה מבועתת מבהלה במושב האחורי.

אולי במציאות החברה הדמיונית של אותו סטארט-אפיסט היא גוגל, אך ענקית מנוע החיפוש אינה היחידה שמנסה לעלות על הגל ששמו "מכונית אוטונומית" בצורה כזו או אחרת. למעשה, יש 30 חברות כאלו, כך עולה ממחקר של CBinsights. "זו קבוצה מגוונת של שחקנים, החל מיצרני רכב וכלה במותגי טכנולוגיה מובילים", טוענת CBinsights. אז אם אתם מתעניינים בשוק זה, ורוצים שיעשו לכם סדר מי השחקנים בו ומה התפקיד של כל אחד, התרווחו במושב האחורי וצאו למסע בתוך האוטו האוטומטי.

CBinsights סידרה את הרשימה שהרכיבה לפי הא"ב הלועזי, ולא כללה חברות שעובדות על כלי רכב אוטונומיים תעשייתיים. כמו כן, יש ברשימה חברות מותגי רכב שהן חלק מאותו תאגיד, אך הן מפורטות בנפרד "מכיוון שהן רודפות אחרי חזון המכונית האוטונומית באופן עצמאי או סמי-עצמאי", דברי CBinsights. "גלובס" מפרט כאן בהרחבה על 20 השמות המוכרים ביותר.

1. אפל (Apple)

השמועות על כך שאפל מפתחת רכב חשמלי אוטונומי עדיין באוויר, למרות שהחברה עצמה לא הודיעה על כך רשמית. הפרויקט, שנקרא "טיטאן", כבר מעסיק מעל אלף איש ואת רובם אפל צדה מחברות כמו טסלה ופולקסווגן. בשלהי 2015 ההערכות דיברו על מכונית שתגיע לשוק בשנת 2019 (רק חשמלית, בלי יכולות אוטונומיות), אך מתחילת 2016 נראה כי יש עיכובים, בין היתר על רקע פרישת מנהל הפרויקט, סטיב זדסקי, ושמועות על הקפאת גיוסי עובדים נוספים.

 

2. אאודי (Audi)

חשפה עד כה מספר אבות טיפוס של מכונית אוטונומית שמבוססים על דגמי A7 ו-RS7. החברה מתכננת להשיק מסחרית את "מערכת טייס אוטומטי" בדגם הדור הבא, A8, שתאפשר לרכב להחנות את עצמו, ולנהוג אוטונומית במהירות של 37 מייל לשעה (59 קמ"ש). לפי תקני מנהל הבטיחות בדרכים הלאומי, אלו יכולות בדרגה 2 או 3 של אוטומציה כשדרגה 4 היא אוטומציה מלאה. אאודי הוא מותג של יצרנית הרכב פולקסווגן, ולכן עבודתה זו יכולה להתרחב למותגי יוקרה אחרים של החברה הגרמנית.

3 באידו וב.מ.וו (Baidu, BMW)

באפריל 2014, ענקית מנוע החיפוש הסינית חברה לב.מ.וו הגרמנית ויחד השיקו אב טיפוס סמי-אוטונומי שנבחן בכבישים ראשיים בסין, וזכה על ידי "הניו יורק טיימס" לכינוי קרקע פורייה לפיתוח מכונית אוטונומית. בשלהי 2015 שיתוף הפעולה לעיל הניב פרי כשרכב מסדרה 3 של ב.מ.וו נסע אוטונומית 18.6 מייל (30 ק"מ) סביב בייג'ין. כמו כן, ב.מ. הציגה בתערוכת CES האחרונה קונספט אוטונומי i8 והודיעה על אסטרטגיה אגרסיבית יותר בחדירתה לשוק זה תחת המטריה שנקראת BMW Inext.

4. בוש (Bosch)

בוש, אחת היצרניות הגדולה בעולם של חלקי רכב, מעסיקה יותר מ-2,000 מהנדסים בפיתוח מערכות שמסייעות לנהג. על לקוחותיה נמנות חברות דוגמת גוגל, טסלה ופורשה. כמו כן, החברה משתפת פעולה עם חברת הניווט TomTom כדי למפות מידע.

5-10. דאף, דיימלר ואחרות (DAF, Daimler)

באחרונה, שש יצרניות משאיות מובילות (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volvo) השלימו פיתוח ראשון מסוגו למערכת סמי-אוטונומית לניהול שיירת משאיות דומה לרכבת. כך יותר משאיות נשלטות על יד פחות אנשים, אבל המשאיות שנבחנו עד כה עדיין זקוקות לנהג אנושי כאמצעי זהירות. MAN ו- Scaniaהן חלק מתאגיד פולקסווגן.

11. דלפי (Delphi)

ענקית חלקי הרכב הבריטית פיתחה תוכנות וחיישנים שיכולים להיות מותקנים ברכבים רגילים ולהפוך אותם לאוטונומיים. באפריל אשתקד, מכונית אאודי SQ5 שבה הוטמעה טכנולוגיה של דלפי, נסעה אוטונומית למרחק 3,000 מייל ברחבי ארה"ב (4,800 ק"מ). בינואר השנה הציגה דלפי בתערוכת CES יכולות אוטונומיות חדשות.

12. ג'נרל מוטורס (General Motors)

ביצעה סדרה של השקעות בשוק המכונית האוטונומית: רכשה את נכסי Sidecar (בין השאר, יצרנית וספה עם סירה); השקיעה 500 מיליון דולר באפליקציית התחבורה השיתופית Lyft; רכשה את הסטארט-אפ Cruise Automation. כמו כן, מפתחת לבד טכנולוגיה סמי-אוטונומית שאמורה להיות מושקת ברכבי קאדילק בשנת 2017.

13 גוגל (Google)

גוגל X (עכשיו נקראת רק X, אחרי הרה ארגון של החברה) מובילה את אחת מתוכניות המכונית האוטונומית בעלות הפרופיל הכי גבוה (אפילו יש לה אתר בית משלה) ואתרי מבחן שלא נסתרים מהעין. בספטמבר האחרון מינתה גוגל בכיר מיונדאי, ג'ון קראפיק, להוביל את X ומינוי זה אולי מאותת שפרויקט X קרוב לשלב המסחרי שלו. השנה, נבחנו רכבי X בעיר קירקלאנד שבוושינגטון (תנאי גשם) ולפניקס, אריזונה (חום ואבק). עד כה, גוגל שלחה מסרים סותרים באשר לשאלה האם תייצר בעצמה את המכוניות. הצפי הוא שהחברה תציג מוצר מוגמר עד 2020.

14 הונדה (Honda)

קיבלה אישור ממדינת קליפורניה לבחון מכוניות אוטונומיות ברחובות ציבוריים. הציגה מערכת סמי-אוטונומית שנקראת ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) בדגמי סיויק שלה.

15 יונדאי (Hyundai)

לאחר שבשנת 2014 העלתה פרסומת בטלוויזיה שהראתה כיצד שיירת רכבים נוסעת עם מערכות סיוע לנהג, בספטמבר אשתקד החלה החברה להישמע יותר קונסרבטיבית באשר לחזון המכונית האוטונומית. ראש הפעילות האירופית שלה העריך כי מכונית אוטונומית תעלה על הכביש הרבה פחות מהר ממה שחושבים, בערך 10-15 שנים מעכשיו, אך היצרנית הקוריאנית לא הורידה הילוך בכל הקשור להשקעותיה בשוק זה, ובין היתר הקימה יחידה עסקית נפרדת.

16 יגואר ולנד רובר (Jaguar, Land Rover)

שתי החברות, ששייכות לתאגיד טאטא ההודי, טענו לפני שנה כי מכוניות אוטונומיות נוגדות את תפיסת עולמן מכיוון שהן "לא מתייחסות ללקוחות שלהן כמטען". החברה מעדיפה להשקיע במערכות שמסייעות לנהיגה אך לא הופכות את משימת הנהיגה לאוטונומית לחלוטין.

17 מיקרוסופט (Microsoft)

ענקית התוכנה נכנסה לשוק זה יחסית מאוחר לענקיות טק אחרות. החברה מתמקדת בשיתופי פעולה בתחומי המחקר והפיתוח (וולוו, טויוטה) על ידי טכנולוגיית HoloLens שלה (הולוגרמה, תמונה תלת ממדית).

18 מובילאיי (Mobileye)

החברה הישראלית פיתחה מערכת להתרעה מפני סכנות בכביש ומנסה לבסס עליה פיתוח רכב אוטונומי. מערכות שלה מוטמעות, בין היתר, אצל יצרני רכב דוגמת טויוטה וטסלה. החברה עדיין לא מדברת על האפשרות שתייצר רכב בעצמה.

19 טסלה (Tesla)

יצרנית הרכב החשמלי ששמה כבר הולך לפניה מאוד שורית לגבי חזון המכונית האוטונומית. אילון מאסק, מייסד החברה, טוען כי הטכנולוגיה לאוטומציה מלאה של מכונית נמצאת רק במרחק של 2-3 שנים, ושנה עד 5 שנים נוספות עד לקבלת אישורים רגולטוריים.

20 אובר (Uber)

ענקית התחבורה השיתופית מנצלת למנף את הצלחתה לשוק המכונית האוטונומית, וביצעה מספר צעדים בכיוון כמו שיתוף פעולה עם אוניברסיטת אריזונה לפיתוח טכנולוגיית מיפוי טוב יותר. אשתקד החברה רכשה את חברת המיפוי deCarta ואת פעילות המיפוי של מיקרוסופט.

עשר החברות הנותרות הן יצרניות/מותגי הרכב מרצדס בנץ, ניסן ורנו, PSA Groupe (מותגי פג'ו וסיטרואן),טויוטה, פורד, פולקסווגן, וולוו; חברות הטק Nvidia, זרוע Tata Elixsi של תאגיד טאטא ההודי ויצרנית האוטובוסים הסינית Yutong.