מושל מדינת ניו-יורק: מטיל חרם על ישראל? אנו נחרים אותך

אנדרו קואומו הורה לכל המוסדות והסוכנויות שקשורים במדינת ניו-יורק לנתק עצמם מכל ישות שקשורה בתנועת ה-BDS ■ "ניו-יורק היא ידידת אמת של ישראל" ■ מצעד ההצדעה לישראל צעד אתמול בשדרה החמישית

ניו יורק בניינים/ צילום: רויטרס
ניו יורק בניינים/ צילום: רויטרס

מושל מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, הודיע אתמול (א'), כי הוא הורה לכל המוסדות והסוכנויות שקשורים במדינת ניו-יורק לנתק כל קשר עם כל הישויות, לרבות חברות פרטיות או ציבוריות, שתומכות בתנועת BDS (חרמים, משיכות השקעות וסנקציות נגד ישראל) או שקשורות עימה.

בטקס חגיגי במנהטן, שבו חתם על הצו נגד BDS, הכריז המושל: "איננו יכולים להתיר התקפה כלכלית על ישראל. זה פשוט מאוד. אם אתה מחרים את ישראל, ניו-יורק תחרים אותך. אם תמשוך השקעות מישראל, ניו-יורק תמשוך השקעות ממך. אם תטיל סנקציות על ישראל, ניו-יורק תטיל סנקציות עליך".

הצעת חוק למאבק נגד BDS הונחה על שולחנות שני בתי-המחוקקים של מדינת ניו-יורק, אך קואומו אמר, ספק בצחוק ספק בברצינות, כי הוא מעדיף "פעולה מיידית" ולכן חתם על צו ממשלי בלי להמתין לתהליך החקיקה. בכך נעשה קואמו המושל הראשון בארה"ב שנקט צעדים ממשלי נגד BDS. אך ב-21 מדינות קיבלו בתי המחוקקים חוקים נגד תנועת החרם, ובהן פלורידה, אילינוי, אייווה, קרולינה הדרומית, ג'ורג'יה וקולוראדו.

בתקופה שבה ברני סנדרס ואחרים בפלג הליברלי של המפלגה הדמוקרטית מנהלים קמפיין נגד מדיניות ההתנחלויות של ישראל, יש חשיבות רבה לצעד של קואומו, אחד הגורמים המרכזיים במפלגה. "כדמוקרט, תמיד ראיתי כמובן מאליו שיש יחסים טבעיים עם ישראל, וזה דבר שאין עליו מחלוקת", אמר המושל בטקס החתימה. "עתה יש פלגים במפלגה (הדמוקרטית) שמותחים ביקורת על ישראל בגין מה שהם מכנים תגובות בלתי מידתיות (נגד הפלסטינים)".

אלפונסו דייוויד, יועץ למושל, אמר ל"ניו-יורק טיימס", כי לדעתו יש מספר "משמעותי למדי" של חברות שעושות עסקים עם מדינת ניו-יורק ובה בעת תומכות בתנועת BDS ואולי אפילו משתפות עמה פעולה.

טקס החתימה על הצו נגד BDS נערך זמן קצר לפני תחילת מצעד ההצדעה המסורתי לישראל, שצעד בשדרה החמישית בניו-יורק, בהשתתפות אלפים ובהם מחוקקים ברמה הפדרלית ורמת המדינה וכן דיפלומטים ישראליים, ובכללם דני דנון, שגריר ישראל באו"ם. מזג האוויר לא האיר פנים לצועדים - גשם כבד ירד בניו-יורק - אך הם שלפו מטריות והוסיפו לצעוד.