הרצוג: המנהיגים הערביים סובלים פחות מתסביך ישראל

ראש האופוזיציה מקדם בוושינגטון את חזונו לקואליציה ישראלית-סונית ■ "א-סיסי – מנהיג נועז" ■ "אנו נגררים בהדרגה לאסון של מדינה דו-לאומית" ■ "פתחתי את הדלת לנתניהו, אך הוא בחר בשותפים מהימין הקיצוני"

יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, הביא לוושינגטון את חזונו לקואליציה ישראלית-סונית כלל-אזורית והכריז, כי חבירה של ישראל למדינות סוניות מתונות היא חלופה ל"אסון של מדינה לאומית", שישראל נגררת אליו בהדרגה.

בנאום בכנס של הוועד היהודי האמריקאי (AJC) בוושינגטון, אמר הרצוג, כי בניגוד למנהיגי מדינות ערב מהדור הקודם, המנהיגים הסוניים החדשים סובלים פחות מ"תסביך ישראל". "הם נועזים יותר, צעירים יותר, עצמאיים יותר ומוכנים לפעול יחד עם ישראל כל עוד שת"פ כזה משרת את האינטרסים הלאומיים שלהם", אמר הרצוג. "המנהיגים האלה מוכנים להתייחס למה שחשוב לשני הצדדים (בסכסוך הישראלי-פלסטיני). הם מוכנים לתמוך בשאיפות הלאומיות של הפלסטינים ולהכיר באינטרסים הביטחוניים של ישראל".

"המדינות הערביות המתונות נקבצות יחדיו למעין גרסה ערבית סונית בלתי פורמלית של נאט"ו, והאיומים שהקבוצה הזו מזהה הם אותם האיומים שמזהה ישראל", הוסיף הרצוג. "מסגרת חדשה נוצרה באזור כדי להיאבק בהתפשטות המשטמה והאלימות בו. זו ברית שנשקפת לה סכנה מאיראן... ומדאעש, שמהווה סכנה ליציבות הגלובלית".

הוא ציין, כי הרעיון של שת"פ עם מדינות ערביות מתונות נדון מזה זמן רב, אך נראה שעתה הרעיון הזה מתחיל לקרום עור וגידים. "הרעיון שקבוצה של מדינות ערביות מוכנה לקיים תהליך מול ישראל הוא הזדמנות ייחודית. נשיא מצרים א-סיסי, מנהיג נועז שממלא תפקיד עצום בחשיבותו במאמציו להביא לרגיעה באזור ולעקור את הטרור, הבהיר בנאום היסטורי את שאיפתו לפתוח בתהליך כזה מול ישראל".

ולא מדובר רק במצרים אלא גם במדינות כירדן, האמירויות הערביות המאוחדות, סעודיה, מרוקו, כוויית ובחריין, שעשויות להיות שותפות פוטנציאליות של ישראל ולשמש כגורם מייצב באזור, הדגיש ראש האופוזיציה.

הרצוג טוען כי מדינות אלה רואות בתיאום ביטחוני עם ישראל התפתחות חיובית אפשרית. "אך מבחינתן המשך הסכסוך הישראלי-פלסטיני מחייב פתרון, או לפחות התקדמות משמעותית, כתנאי לשדרוג היחסים בינן לבין ישראל. הן דורשות שישראל והפלסטינים ינקטו צעדים בשטח כחלק מהתהליך. ישראל - גורסות מדינות אלה - צריכה לנקוט צעדים מסוימים, צעדים שלא ננקטו קודם לכן".

זו הסיבה לכך שיש צורך בממשלת מרכז מתונה יותר, ממשלה שהמדיניות שלה תאפשר התקדמות לקראת יזמה אזורית, אומר הרצוג. זו הסיבה לכך ש"בחרתי לסכן את מעמדי הפוליטי ולפנות למנהיג הפוליטי שעמו התמודדתי אשתקד, במאמץ לשנות את עתיד ילדינו. פתחתי את הדלת לבנימין נתניהו כדי שנוכל להתייצב יחדיו מול האיומים שנשקפים לישראל ולפני כמה שבועות דנו באפשרות של ממשלת אחדות לאומית. לרוע המזל, נתניהו בחר באנשי הימין הקיצוני כשותפיו ואלה מוסיפים לאיים על מרקם החברה שלנו ועל הסיכוי להשיג שלום וביטחון בטווח הארוך".

"ברור שהעדר התקדמות בתהליך ההפרדה מהפלסטינים מהווה איום דמוגרפי רציני על עתיד ישראל", המשיך ראש האופוזיציה. "אנו מוצאים את עצמנו נגררים בהדרגה לעבר אסון של מדינה דו-לאומית, בעוד שהאלימות מוסיפה להתעצם, תהליך הדה-לגיטימציה של ישראל צובר תאוצה ומורת הרוח של הקהיליה הבינלאומית מהנעשה בגדה המערבית הולכת וגוברת".

"האיומים האלה, שמסתמנים באופק, עלולים להותיר את ישראל חבולה, מוחלשת ומבודדת דווקא בתקופה של רגישות אסטרטגית משמעותית, שבה עימותים צבאיים עלולים לפרוץ לאורך הגבול עם עזה ועם לבנון ומאמצי תנועת BDS ילכו ויגברו", הזהיר הרצוג.