בר: "חוששת שמנהלים רבים יעזבו את הבנקים בבת אחת"

המפקחת על הבנקים בוועידת שוק ההון של "גלובס": "רמת השכר בחוק שכר הבכירים סבירה, ואפשר יהיה להביא אנשים טובים למערכת הבנקאות"

ד"ר חדווה בר, רו"ח ארז סופר / צילום: צילום מסך
ד"ר חדווה בר, רו"ח ארז סופר / צילום: צילום מסך

"מאוד חשוב בעיניי שהשיח הציבורי יהיה מקצועי, לא מתלהם ומבוסס על עובדות. רגולטור בארה"ב אמר לי לאחרונה שהוא מאוד מופתע מהשיח הציבורי הלוהט בישראל נגד הבנקים, כי הבנקים בישראל דווקא עברו מצוין את המשבר הגדול ב-2008 ולא גרמו אבטלה מתמשכת כמו באירופה".

כך אמרה היום (ג') המפקחת על הבנקים בבנק ישראל ד"ר חדוה בר בוועידת שוק ההון של "גלובס", בשיחה עם רו"ח ארז סופר, שותף מנהל BDO זיו האפט.

לגבי מגבלת חוק שכר הבכירים, שקובעת כי השכר יעמוד על עד 2.5 מיליון שקל, אמרה בר: "אני חוששת שבגלל שנוצרה אי וודאות על זכויות העבר, אנו עלולים למצוא עצמנו במצב שבו חברי הנהלה והדרג מתחת יעזבו בבת אחת, זה מצב לא אופטימלי שעלול ליצור זעזוע ניהולי. אני מוטרדת מזה ומקווה שנמצא פתרון. חייבים למנוע מצב של עזיבה חד פעמית של הרבה מנהלים. הוצאתי מכתב שאומר שצריך לעשות אבחנה בין העבר לבין העתיד, שעליו יחול החוק. אני מקווה שבג"ץ יגיע להכרעה מהר בנושא".

בר המשיכה והסבירה: "רמת השכר בחוק סבירה ואפשר יהיה להביא אנשים טובים למערכת הבנקאות. יחד עם זאת, הפער שנוצר במגבלות השכר בין הבנקים לסקטורים אחרים, עלול להסיט מנהלים טובים לסקטורים אחרים. כשעושים רפורמות, צריך לבחון השלכות. אם נראה שיש השלכות שליליות, צריך יהיה לתקן זאת. חששתי שחוק שכר הבכירים יפגע בתוכניות ההתייעלות, אבל אחרי בדיקה עם הבנקים ראיתי שזה לא צפוי לפגוע ואני מצפה להתייעלות משמעותית בבנקים".

"בטווח הקצר תיתכן עליית מחירים"

לגבי השאלה למה צריך להפריד חברות כרטיסי אשראי אמרה בר: "התמיכה שלי בהפרדה היא כדי למצוא דרך להוסיף שחקנים חדשים ולהפחית את הריכוזיות של המערכת הבנקאית. אני מאמינה שחברות כרטיסי אשראי שהן חברות רציניות, עם התנהלות ובסיס בנקאי, יוכלו להיות שחקן עצמאי משמעותי וחשוב במערכת הבנקאית".

בר התייחסה לחשש כי רמת המחירים דווקא תעלה בעקבות ההפרדה: "אנו עלולים למצוא עצמנו בטווח הקצר עם עליית מחירים, אבל השאלה איך נעשה את ההפרדה - האם נאפשר להם לגייס הון בבורסה, לגייס פיקדונות מהציבור. האם נוריד עוד חסמי כניסה? חברות כרטיסי האשראי יוכלו להיות גם הבנק הדיגיטלי הבא. יש סיכון שברפורמה הזו המחירים לא יירדו בשלב הראשון, זה תלוי איך נעשה את הרפורמה הזו".

בר הוסיפה: "לא נפסול על הסף שקרנות פרייבט אקוויטי יקנו את חברות כרטיסי האשראי, אבל אולי נוסיף תנאים כדי שלא יהיה מצב שהן יבואו לעשות פה איזה סיבוב פיננסי. גם בעולם קרנות הפרייבט אקוויטי מחזיקות בחברות פיננסית. זה מודל קיים, רק צריך לעשות כמו שצריך".

לכל הידיעות מוועידת שוק ההון של "גלובס"