"מן הטבע בארותיים" הטביעה על ביצים תאריך תפוגה לא נכון

החברה נדרשה להעביר לתעשייה תחת פיקוח 300 אלף ביצים שתוקפן הוארך מעבר למותר, ונאסר עליה לשווקן לצרכנים ■ "מן הטבע בארותיים" בתגובה: "תקלת אנוש"

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

כ-4.5 שנים אחרי חשיפת "גלובס" אודות החברה לשיווק ביצים "מן הטבע בארותיים", שהאריכה את תוקף חיי המדף של הביצים באופן המסכן את הצרכנים, החברה עושה זאת שוב. ל"גלובס" נודע כי בביקורת שערכו בחברה השירותים הווטרינריים בסוף השבוע האחרון, נמצאו 300 אלף ביצים שעליהן הוטבע תאריך תפוגה הארוך ב-4-6 ימים מהתקופה המקסימלית המותרת לשיווק.

בעקבות זאת, וכיון שתוקף הביצים עדיין לא פג, נדרשה "מן הטבע בארותיים" להעביר את הביצים לתעשייה תחת פיקוח, ונאסר עליה לשווק אותן ישירות לצרכנים באמצעות רשתות השיווק והקמעונאים.

הביצה נחשבת למוצר מזון רגיש במיוחד, בעיקר בשל העובדה שחיידק הסלמונלה מועבר דרכה. חריגה מהתאריכים המותרים מסכנת את הצרכנים, במקביל לכך שהיא מעלה את הרווח של המשווק, כיוון שהיא מצמצמת את הפחת. תקנות בריאות הציבור מגדירות במפורש את המועדים שבהם מותר לשווק ביצה לצרכן: 16 יום מיום המיון במדף, וכשהביצה נשמרת בקירור ניתן לשווקה חודש נוסף.

זו אינה הפעם הראשונה שבה משווקת חברת "מן הטבע בארותיים" ביצים מעבר לתאריך התפוגה שלהן. כפי שנחשף ב"גלובס" כבר בשנת 2012, החברה שיווקה לצרכן באמצעות הרשתות שופרסל ומגה ביצים שאינן ראויות למאכל, בשל חריגה בתוקף וחשש לאיכות הביצים. בזמן שהתקופה המותרת לשיווק על-פי החוק עומדת על 16 יום בלבד, הטביעה אז החברה על ביצי חופש וביצים אורגניות תאריך תפוגה בן 22 ימים.

בשעתו הסביר הווטרינר הראשי של משרד הבריאות, ד"ר יוני ינון, כי ביצים שתאריך התפוגה שלהן מעל המותר אינן ראויות למאכל אדם. "16 יום זה פג תוקף לשיווק. כמו בכל מוצר מזון מן החי, אין לאכול את הביצים הללו לאחר 16 ימים מיום המיון".

הוא הוסיף כי "גם במסגרת חיי המדף, ההמלצות של משרד הבריאות הן לבשל באופן יסודי ביצים. מעל חיי המדף, גם אם בישול ישמיד את החיידקים, אסור לצרוך את הביצים הללו".

עמוס דוידוביץ', בעלי החברה, מסר בתגובה: "אנו מודעים כי קרתה תקלת אנוש בהחתמת הביצים, ולכן הביצים נשלחו לתעשייה בידיעה ובאישור השירותים הווטרינריים. אף ביצה לא הגיעה לסופרים או ללקוחות".

ממשרד החקלאות נמסר: "השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מפקחים באופן מתמיד על תחנות מיון הביצים ומבצעים בהן ביקורות פתע ללא הודעה מוקדמת. השירותים הווטרינריים בתהליך בירור האירוע מול הנהלת התחנה. על מנת להמשיך ולשמור על בריאות הציבור, המשרד מוביל מהלכים לשיפור שיטות סימון הביצים בטכנולוגיות מתקדמות".