נוחי דנקנר חתם על הסדר חוב ב-480 מ' ש' עם הבנקים

דנקנר יפנה תוך 35 יום את הבית בהרצליה ויחויב למכור אותו בתוך שנה ■ יחזיר 150 מיליון שקל תוך 5 שנים, 70 מיליון שקל מתוכם בשנה הקרובה

נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי
נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי

בעוד שאיש העסקים אדוארדו אלשטיין נאבק בשעות הבוקר בביהמ"ש כדי לשמר את שליטתו בקונצרן אי.די.בי, צפוי בעל השליטה הקודם בקונצרן, נוחי דנקנר, לחתום הערב על הסדר חוב מול הבנקים במשרדי עו"ד ליפא מאיר. כך נודע ל"גלובס".

היקף החובות הפרטיים של דנקנר לשישה בנקים עומד על כ-480 מיליון שקל. מדובר בהלוואות של החברות הפרטיות גנדן וטומהוק, שדרכן שלט בעבר בקונצרן אי.די.בי. סך החוב של שתי החברות לבנקים מוערך ביותר מ-800 מיליון שקל, ובמסגרת הסדר החוב נדון כאמור סכום של פחות מחצי מיליארד שקל, שהוא גובה הערבות האישית של דנקנר לסך החוב.

לפי תנאי ההסדר יפנה דנקנר תוך 35 יום את ביתו בהרצליה פיתוח, ויחויב למכור אותו תוך שנה, ולא לבן משפחה. נוסף על כך, יצטרך דנקנר להחזיר לבנקים 150 מיליון שקל תוך 5 שנים: 70 מיליון שקל בתוך שנה (מהם 30 מיליון שקל במועד החתימה), 20 מיליון שקל בתום 3 שנים ועוד 60 מיליון שקל בתום 5 שנים. יתרת החוב תשולם בהתאם להכנסות עתידיות של דנקנר וללא מועד החזר מוגדר.

סאגת גיבוש הסדר החוב של דנקנר לבנקים נמשכת כבר יותר משנתיים, ובבנקים היו מעוניינים מאוד לסגור אותה, גם אם יקבלו בסופו של דבר רק חלק קטן מהחוב. לדנקנר אין נכסים אישיים רבים, ורעייתו, אורלי, מחזיקה ב-50% מהווילה בהרצליה פיתוח, ששווייה מוערך בכ-40-50 מיליון שקל. דנקנר, כאמור, צפוי למכור את הבית בשנה הקרובה, ולהעביר מחצית מהסכום לבנקים. המחצית השנייה תישאר אצל אשתו.

 

הבנק המחזיק בערבות הגדולה ביותר של דנקנר הוא הפועלים, עם 150 מיליון שקל, אחריו לאומי עם 120 מיליון שקל. נוסף על הערבות של דנקנר, בידי לאומי גם ערבויות של בעלי מניות נוספים בגנדן - אבי פישר, האחים שימל ואחותו של דנקנר, שלי ברגמן, שכבר פרעה לבנק כ-25 מיליון שקל.

לדנקנר ערבות אישית גם לדיסקונט, בגובה של כ-100 מיליון שקל, ולמזרחי טפחות בסך 60 מיליון שקל. חוב נוסף הוא לקרדיט סוויס בגובה של 40 מיליון שקל, ולבנק אגוד בהיקף 10 מיליון שקל.

לבנקים היה חשוב להגיע להסכמה במסגרת ההסדר, שלפיה ימכור דנקנר את הבית. נוסף על כך, בבנקים עשו כל שביכולתם כדי שהמילה "מחיקה" לא תופיע בהסדר החוב. ואולם, לדנקנר אין יכולת לפרוע את מלוא החוב, אפילו לא את רובו, לכן נמצא "פתרון אלגנטי" בדמות פריסה ארוכה, או אם תרצו: "עד יומו האחרון", גם אם בפועל הסיכוי שדנקנר יצליח לעמוד בפירעון הוא קלוש ביותר.

כמה חייב נוחי דנקנר
 כמה חייב נוחי דנקנר