בטבע עדיין מצדיקים מחיר עסקת אלרגן - צפוי עוד עיכוב?

מנהל הגנריקה, סיגי אולפסון: "בממוצע, לוקח להגבלים העסקיים 2- 4 שבועות עד לאישור הסופי, אך העסקה הזאת היא לא ממוצעת"

מטה אקטביס (החטיבה הגנרית של אלרגן) באיסלנד / צילום: בלומברג
מטה אקטביס (החטיבה הגנרית של אלרגן) באיסלנד / צילום: בלומברג

"הגשנו את כל המסמכים ל-FTC (רשות ההגבלים העסקיים של ארה"ב) בסוף מאי. בממוצע, לוקח ל-FTC כ-2-4 שבועות מקבלת המסמכים עד לאישור הסופי, אך העסקה הזאת היא לא עסקה ממוצעת; עם זאת, נראה שהתהליך מתקדם היטב".

כך אמר אתמול סיגי אולפסון, מנהל הגנריקה בחברת טבע, בהתייחסות לקבלת האישור הרגולטורי שישלים את עסקת הענק במסגרתה טבע   רוכשת את אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן. העסקה, שהיקפה 40.5 מיליארד דולר, הוכרזה ביולי 2015. טבע עדכנה בעבר שהיא מצפה להשלים את העסקה ביוני - כלומר בחודש הנוכחי, וזאת אחרי עיכובים שהיו בעבר.

אולפסון השתתף בכנס של גולדמן זאקס, ונשאל על-ידי האנליסטית ג'יימי רובין מה, למעשה, נותן לטבע את הביטחון שהיא אכן תוכל להשלים את העסקה, ולא תקבל בסופו של דבר תשובה שלילית מה-FTC.

"ה-FTC עובדת איתנו מקרוב כבר 10 חודשים, ואחרי 10 חודשים אין לנו שום אינדיקציה שנקבל סירוב. מכל מה שראינו, ומכל הפעולות של ה-FTC עד כה, לא ראינו משהו שיגרום לנו להאמין שהעסקה לא תאושר בסופו של יום", השיב אולפסון. לדבריו, החברה הממוזגת תחזיק נתח שוק של 19% או קצת פחות מהשוק הגנרי בארה"ב, "לא נתח בלתי סביר", הוא אומר.

כחלק מהתהליך להשלמת העסקה וקבלת האישור הרגולטורי, טבע תמכור קווי מוצר מסוימים כדי למנוע פגיעה בתחרות. בהקשר זה אמר אולפסון כי על כל נכס כזה התמודדו 4-5 חברות. כלומר, טבע תוכל להשיג תמורה טובה מהמכירות הללו.

רכישת אקטביס היא הגדולה ביותר בתולדות טבע, אך מאז הדיווח על העסקה, ירדו משמעותית המכפילים והשוויים של חברות הגנריקה הנסחרות בבורסות, והדבר העלה תהיות בשוק בנוגע לתמחור העסקה, שנראה כיום לרבים כגבוה מדי, על רקע החשש לשחיקת מחירים בתחום התרופות הגנריות.

"ישנה תפיסה בשוק שטבע משלמת יותר מדי. לאור מגמות התמחור בגנריקה והרבעון החלש של אלרגן, מה תוכל להגיד בנוגע לחששות האלה"?, שאלה האנליסטית. אולפסון השיב כי הערך האסטרטגי של העסקה נותר כפי שהיה ביום ההכרזה עליה ביולי 2015. "אני חושב שמשקיעים דאגו קצת מכך שראו הכנסות של 1.3 מיליארד דולר באקטביס ברבעון הראשון (לעומת 1.4-1.5 מיליארד בשני הרבעונים שקדמו לו, ש'ח'ו') אך אפשר להסביר זאת בתנודתיות שקשורה להשקת תרופות בלעדיות".

אולפסון הוסיף שהפייפליין (צנרת המוצרים) של אקטביס "יוצא מהכלל". בנוגע לשחיקת המחירים בגנריקה, "הסביבה לא השתנתה. כשחתמנו על העסקה ביולי, דיברנו על שחיקת מחירים של 4% בגנריקה בארה"ב, ואנחנו מדברים על אותו מספר היום. מה שהשתנה, זה המכפילים של חברות הגנריקה, בין היתר בגלל חברות אחרות בשוק - Valeant, אנדו - ודברים שאמרו פריגו ו-Mallinckrodt על עסקי הגנריקה, שהשפיעו על כל התעשייה".

עוד ציין אולפסון בהקשר זה, כי החברות הגנריות הגדולות מדברות על אותן מגמות בתחום. "אני חושב שהאתגר הוא לחברות בגודל בינוני שאין להן פורטפוליו גדול ומבודל מספיק, חברות שבאמת נהנו משמעותית בעבר מהעלאת מחירים במספר קטן של מולקולות - הימים האלה עברו", הוא אומר.

לסיכום נשאל אולפסון מתי תוכל טבע להשיק סוף-סוף גרסה גנרית לתרופה המקורית המשמעותית ביותר של המתחרה מיילן - EpiPen לטיפול באלרגיות חמורות. "זאת שאלת ה-1.1 מיליארד דולר עבור מיילן", צחק אולפסון, ובתגובה הזכירה לו האנליסטית כי טבע היא בעלת מניות גדולה במיילן (לאחר שבשנה שעברה רכשה מניות בשוק כחלק מניסיון ההשתלטות שנזנח). "יש עדיין עבודה רבה שיש לעשות", אמר אולפסון, והעריך שהתזמון יהיה בסוף 2017, אולי אפילו בתחילת 2018.