מנהיגי אירופה מנסים לשכנע את הבריטים: הישארו באיחוד

בלט במיוחד ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, שקנה מודעת עמוד ב"דיילי מייל" כדי לקרוא לבריטים להישאר ■ גם כמה מהחברות הגדולות בצרפת פרסמו מודעות בעיתונות הבריטית שקוראות לבריטים להצביע נכון

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

מנהיגים וכלי תקשורת ברחבי אירופה התגייסו השבוע כדי לשכנע את המצביעים הבריטים להישאר באיחוד האירופי. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, קנה אפילו מודעת עמוד ב"דיילי מייל" כדי לקרוא לבריטים להישאר.

המודעה אומרת לציבור הבריטי שההחלטה היא שלו, "אבל הייתי רוצה שתדעו שהונגריה גאה בכך שאתם חברים איתה באיחוד האירופי". בתחתית המודעה מופיעה חתימתו של אורבן בכתב ידו.

הוא הצטרף ללהקה מתרחבת של מנהיגים באיחוד שמתחננים בפני הבריטים להישאר, ומפעילים שילוב של אזהרות קשות מפני ההשלכות הכלכליות של ברקזיט וקריאות אמוציונליות לסנטימנט פרו-אירופי וסולידריות.

כמה מהחברות הגדולות בצרפת פרסמו אתמול (ג') מודעות בעיתונות הבריטית שקוראות לבריטים להצביע נכון, כשהן מציינות שתוכניות גיוס העובדים שלהן וההשקעות בבריטניה תלויות בכך שהמדינה תהיה "מעוגנת היטב ולתמיד בשוק האחיד". המודעה שפורסמה בכמה עיתונים חתומה על ידי חברות כמו איירבוס, PNB פאריבה, אנג'י, אינג'ניקו וספראן. המודעה נפתחת במילים:S'il vous plait amis britanniques, remain! ("בבקשה חברים בריטים, הישארו!)" וחתומה במילים "חבריכם הצרפתים".

 

אתמול קרא נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, לבריטים להצביע בעד הישארות, באומרו: "אנחנו זקוקים לכם. בלעדיכם לא רק אירופה אלא כל הקהילה המערבית תהיה חלשה יותר".

המשקיע ג'ורג' סורוס, שההימור שלו נגד הליש"ט גרם ל"יום ד' השחור" ב-1992, כלומר לקריסת הליש"ט ונטישת מנגנון שערי החליפין האירופי, הזהיר ש"ההצבעה עלולה לגרום ליום ו' שחור השבוע". 

החודש פרסם שבועון החדשות הגרמני "דר שפיגל" מהדורה דו-לשונית מיוחדת עם המילים "בבקשה אל תלכו" על רקע היוניון ג'ק (הדגל הבריטי) בעמוד השער שלו.

יומון העסקים הגדול ביותר בשבדיה קיבל השראה מלהקת אבבא וקרא לבריטיםtake a chance on EU. העיתון "דאגנס אינדוסטרי" פרסם ראיון עם פרדריק ריינפלט, ראש הממשלה לשעבר שהוא ידיד של דיוויד קמרון, שאמר שבריטניה "צריכה לקחת את האחריות של להוביל את האיחוד האירופי, לא לפרוש ממנו".

אבל הפעלול של אורבן מהונגריה היה כנראה הבולט ביותר. הוא המנהיג האירופי הראשון שמוציא כספי ציבור על מודעות פוליטיות בתקשורת הבריטית כדי למנוע ברקזיט.

דובר ממשלת הונגריה זולטן קובאץ' אמר שאורבן ועמיתו הבריטי קמרון "ביחסים אישיים טובים", אך סירב לומר אם לשכתו של קמרון ראתה את המודעה לפני הפרסום.

עד לאחרונה, רוב מנהיגי האיחוד האירופי נמנעו מהתערבות במשאל העם הבריטי, מחשש לתגובת נגד כלפי התערבות זרה, אבל המפנה בשבוע שעבר בסקרים לטובת מחנה הברקזיט עודד אותם לשבור את שתיקתם.

נשיא ארה"ב ברק אובמה והקנצלרית אנגלה מרקל כבר השמיעו הצהרות פומביות שתומכות בהישארות בריטניה. ב-30 במאי ביקר בלונדון ראש ממשלת אירלנד אנדה קני כדי לתמוך במחנה ההישארות כשהיעד הוא הקהילה האירית הגדלה בבריטניה. פקידים אירים הדגישו, עם זאת, שהוא עשה זאת כאדם פרטי.

גם בספרד, שבעצמה הולכת לקלפיות בבחירות כלליות חוזרות שלושה ימים אחרי ההצבעה על ברקזיט, הפוליטיקאים - מהמפלגה העממית שבשלטון עד אונידוס פודמוס מהשמאל - מאוחדים בתמיכתם בהישארות בריטניה באיחוד.

בימין הספרדי, המנהיגים מזהירים בראש ובראשונה מפני ההשלכות הכלכליות על בריטניה ויתר אירופה. בשמאל, מנהיג פודמוס פבלו איגלסיאס אמר בטלוויזיה שלשום שמפלגתו קוראת לציבור הבריטי להישאר באיחוד - והיא שיגרה החודש נציג בכיר שלה למנצ'סטר כדי לנאום באירוע לקראת משאל העם הבריטי.