כישלון מהדהד: עלייתו ונפילתו של ארגון הטרור דאע"ש

אחרי סדרת התבוסות בקרבות - ברבות הימים, ייזכר ארגון דאע"ש כאחד מתרגילי ההונאה המוצלחים בהיסטוריה ■ אשליית הכוח והרשע שהוא מייצר מרתיעה עוד לפני פתיחת הקרב, אולם בדומה ליתר ארגוני הטרור האסלאמיסטיים, בפועל הוא עוד כישלון מהדהד

דאע"ש / צלם: רויטרס
דאע"ש / צלם: רויטרס

החקירה טרם הבהירה אם עד הפיגוע באורלנדו, שגבה 50 הרוגים ומאות פצועים, דאע"ש ידע מי זה הרוצח עומאר מאטין. לפי חוקרי האף.בי.איי, יש אפילו ספק רב אם הארגון היה מעורב ישירות בפיגוע, שכעת הוא מנכס לעצמו. אולם הצהרותיו ולקיחת הקרדיט על מעשה הטבח, ממשיכות קו התנהלות דאע"שי מוכר: ניסיון להציל את תדמיתו באמצעות בניית אשליות מתוקשרות, בשעה שבשדה הקרב הארגון נוחל כישלונות על גבי כישלונות.

דאע"ש - יד ביד עם פוליטיקאים כמו רה"מ בנימין נתניהו, שהפיץ סרטון תעמולה שבו דאע"ש כובש את ירושלים, ואנשי תקשורת כמו צבי יחזקאלי, שהכריז לאחר פיגוע כושל של דאע"ש, שסיני הופך לסוריה - לא רוצים שיבלבלו אותם עם עובדות. הפאניקה משרתת את האינטרסים של כולם: פחד משתק את אויבי דאע"ש ומושך אוהדים, מחזק מפלגות שדוגלות במלחמה באסלאם, וכמובן, מעלה את הרייטינג.

בפועל, זה שלוש שנים דאע"ש מקרין עוצמה שעולה בהרבה על כוחו האמיתי. במקום לשלוט בשטחים נרחבים ולהגשים בהם את חלום הח'ליפות האסלאמית, כבר בראשית 2014 סולק הארגון מכמה אזורים על-ידי מיליציות סוריות; ובשנה האחרונה אף הובס בסדרת קרבות ברמאדי, בתכרית, בסנג'ר, בקובני ובתדמור.

מאז שארה"ב הצטרפה ללחימה, דאע"ש איבד 40% מהשטחים שבשליטתו, וכיום הוא נמצא במגמת נסיגה ברורה בעיראק ובסוריה, בזכות מתקפה משולבת מצד המורדים הכורדים, כוחות הביטחון העיראקיים, המיליציות השיעיות וחיל האוויר האמריקאי.

לרשימת הכישלונות של דאע"ש ראוי להוסיף את גלי ההגירה מהשטחים שתחת שלטונו. מנקודת הראות של דאע"ש, הארגון מקים מדינה אסלאמית צודקת, שאמורה למשוך אליה את המוני המאמינים, ולא להבריח אותם. אפילו התושבים שנשארו בשטחים שבשליטת דאע"ש, מסכנים את חייהם ומדווחים למערב על המתרחש באזור. לאחרונה אף יצאו תושבי מספר ערים בהפגנות נגד דאע"ש.

מפלה נוספת נוחל הארגון בתחום משאבי האנוש. דאע"ש נכשל בגיוס ההמונים, ורובם המכריע של המוסלמים בעולם מתנגדים להם (85%-90% על-פי סקר PEW). מספר המצטרפים לתנועות הג'יהאדיסטיות בכלל בשנים 2015-2013 מוערך ב-30,000 איש, פחות ממאית האחוז, מתוך 1.7 מיליארד המוסלמים בעולם. זה מספר שאי-אפשר לממש באמצעותו את חלום ההשתלטות הגלובאלית של חסידי דאע"ש. המצב הגיע לכדי כך, שבסוף 2015 החל הארגון לגייס לוחמים בכפייה, עקב מצוקת כוח-אדם.

 

הכישלונות של דאע"ש, הן בשדה הקרב והן בגיוס ההמונים לצדו, לא פוגמים בתדמית הציבורית מטילת האימה שלו. דאע"ש מפסיד בקרב ומנצח בתודעה, וברבות הימים הוא ייזכר כאחד מתרגילי ההונאה המוצלחים בהיסטוריה. אשליית הכוח שהוא מייצר מרתיעה את אויביו, עוד לפני פתיחת הקרב, ומושכת אליו צעירים מוסלמים הצמאים לנקמה. אולם בפועל, דאע"ש, כמו יתר ארגוני הטרור האסלאמיסטיים, הוא כישלון מהדהד. על אף פעולות הטרור המוצלחות, אף אחד מהם לא השיג את יעדו העיקרי: הפלת משטר. ולמרות זאת, האמונה בעוצמתו צפויה להמשיך למשוך אוהדים, גם אחרי הפסדיו בשדה הקרב.

כדי להתמודד עם דאע"ש, וביום מן הימים אולי אף למגר אותו, יש לפעול בשלושה מישורים. צבאי, דתי ופוליטי. צבאי - מדינות מערביות ומוסלמיות חייבות לפגוע בארגון באמצעות הפעלת כוח צבאי; דתי - אנשי דת מוסלמים חייבים לחשוף את כשליו הרעיוניים על-פי תפיסת הדת המוסלמית הרווחת; פוליטי - שליטי המדינות שבהן דאע"ש משגשג חייבים לחולל רפורמות, ולחסל את השחיתות המקוממת צעירים שאיבדו את אמונם בהן, ודוחקת אותם לזרועות הארגון הקיצוני.

ללא פעילות בשלושת האפיקים האלה, תרגיל ההונאה של דאע"ש צפוי לגבות עוד חיים רבים.

הכותב הוא מומחה לתנועות אסלאמיות בפורום לחשיבה אזורית מבית מולד, ומרצה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב