כמה יעלה לכם לשלוח את ילדכם למחנה קיץ בחו"ל?

המחיר מתחיל ב-7,000 שקל למחנה בקפריסין ומטפס עד 30,000 שקל לסאמר סקול בלוס אנג'לס ■ למרות המחיר הגבוה, כ-5,000 ילדים ישראלים יוצאים מדי שנה למחנות קיץ בעולם

צ'ק אין ,סאמר סקול / צילום: מתוך הוידאו
צ'ק אין ,סאמר סקול / צילום: מתוך הוידאו

אל מול מחאת ההורים המוצדקת בדבר מחירי הקייטנות המאמירים, משגשגת תעשיית הקייטנות שמעבר לים, המוכרות יותר בשם סאמר סקול או מחנות קיץ. בתמורה לכמה אלפי שקלים טובים תוכלו לדאוג שילדכם יעשיר את האנגלית שלו, את יכולות הכדורגל או האמנות שלו ויחזור עם חוויות וחברים חדשים מכל העולם.

ההערכות הן שכ-5,000 ילדים ישראלים יוצאים מדי שנה למחנות קיץ ביעדים שונים בעולם: מקפריסין, עבור באנגליה, ספרד או איטליה ועד ארה"ב וקנדה. האפשרויות מגוונות - מתוכניות שמתמקדות בלימוד אנגלית ועד תוכניות לחובבי ספורט, אופנה, אמנות ומוזיקה - ועמם גם משתנים המחירים.

נטע טל, מנהלת תחום סאמר סקול ב"סאמרקול" מקבוצת נתור, מספרת כי בשונה משנים עברו, אז הוצעו מחנות קיץ באנגליה בלבד - כיום ההיצע כולל גם את ספרד, קנדה, ארה"ב ואפילו קפריסין.

מרבית מחנות הקיץ שמים דגש על לימוד השפה האנגלית בצורה חווייתית ועל מפגשים של ילדים מכל העולם. מחנות אלה מיועדים לילדים בגיל 11 עד 18, כאשר הגיל הפופולרי ביותר בקרב היוצאים למחנות הוא 13 עד 16.

משך התוכנית הוא שבועיים עד שלושה, והיא מתקיימת בקבוצות של כ-15 ילדם מישראל, החוברים לעוד 200-250 ילדים מרחבי העולם ובעיקר ממדינות שבהן לא דוברים את השפה האנגלית, דוגמת סין, איטליה או ספרד. השהות היא במתכונת של פנימייה, בה גם נערכים הלימודים בשילוב עם פעילויות וטיולים באזור.

"לימודי השפה נעשים באווירה כיפית וקלילה, והילדים חוזרים עם ביטחון באנגלית ועם חוויה חברתית מדהימה", אומרת טל. "המודעות למחנות הקיץ הפכה אותם למשהו שהוא יותר נגיש. במקום שהילדים יסתובבו חסרי מעש בחופש הגדול, הם נכנסים למסגרת מסודרת ומעשירה. שילבנו מדינות כמו קרואטיה בשנה שעברה וקפריסין השנה כדי להנגיש את מחנות הקיץ ליותר אנשים ולאפשר בחירה גדולה יותר", היא מוסיפה, ומציינת כי עדיין היעד המבוקש ביותר על-ידי הישראלים למחנות קיץ הוא אנגליה, ואחריה יעדים שונים בארה"ב שהביקוש אליהם גדל עם השנים.

המחירים מתחילים ב-7,000 שקל למחנה בין 8 ימים בקפריסין, בכ-11,000 שקל (2,020 ליש"ט) למחנה של 8 ימים באנגליה, עוברים בכ-16 אלף שקל למחנה של שבועיים באנגליה ול-24 אלף שקל למחנה של שבועיים בארה"ב, ומטפסים עד לכ-30,000 שקל לסאמר סקול של 3 שבועות בלוס אנג'לס.

בקטגוריית המחנות המיוחדים, כלומר כאלה שלא שמים דגש רק על השפה, מציעים ב"סאמרקול", למשל, מחנה קיץ שכל-כולו מוזיקה, שבו הילדים חוברים ללהקה ובסוף המחנה מעלים ביחד הופעה. מחנה כזה מתאים לילדים שמצויים בתחום ומנגנים על כלי נגינה. המחיר הוא כ-20,000 שקל (3,700 ליש"ט) לשבועיים.

עוד מוצעים מחנות אמנות, תיאטרון ואפילו מחנה בנושא אופנה, המשלב ביקור בתצוגות אופנה ובחנויות בדים מיוחדות - במחיר של כ-24 אלף שקל לשבועיים (6,200 דולר). 

שומרי המסורת לא מקופחים, ולהם מוצעים מחנות כשרים. מחנות כאלה נערכים בספרד ובקנדה, ושם מזדמן לילדים לפגוש ילדים יהודים מכל העולם. המחנה כולו כשר, אין בו פעילויות בשבת, והוא יעלה כ-15,500 שקל (4,000 דולר) בספרד וכ-20,000 שקל (5,000 דולר) בקנדה. 

"המטרה היא לתת לכל ילד מענה בהתאם לתחביבים שלו", אומרת טל. "האפשרות היא לצאת לבד ולחבור לקבוצה בחו"ל או לצאת בקבוצות. בעבר ההורים היו אלה שדחפו את הילדים לצאת למחנות קיץ, והיום זה הפוך. הילדים נחשפים לסרטונים ולחוויות שילדים אחרים מעלים, והדרישה באה מכיוונם".

לחובבי כדורגל מוצעים מחנות אימונים בחסות המועדונים הגדולים בעולם. חשוב לציין כי גם אם המחנה מתקיים תחת השם של קבוצות הכדורגל של ברצלונה, ריאל מדריד, צ'לסי או מילאן - המחנה לא בהכרח מתקיים באצטדיון הרשמי של הקבוצות, כי אם במגרשים סמוכים.

באיסתא ספורט, למשל, מציעים מחנה קיץ במילאן. המחנה מיועד לבני 8 עד 16, כשהיציאה אליו אינה קבוצתית, כלומר מצטרפים לקבוצת ילדים בטווח גיל דומה שמגיעה ממקומות שונים בעולם. המחנות מיועדים לחובבי כדורגל בכל הרמות, והם אורכים שבוע למחזור אחד או שבועיים למחזור כפול. המחיר - הכולל טיסה, לינה בבית מלון, ארוחות, העברות, אימונים וליווי של צוות מקצועי - הוא 1,550 אירו למשתתף לשבוע (כ-6,700 שקל), כאשר מחנה דומה באנגליה או בספרד יכול לטפס ל-2,200 אירו (כ-9,500 שקל). 

ב"סאמרקול" מציעים מחנה כדורגל במועדון האנגלי ארסנל. המחנה נמשך שבועיים, ומחירו כ-18,000 שקל (3,300 ליש"ט)

אלעד לוין, מנהל מחלקת מחנות אימונים באיסתא ספורט, מספר כי מדי שנה גדלה ההתעניינות, כאשר מאות בודדות של ילדים יוצאים למחנה כדורגל כל שנה. המחיר, לדבריו, נותר יציב בשנים האחרונות. "המטרה שלנו היא לשמור על מחיר יציב, למרות שמחיר המחנות באירופה התייקר, ולהציע רמת מחירים נגישה יחסית להורים", הוא אומר.