תורים ארוכים לפני הצ'יינג'ים בסיטי של לונדון: "אנשים פוחדים"

(עדכון) הבריטים נוהרים לדלפקים וממירים את הליש"ט במטבעות אחרים לקראת משאל העם ■ "רוצה לגדר את עצמי נגד ירידה", סיפר אחד מעובדי הסיטי

ממתינים להמיר מט"ח. "רוצים להגן על הכסף" / צילום: בלומברג
ממתינים להמיר מט"ח. "רוצים להגן על הכסף" / צילום: בלומברג

תורים ארוכים השתרכו אתמול (ד') מחוץ למשרדי המרת המט"ח בסיטי של לונדון, מכיוון שאנשים המירו את הליש"ט שלהם במטבעות אחרים לקראת משאל העם. חברות המרת כספים מקוונות דיווחו אף הן על זינוק בפעילות, מכיוון שלקוחות החליטו לנצל את הקפיצה בת 3% בשער הליש"ט לעומת הדולר לרמה של 1.48 דולר, על רקע חוסר הוודאות סביב משאל העם היום (ה').

בסצנות שמזכירות את התורים שהשתכרו לפני סניפי נורת'רן רוק, והובילו לקריסתו ב-2007, המתינו עובדי הסיטי בחוסר סבלנות בתורים ארוכים מחוץ למשרדי המרת המט"ח אתמול בצהריים. סומאיה, בת 31, עובדת בבנק קמעוני שסירבה למסור את שם משפחתה, המתינה בתור ל"שירותי המרת מט"ח" ברחוב קנון. היא אמרה כי ברצונה להמיר "כמה אלפי ליש"ט" לדולר אמריקאי ולאירו, מכיוון שהיא משוכנעת שהלוך הרוח הציבורי משתנה לטובת "ברקזיט".

"אני מגינה על הכסף שלי. אני אתחב אותו מתחת למזרן עד יום ו'", אמרה סומאיה. היא הוסיפה כי הדיון הטלוויזיוני ביום ג' בלילה שינה את עמדתם של ידידיה ועמיתיה לטובת ברקזיט. "אנשים משנים את דעותיהם".

Travelex דיווחה כי ביום ג' זינקו הוראות המרת המטבע ב-30% לעומת השבוע הקודם, וכי מספר המבקרים באתר שלה ב-48 השעות האחרונות קפץ ב-20%. "גם היום ראינו עלייה בפניות למוקד הטלפוני שלנו", אמר דייויד סוון מ-Travelex. רשות הדואר דיווחה כי מכירות המט"ח שלשום היו גבוהות כמעט פי ארבעה לעומת התאריך המקביל אשתקד, וכי המכירות בסניפים היו גבוהות ב-49% בקירוב. מכירות המטבע שלשום היו גבוהות ב-74% לעומת אשתקד, לדברי רשות הדואר.

כמה כלכלנים מעריכים כי אם ינצח מחנה הברקזיט, תרשום הליש"ט צניחה דרמטית כשייפתחו שוקי ההון מחר (ו'), וכי אם ינצח מחנה המצדדים בהישארות, תתאושש הליש"ט. אך כמה אנליסטים טוענים כי ההתאוששות החדה שרשמה הליש"ט השבוע תגביל ככל הנראה את גובה העלייה שעשויה הליש"ט לרשום.

דניאל פריורי, איטלקי שעובד זה שנה כפקיד בדוכן International Currency Exchange בתחנת ווטרלו, סיפר כי הוא ושני עמיתיו מטפלים במספר גבוה משמעותית של לקוחות בהשוואה למספר הרגיל. בתשובה לשאלה מדוע זה קורה, הוא השיב: "בגלל שהם פוחדים ממחר". הוא אמר כי מרבית העסקאות היו של אנשים שהמירו ליש"ט לאירו.

"רוצה לגדר את עצמי נגד ירידה"

ואולם, כמה ממהממתינים בתור המירו כסף לקראת חופשה בחו"ל. כריס נובס, עובד ביטוח בן 44, שהמתין בתור ל-Thomas Exchange ברחוב קנון, אמר: "אני נוסע לספרד בקרוב, אז אני פשוט לוקח את האירו שלי היום במקום בשבוע הבא. אני לא לוקח יותר ממש שאצטרך בחופשה, אבל מי יודע? אולי זה יניב לי כסף לעוד כמה ספלי קפה?".

צ'רלי ג'יל, בת 23 שעובדת במגזר השירותים הפיננסיים, ושעל המקטורן שלה התנוססה מדבקה בזכות ההישארות באיחוד האירופי, אמרה: "אני מבקרת את משפחתי בגרמניה כמה פעמים בשנה, אז אני מעדיפה לקחת את הכסף שלי עכשיו, ולשמור אותו לביקור אצלם".

בתור ל-City Forex ברחוב לידנהול, סיפר אד, עובד בסיטי של לונדון, שהוא מתכנן להמיר "כמה מאות ליש"ט" לפני נסיעתו לחופשה ביוון בשבוע הבא. "אין לי תחושה חזקה לגבי תוצאות המשאל. אני רק רוצה לגדר את עצמי נגד ירידה. אמיר חצי עכשיו, וחצי אחר כך".

כל שוק המרת המטבע ניצב בפני 48 שעות סוערות. סוחרי המטבע קיבלו התראה ממפעילי העברות הכספים, כולל TransferWise, לצפות למגבלות על עסקאות בימים ה'-ו' בשל התנודות בשוק. כמה בנקים מפעילים את מחלקות המט"ח שלהם בלונדון גם במשך הלילה, כדי להיענות לביקוש מצד הלקוחות.