אפקט ה"ברקזיט" בניו-יורק: נעילה בירידות של עד כ-4%

בריטניה אמרה "לא" לאיחוד האירופי וגרמה לטלטלה בשווקים הפיננסים ■ ה-S&P והדאו ג'ונס מחקו את העליות מתחילת השנה; הנפט צנח כ-5% ■ "המהלך של בריטניה יוביל לפירוק הגוש"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות חדות בצל הפתעה ה"ברקזיט" במשאל העם שנערך אמש בבריטניה. בורסות אירופה סגרו את יום המסחר הגרוע ביותר מאז 2008, כאשר את הירידות החדות הובילה הבורסה במדריד שקרסה ביותר מ-12%. הדאקס השיל מערכו כ-7%, בעוד המשקיעים בורחים לנכסים שנחשבים לחוף מבטחים בשעות משבר, כגון האג"ח הממשלתיות, הזהב והדולר.

 

מדדי ה-S&P והדאו ג'ונס מחקו את העליות מתחילת השנה והשילו מערכם כ-3.5% בעוד הנאסד"ק איבד יותר מ-4%. סקטור הפיננסים הוביל את המגמה השלילית כאשר מניות הבנקים קרסו עד כ-10%. האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ירדו בכ-0.15% ונסחרות סביב תשואה של כ-1.58%. הזהב טיפס בכ-4.5% בעוד מדד ה-VIX ("מדד הפחד") זינק בכ-42%.

בעקבות ה"ברקזיט", הפד הודיע היום כי הוא עוקב בדריכות אחר ההתפתחויות בשווקים הפיננסים ומשתף פעולה עם בנקים מרכזיים אחרים בעולם. הבנק המרכזי האמריקאי ציין כי הוא מוכן לספק נזילות ככל שתידרש למטבע הדולר באמצעות קווי ההחלף (swap lines) הקיימים שלו עם בנקים מרכזיים אחרים, במטרה להיענות ללחץ בשווקים.

 

יניב חברון, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס , מעריך בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה כי "השווקים לא תימחרו אפשרות של יציאה של בריטניה בשבוע האחרון והיום הם חוזרים ביום אחד את כל הדרך חזרה. בדרך כלל תגובות קיצוניות של השוק מתגלות בדיעבד כהזדמנות לעשיית כסף. בשנה שבה הצמיחה הגלובלית מגמגמת, וכאשר הריביות הנמוכות צפויות להישאר איתנו עוד הרבה מאוד זמן והחברות לא מצליחות להציג גידול ברווחים אלא להיפך - חייבים לדעת לנצל את התנודתיות בשווקים".

"כך היה אחרי הצניחה של השווקים מתחילת השנה בעקבות משבר הנפט וכך גם היה בעקבות הצניחה של השווקים לפני 3 שבועות על רקע החשש מתרחיש של Brexit - השווקים תיקנו את כל הירידות וכנראה שגם הפעם השווקים יתקנו, אם כי הרבה יותר לאט . אף אחד לא יודע מהי נקודת השפל של השווקים והאם תיקבע אחת חדשה, ולכן יש לפעול בהדרגה. יש לציין שעד כה השוק האמריקאי הגיב בהתעלמות יחסית מתרחיש של יציאה בריטניה מהאיחוד האירופי ולכן היום הוא צפוי להגיב בחדות", אומר חברון.

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, מציין כי "בריטניה הניעה היום את המהלך שיביא בסופו של דבר לפירוק הגוש. הזרמים הלאומניים ששוטפים את העולם יאיצו את התהליך הזה. מאחר ותהליך היציאה של בריטניה מהגוש יהיה ארוך, הוא גם יגרום לעלייה ברמת האי ודאות וכתוצאה מכך לבריחה לנכסים חסרי סיכון, בעיקר איגרות חוב. יש לקוות שתוצאות המשאל יניעו את חברות הגוש לפעול באופן מהיר לזירוז הרפורמות הנדרשות ואולי בסופו של דבר מעז ייצא מתוק".

בזירת המאקרו פורסמו לפני הפתיחה הזמנות המוצרים בני קיימא, שירדו בחודש מאי ב-2.2%, הרבה מעל התחזיות של האנליסטים שצפו ירידה מתונה יותר של 0.5% ולאחר ירידה של 0.8% באפריל.  מדד הליבה של הזמנות מוצרים בני קיימא, שאינו כולל מוצרים הקשורים לתחבורה, ירד ב-0.3% בעוד בשוק ציפו לירידה של 0.1%. 

לאחר פתיחת המסחר פורסם הנתון המעודכן של מדד סנטימנט הצרכנים של אונ' מישיגין לחודש יוני, שירד לרמה של 93.5 נקודות, לעומת צפי האנליסטים שעמד על קריאה של 94.2 נקודות לעומת 94.3 נקודות בקריאה הקודמת.

מניות האנרגיה נסחרו תחת לחץ על רקע הצניחה במחירי הנפט  ומנגד מניות הכרייה נסחרו בעליות בעקבות הזינוק במחיר הזהב. 

מניות הבנקים הגדולים, ביניהן סיטי , וולס פארגו  , גולדמן זאקס  וג'יי.פי. מורגן, נסחרו בירידות חדות, בהתאם למגמה בסקטור הפיננסים בבורסות אירופה.