"שוהם מתבגרת, סגרנו לא מעט גני ילדים. צריך תושבים חדשים"

גיל ליבנה, יו"ר המועצה המקומית: "המחירים כאן גבוהים, כי לשוהם יש כוחות שוק משל עצמה"

גיל ליבנה / צילום: איל יצהר
גיל ליבנה / צילום: איל יצהר

הישוב שוהם נמצא היום בשיאם של מגעים עם הוותמ"ל לחתימה על הסכם גג, במסגרתו תוקם שכונה חדשה בשולי הישוב, ובה 1,220 יחידות דיור ועוד 200 יחידות דיור מוגן. חלק ניכר מיחידות הדיור החדשות ישווקו במסלול מחיר למשתכן. לדברי גיל ליבנה, יו"ר המועצה המקומית, 25% מיחידות הדיור המוזלות יהיו מיועדות לבני המקום.

- בישוב לא כולם מברכים על התוכנית מחשש שתגיע אוכלוסייה לא חזקה.

"כל שכונה חדשה שנבנית משנה במידה רבה את הצביון הקיים, אבל מחיר למשתכן רלוונטי מאוד לאוכלוסיה המתבגרת בשוהם. הרבה אנשים בישוב הם בני 50-60 ויש שלהם לפחות ילד אחד נשוי חסר דירה ולכן מחיר למשתכן נוגע לאחוז גבוה של בני המקום.

"כשבאתי לשוהם בתחילת שנות ה-90 מכרו פה מגרש לבית ב-90 אלף שקל. את אותה הזדמנות אנחנו רוצים לייצר עבור הבנים שלנו".

- איך ההתבגרות של היישוב באה לידי ביטוי?

"לא נעים לי להגיד כמה גני ילדים סגרנו. לכן הכי נכון לעשות אצלנו מחיר למשתכן. המחירים כאן גבוהים, כי לשוהם יש כוחות שוק משל עצמה. מי שרוצה לגור בשוהם מוכן לשלם את המחיר של המקום הזה. אבל המאבק שלנו הוא לקלוט אוכלוסייה צעירה כדי ששוהם תמשיך להיות בעתיד מקום שטוב לגדל בו ילדים. אני אישית לא מבין למה יש למשל דירות פרמיום במחיר למשתכן כשהמטרה היא לייצר דירות זולות".

- יש תושבים שחוששים שהמחיר למשתכן יוריד את ערך הדירות בישוב.

"תוכנית מחיר למשתכן לא תוריד מחירים כי היא פונה בעיקר לזוגות צעירים מחוץ לשוהם, והשכונה נמצאת בשולי הישוב, מרוחקת מהלב שלו. בכלל, ההיסטוריה מראה פה שהמחירים נמצאים כל הזמן בעלייה. כשגינדי שיווקו את שכונת כרמים, הם מכרו פנטהאוז ב-2.75 מיליון שקל, ועד האכלוס הוא כבר היה שווה מיליון שקל יותר. אחד האנשים שקנו בפרויקט של גינדי שני פנטהאוזים וחיבר אותם היה אורן קובי הבעלים של 'אדמה', שנחשד היום בפלילים".

- מה תדרשו במסגרת הסכם הגג?

"בעיקר דרישות תחבורתיות. נדרוש כניסה נוספת לשוהם, מכביש 444, לצד שיפור מערך הדרכים מחוץ לישוב כמו הרחבת הכביש מבן שמן לשוהם. גם תחנת הרכבת שמגיעה היום לטרמינל 3 ומשם יש שאטל לשוהם ובחזרה, תתקרב לישוב ותהיה תחנת צומת אל על, אבל זה יקרה בעוד 10 שנים. אני מאמין שאם התוכנית תקבל תוקף בסוף 2017, נחתום סמוך לאותו זמן על הסכם הגג וב-2018 יהיו השיווקים. את עבודות הפיתוח אנחנו עושים באמצעות החברה הכלכלית".

- מה עם התרחבות הישוב? הפיכתו לעיר?

"היום ישנן 5,000 יחידות דיור בשוהם ו-21 אלף תושבים, ותוכנית האב מדברת על 6,500 יחידות דיור במלוא האכלוס. אין לנו אינטרס להפוך לעיר. פרדס חנה היא 40 אלף תושבים ועדיין מועצה מקומית. המאבק שלנו הוא להזרים לשוהם אוכלוסייה צעירה ובזה אנחנו מתמקדים".