גם תחום ההשקעות עובר לרשתות החברתיות והפורומים

על מה מדברים המשקיעים ברשת, איפה הם עושים זאת, ומה מניע אותם? מחקר של חברת מידאטה שניתח את השיח האינטרנטי בנושאים הללו מספק שורה של תובנות ראשוניות ■ המשקיע הישראלי ברשת: קווים לדמותו

שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.
שם: אינטרנט עם ערך מוסף קרדיט: שאטרסטוק.

כמה מדברים? קטנים ליד האח הגדול

מהנתונים שאספו במידאטה עולה כי בשנה האחרונה (בין אפריל 2015 לאפריל 2016) התקיימו ברשת כ-140 אלף שיחות סביב נושא "השקעות בבורסה". לדברי מנכ"ל החברה, אליק בר, "השיח של הישראלים סביב השקעות בבורסה היה יציב לאורך השנה, כשניתן לראות את ההשפעה החריגה של הירידות החדות בשווקים העולמיים סביב ספטמבר, בעקבות הנפילות החדות בשוקי העולם, על העלייה בנפח השיחות, ולאחר מכן ירידה חדה בשל מיעוט מספר ימי המסחר במהלך חגי תשרי". כפי שניתן לראות עוד מהנתונים, היקף השיחות סביב השקעות בבורסה גבוה מהיקף השיחות סביב משכנתאות, אך נמוך מהעיסוק בנושאי ביטוחים ופנסיה.

אגב, בוודאי לא תופתעו לגלות כי אם לוקחים כמדד יחס לעיסוק בכל הנושאים החשובים הללו את היקף השיח ברשת סביב עונה 7 של "האח הגדול" הפערים הגדולים נגלים מיד לעין. כך, השיח הציבורי סביב נושא המשכנתאות - עניין שרוב הציבור נדרש לו במהלך חייו, ומערב נטילת הלוואה בהיקף של לפחות כמה מאות אלפי שקלים - עמד על כחמישית מהשיח הציבורי בתקופה שנבדקה בהשוואה לעונה האחרונה של תוכנית הריאליטי; השיח סביב נושא ההשקעות בבורסה היה נמוך בכ-44% מזה שעסק באח הגדול, והעיסוק בענייני ביטוח ופנסיה היה קטן ממנו בכ-20%.

היקף השיחהנ
 היקף השיחהנ

איפה מדברים? בפורום? תתפלאי

במידאטה מציינים כי "השיחה המשמעותית ביותר בנושא השקעות מתרחשת בפורומים, בהם אנשים נוטים להתייעץ בנושאים ספציפיים ואישיים, ללא צורך להזדהות". כך, 51% מהשיח הציבורי ברשת בנושאי השקעות נעשה באמצעות פורומים למיניהם, 29% מהשיח הכולל נעשה באמצעות טווויטר, 16% מהשיח נעשה באמצעות פייסבוק, ו-4% בבלוגים למיניהם.

לדברי נטע יעקובי-רג*ואן, מנהלת תחום המדיה החברתית במידאטה, "המקום המרכזי בו מתרחשת שיחה הוא אתר הפורומים ספונסר (ש"גלובס" נמנה עם בעלי המניות בו, ר' ש'), בו פועלים פורומים שונים העוסקים בהשקעות. בפייסבוק השיחה עוסקת בעיקר בחדשות שונות ובהשפעתן על הבורסה, אך בדרך כלל לא מתקיימים שם דיונים והתייעצויות בנוגע לאופן בו כדאי להשקיע. בטוויטר מדובר בעיקר בציוצים של אתרי חדשות, ואילו הבלוגים הם לרוב בלוגים מקצועיים".

בחלוקת השיח בפורומים לפי פורומים שונים מוביל כאמור אתר ספונסר בפער גדול, עם כ-73% מהשיח על השקעות. הרחק מאחוריו נמצאים הפורומים של תפוז, עם כ-8% מהשיח, ובהמשך הרשימה (בסדר יורד) טלנירי, הפורומים של אתר האינטרנט "הסולידית", ואתרי הפורומים רוטר ו-FXP.

דפי הפייסבוק המובילים בשיחה סביב השקעות הם "כל החדשות - עדכונים וחדשות מכל הארץ", "בורסה ישראלית ועולמית", "I know first - תחזית אלגוריתמית לשוק ההון", "קבוצת הדיונים - התנועה הליברלית החדשה", ו"הוט סטוקס".

חיפוש מידע
 חיפוש מידע

 

 

על מה מדברים? הולכים על מניות

ומה מלמד אותנו השיח הציבורי ברשת לגבי העדפות ההשקעה של המשקיע הישראלי? "רוב המשקיעים מעדיפים השקעה במניות, או השקעה מעורבת שרובה מנייתית", מגלה המחקר של מידאטה. כ-75% מהשיח הציבורי ברשת בנוגע להשקעות של הציבור הרחב עוסק במניות, בעוד שהשקעה באג"ח מהווה כ-20% מכלל השיח, והיתרה, כ-5%, הוא שיח שעוסק בהשקעות במט"ח.

לדברי אנשי מידאטה, "נראה כי רוב המשקיעים המתחילים המדברים ברשת מעוניינים להשקיע לבד ללא מתווכים, שלא בהכרח נתפסים על ידם כאמינים". כך, כ-90% מהשיחות הרלוונטיות עוסקות בהשקעה עצמאית, שלא באמצעות היועץ בבנק. יחד עם זאת, בהחלט ייתכן שמי שהחליט להתייעץ באינטרנט מגיע לכך לאחר שכבר ויתר על שירות היועץ בבנק.

עוד עולה מהניתוח כי "גם נושא העמלות משפיע על קבלת ההחלטה באלו כלים להשתמש לצורך המסחר", כאשר "סכומי ההשקעה נעים סביב מאות אלפי שקלים" (לגבי השאלה אילו מניות או ניירות ערך מועדפים על המשקיע החובב שמתייעץ ברשת, הבדיקה של מידאטה לא הצליחה לספק תשובה לאור העובדה שהשיח בנושאים אלה מועט מדי מכדי לצייר תמונה מדויקת).

נושאי שיחה נוספים הם "כלים למסחר מקוון" דרך זירות הסוחר, וגם כאלה שנוגעים להיבטים הפסיכולוגיים שמלווים השקעה בבורסה. ההיבטים הללו באים למשל לידי ביטוי בעיסוק ב"רגשות שנמצאים ברקע ומשפיעים על קבלת החלטות".

"נראה כי חלק מהמשקיעים, אף שהם מודעים לכך שמדובר בהשקעות לטווח ארוך, מושפעים מאוד בעיקר מירידות בניירות הערך שלהם", אומרים במידאטה, ומציינים שיחות שעוסקות ב"התמודדות עם הפסדים 'על הנייר' שיוצרים לחצים רגשיים וגורמים למשקיעים לרצות לצאת מההשקעה, גם במחיר הפסד". עניין נוסף שהדיונים בו בולטים בהקשר זה הוא ההשפעה של סיפורי הצלחה של אחרים, שעשו כסף בבורסה, ולפי הניתוח "יוצרים את הרושם, בעיקר אצל צעירים, כי מדובר בהצלחה קלה וש'כל אחד יכול'".

במידאטה מפרטים עוד כי מניתוח השיחות עולה כי "החלטות ההשקעה שמקבלים משקיעים מתחילים רבים מושפעות ממשקיעים אחרים ברשת", כאשר "רובן המכריע של שיחות משקיעים חובבים עוסקות בהתייעצויות. כמעט בכל הפורומים נמצאים מספר מומחים, משקיעים בעלי ניסיון רב יותר, או גורם אחר הנתפס כ"מייבן" (maven, מומחה, ידען, 'אחד שמבין'). אלה מייעצים בנושאי השקעה וגם מלמדים מושגים בתחום".

לדברי חברת המחקר, כ-44% מהשיחות של המשקיעים החובבים הן כאלה שניתן להכלילן תחת הכותרת "רוצים להיכנס לתחום - איך מתחילים להשקיע בבורסה?", בעוד שיתרת השיח, כלומר כ-56% מהשיחות, ניתן לסווג כשאלות סביב "במה להשקיע?".

סוגי השקעות
 סוגי השקעות

מי מדבר? הצעירים נועזים, המבוגרים סולידיים

כשבוחנים את התפלגות השיח בנושא השקעות בשוקי ההון לפי גיל המשקיעים, מגלים כי ישנה חלוקה מובהקת יחסית לשתי קבוצות עם מאפיינים שונים באופן מהותי. "השיח הציבורי ברשת האינטרנט נחלק בין מבוגרים בעלי משפחות לבין צעירים בגילאי 18 ועשרים פלוס, כאשר ניתן לזהות הבדלים בולטים בין שתי הקבוצות במטרות ההשקעה ודרכי הביצוע", קובעים במידאטה. "הצעירים נועזים ועצמאיים יותר בהשקעות, ואילו המבוגרים ממוקדי מטרה וסולידיים יותר".

על פי נתוני המחקר, כ-49% מהשיח של המשקיעים החובבים נעשה על ידי בעלי משפחות, שם ניתן למצוא גם גברים וגם נשים, שמתמקדים ב"חיסכון לילדים וחיסכון לטווח רחוק". קהל זה משקיע את כספו "דרך הבנק ודרך בתי השקעות" והם מתייעצים יותר עם "יועץ השקעות בבנק" וגם עם "חברי הפורום". כאמור, מדובר במשקיעים סולידיים יותר, כך שהם מתאפיינים בחיפוש אחר השקעה "בתיקי השקעה שנתפרו עבורם או בקרנות ותעודות סל". ופחות במניות ספציפיות.

מבחינת המשקיעים הללו, המעורבות וההשקעה שלהם בשוק ההון נובעת מכך ש"בהשוואה לאלטרנטיבות, הבורסה נתפסת על ידם כאטרקטיבית יותר: התוכניות המוצעות בבנקים אינן אטרקטיביות, ומחירי הנדל"ן גבוהים".

מנגד, 51% משיח המשקיעים החובבים נעשה על ידי קהל משקיעים צעיר, מעל גיל 18, שרובו מורכב מגברים. אלה נמצאו כמאופיינים בכך ש"מטרתם 'לעשות קצת כסף' מהיר וקל, ולא למען למטרה מוגדרת". אוכלוסייה זו מתאפיינת במשקיעים ש"מעדיפים להשקיע לבד", לעיתים באמצעות "זירות הסוחר" הדיגיטליות (מה שמכונה פעמים רבות שוק הפורקס). כמו כן, הצעירים משקיעים במניות בודדות אך גם בקרנות והם נכנסים להשקעה בבורסה "בשל השפעה סביבתית חזקה", כשהם "מושפעים מסיפורי הצלחה של אחרים".

מאפייני השיחה
 מאפייני השיחה