בעקבות הזיכוי בפרשת בזק: זאבי וצ'רנוי יקבלו מהמדינה 300 אלף ש' - כל אחד

300 אלף סיבות לחייך: לאחר זיכוים המהדהד של גד זאבי ומיכאל צ'רנוי ב"פרשת בזק" - 16 לאחר עסקת הרכישה של מניות בזק על-ידי קבוצת החברות של גד זאבי; 14 שנים לאחר פתיחת החקירה, ו-11 שנים לאחר תחילת המשפט הפלילי סביב אותה עסקה - מגיע גם הפיצוי מהמדינה. ביהמ"ש המחוזי בת"א קבע כי המדינה תפצה את זאבי וצ'רנוי בסכום של כ-300 אלף שקלים לכל אחד, בשל העוול שנגרם להם בעקבות ניהול ההליך הפלילי נגדם.

מדובר בסכום אפסי ביחס להוצאות הריאליות של זאבי וצ'רנוי, שעמדו על מיליוני שקלים עבור כל אחד, ואולם ניתן לסמן אותו כהישג משמעותי של השניים. זאת, הן בשל העובדה כי המקרים בהם נפסק פיצוי לנאשמים שזוכו הינם נדירים, והן משום שהסכום משקף פיצוי הגבוה ב-50% מתקרת הפיצוי הקבועה בחוק.

באוקטובר אשתקד זוכו אנשי העסקים זאבי, צ'רנוי, זאב רום ועו"ד מיכאל קומיסר משורה של עבירות שיוחסו להם, בשל טענת המדינה כי הם הסתירו את חלקו של צ'רנוי לכאורה בעסקת רכישת כ-20% ממניות בזק, ממשרד התקשורת ומהבנקים שמימנו את העסקה.

ההחלטה על הפיצוי ניתנה במסגרת בקשתם של זאבי וצ'רנוי כי המדינה תפצה אותם על-פי סעיף 80(א) לחוק העונשין, שיוצר מסלול ייחודי לפסיקת פיצוי בגין עוול שנגרם לאדם במעצר או מאסר, ולשיפוי בגין הוצאות שהוציא לשם הגנתו. לפי ההסדר הקבוע בסעיף, קיימת הגבלה על שיעור הפיצוי, ובמקרה של זאבי וצ'רנוי הוא מוגבל ל-205,483 שקל לכל אחד מהם.

באמצעות עוה"ד גיורא אדרת ואורן אדרת, טען זאבי כי שילם לצוות ההגנה במשפטו סך כולל של כ-8.5 מיליון שקל, כך שהסכום הקבוע בתקנות אינו משקף ולו 3.5% מהסכום שהוצא בפועל. צ'רנוי - באמצעות עוה"ד ירון קוסטליץ, יואב סגל, ויבגני טרספוב - טען, כי ההוצאות שהוציא למימון שכר טרחתו היו בהיקף של מיליוני דולרים, וכך גם הנזקים שנגרמו לו במהלך שנות המשפט הממושכות.

המדינה התנגדה לבקשת הפיצוי של זאבי וצ'רנוי, ובאמצעות עו"ד מיכל סיבל-דראל, טענה כי פסק-הדין שניתן על-ידי בית המשפט רצוף טעויות משפטיות, שאלמלא נפלו, היה ההליך מסתיים בהרשעה.

השופט טדי שגיא ציין בפסק דינו כי "אין חולק כי מדובר בהוצאות הגנה של מיליוני שקלים", ולכן בית המשפט ראה לנכון לעשות שימוש בסמכותו על-פי חוק ולקבוע כי הפיצוי הכולל הן לזאבי והן לצ'רנוי יעמוד על סכום של 308,224 שקל, תוך שהוא מציין כי מדובר ב"סכום שאף הוא רחוק מלשקף את הוצאות האמת".