ברקע הברקזיט: בחירות בספרד בפעם השנייה בחצי שנה

בהשפעת החלטתה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, עשויה מפלגת השמאל "פודמוס", הקוראת לרפורמה רחבה בגוש האירו, לצאת המנצחת הגדולה

דגל ספרד
דגל ספרד

בספרד מתקיימות היום (א') בחירות לפרלמנט בפעם השנייה בתוך חצי שנה, אחרי שהמפלגות הגיעו למבוי סתום מאז דצמבר בניסיון להרכיב ממשלה חדשה. מפלגת השמאל הרדקילי "פודמוס", המתנגדת למשטר הצנע וקוראת לרפורמה רחבה בגוש האירו, צפויה להגדיל את כוחה ולהמם פעם נוספת את המיינסטרים הפוליטי באירופה ברקע להחלטה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי.

בדצמבר נשברה המערכת הדו-מפלגתית של השמרנים ושל הסוציאליסטים, ששלטו במדינה במשך 40 שנה. מפלגות מחאה ניצלו את הזעם בציבור כלפי הממסד בשל המשבר הכלכלי הקשה שפקד את המדינה ובשל סדרת פרשות שחיתות. לפי הסקרים, גם הפעם לא צפויה לצאת מנצחת ברורה מהבחירות והפרלמנט יהיה מפולג כמו זה האחרון, שפוזר לאחר חצי שנה עם הכישלון להרכיב קואליציה חדשה. ארבע מפלגות גדולות ושש מפלגות אזוריות קטנות צפויות לקבל מושבים בפרלמנט בן 350 המושבים, כשאף לא אחת מהן קרובה לרוב.

המפלגה השמרנית צפויה להיות המפלגה הגדולה ביותר פעם נוספת, עם כ-120 מושבים. ואולם, שותפה הטבעית, המפלגה הליברלית "סיודדנוס", תקבל כ-40 מושבים בלבד לפי הסקרים, כך לשתיהן יחד יהיו פחות מ-176 מושבים הנדרשים לרוב. באופן היפותטי, העלייה בכוחה של פודמוס, יכולה לפתור את הסבך הפוליטי. אם תקבל 90 מושבים, יחד עם ה-80 הצפויים של הסוציאליסטים, פודמוס תוכל להרכיב ממשלה בתמיכת כמה מפלגות אזוריות קטנות יותר.

פרשנים פוליטיים במדינה מעריכים, מנגד, כי המפלגה הסוציאליסטית בת 137 השנה תעדיף לחבור ל"קואליציה גדולה" עם השמרנים בהנהגת ראש הממשלה בפועל מריאנו ראחוי או לתת לה תמיכה מבחוץ, מאשר להצטרף למפלגה שמאיימת על קיומה הפוליטי.

המצב מזכיר את זה של יוון מלפני כמה שנים, אז חברו הסוציאליסטים לשמרנים רק כדי לספוג תבוסה בידי סיריזיה, מפלגת השמאל הרדיקלי בעלת הקשרים לפודמוס. מנהיגה פבלו איגלסיאס וראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס קראו לאיחוד האירופי ביום שישי, לאחר היוודע התוצאות ב בריטניה , לערוך רפורמה מקיפה שתתבסס על דמוקרטיה משופרת, הגנה סוציאלית וסולידריות.