שעתם של נכסי המפלט

הוכח שוב מיקומו החשוב של הזהב בין נכסי המפלט בזמני אי-ודאות פיננסית

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

מה שקרה ביום חמישי שעבר אינו רק יציאה של מדינה מאזור כלכלי משותף. היה זה צעד ראשון, משמעותי, בערעור הביטחון שקובעי המדיניות תמיד יצליחו להסיט סכנות ממסלולן ההרסני.

נכון הדבר שסקרי דעת הקהל סובבו סביב ה-50% תקופה ארוכה אבל, כפי שראינו ביומיים שלפני המשאל עצמו, השווקים ומהמרי הסיכויים הצביעו בכספם על התוצאה ה"נכונה": הישארות בריטניה באיחוד. כך רצו האליטות, הממסד הכלכלי, הפוליטיקאים העומדים בראש המפלגות הגדולות, הקומפלקס הפקידותי האירופי, וכמות מכריעה של ראש ממשלות ונשיאים, אשר בראשם בלט הנשיא אובמה.

כל זה התפורר מול האלמנט שכולם זלזלו בו עד כה: רצון העם (ראו את המשברים היווניים כדוגמה מבהיקה). רוב הציבור הבריטי העז להתמרד כנגד התעמולה, והחליט לקחת צעד אל הלא נודע. הלא נודע אבל הלא נודע הריבוני, זה שבו הם יחליטו על גורלם מבלי להיות תלויים בדעתם של 27 שותפים.

כאב כלכלי מחכה לברטניה, כאשר חלקו מחויב המציאות אך גם כאשר חלקו ייגרם על ידי כל מי שירצה להראות כמה "לא כדאי" לעשות דבר דומה בעתיד. מורגשת החלחלה שהשתלטה על מנהיגי אירופה כאשר מייד עם אישור קיומו של ה-BRExit הופיעו באופק דיבורים על FRExit (צרפת), וכינויים דומים עבור הולנד, הונגריה ופולין.

התגובה בשווקים הייתה קשה מאוד. היא הכילה את סיבוב ה-180 מעלות הפסיכולוגי שעבר על הסוחרים: מביטחון כמעט מלא בהישארות לעובדה של יציאה, וכל זה כאשר הסקר האחרון עוד ניבא את אותו הפרש (2%) בכיוון הלא נכון. השבוע נעסוק באחד מנכסי המפלט שאליו ניסו לברוח המוכרים.

נכסי המפלט הם חיה מעניינת: לא תמיד ברור למה הם נבחרו להיות כאלה, אבל ברור שנכס נכנס לקטגוריה על פי מה התנהגותו בפועל. למה היין, המטבע היפני, הינו מפלט? לי, לא ברור כל כך, אבל תנועת מחירו מעידה על שייכותו למשפחה, וזאת ללא עוררין.

עבור הזהב: אין מחלוקת. הוא היה, ונשאר, סמל היציבות המוניטארית לאורך הדורות כאשר המצאות הפוליטיקאים (ניירות, ומטבעות ממתכות חסרות ערך) פתאום נכנסות לזמן ההפקר שלפני קריסתן. הזהב מציג כעת את תפקידו כמבצר של ערך, בזמן של בעיה סיסטמית פוטנציאלית. הנה הגרף השבועי שלו:

משה-שלום-זהב-28-06
 משה-שלום-זהב-28-06

 

מה שמפתיע הוא שאילו לא היינו יודעים כלל על ה-BRExit, והשפעותיה, הניתוח על המתכת הצהובה לא היה משתנה כהוא זה:

בסוף 2015 תחתית V, עם סטייה חיובית נחמדה.
מעבר מעל הממוצע הנע 200 יום, אשר תרם לאותה סטייה את הגושפנקא הנדרשת.
התייצבות מעל קו המגמה 2, כאשר רמת התמיכה סביב 1210 נבדקת שוב ושוב (2).
רמה התמיכה הזו הצטלבה עם רמת התיקון Fibonacci הראשונה (23.6%).
התקרבות הממוצע הנע, מלמטה, כדי לתת לנו את נקודת הפתיחה להמשך האגרסיבי (1).
נסיעה עד התיקון Fibonacci הבא (38.2%) (3), הקרובה לאזור ההיסטורי סביב 1360.

והנה, הזהב מבצע עוד שלב עולה, המתמודד עם יער רמות המחיר הקשות עד המפגש המקווה עם קו המגמה היורד החשוב הבא: 1. כל זה כאשר במומנטום (4) התאוצה החיובית קרסה בזמן הדשדוש אבל האינדיקאטור עצמו שמר על גובה יפה ויציב. סה"כ הצגה קלאסית של מגמה עולה חדשה כאשר קו המגמה 3 מהווה עכשיו את הגבול הראשוני לשינוי דעה אופציונאלי.

וכל החיוב הזה מגובה עכשיו באחת מן התקופות בעלת חוסר הוודאות הגדולה ביותר בתקופה מודרנית. לבטח מאז משבר הסאב-פריים של 2007-9.

מה שמאזן קצת את התמונה היא תמונת המחזוריות של המתכת:

משה-שלום-מחזור-28-06
 משה-שלום-מחזור-28-06

ניתן לראות שעדיין לא ראינו את התחתית המצופה ממחזור 8 השנים, זו הנעקבת מאוד בהקשר הזה. לכאורה היא עוד לפנינו. האם כוחות המחזוריות יגברו על כוחות חוסר הוודאות של תקופתנו? האם המסר הטכני הפשוט, המגיע מן הגרף השבועי, מעודד יותר מאשר הפסימיות המובעת מן הגרף האחרון? בשבילי אין דילמה כלל.

כמנתח טכני הפועל על פי המגמה, ולא על פי תחזיות, אני אפעיל את מקשי המחשב רק על פי מה שקורה בפועל, ולא על פי תחזית מחזורית. אבל, וזו נקודה חשובה להבנה: ידיעת קיומה של המחזוריות הזו יכולה להוות גורם נוסף לקביעת תיאבון הסיכון כאשר באים לנקוט עמדה הנובעת מתנועת הנכס.

 

=====

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.