ירידות בסיום המסחר בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתי צנחו

נעילה מעורבת באסיה; יפן סגרה בעליות של יותר מ-2% ■ הליש"ט צנחנ לשפל של כמעט 31 שנה ■ מסחר תנודתי בנפט שסגר ברמה של 46.7 דולר לחבית

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

ירידות שערים נרשמו בסיום המסחר היום (ב') בוול סטריט, כשברקע ירידות שערים חדות בבורסות אירופה ונעילה מעורבת בבורסות אסיה. ביום שישי האחרון ננעל המסחר בוול סטריט בירידות חדות בצל הפתעה מהחלטת העם הבריטי להתנתק מגוש האירו.

 

ההחלטה המפתיעה של העם הבריטי לפרוש מהאיחוד האירופי תפסה את השווקים לא מוכנים והתוצאה הייתה פחד ובהלה בשווקים הפיננסים. למעשה, שוקי העולם איבדו יותר מ-2 טריליון דולר ב"יום שישי השחור", יום המסחר עם הירידות החדות ביותר בהיסטוריה, כך לפי נתונים של חברת S&P Global.

לאחר הזעזוע שהחלטת אזרחי הממלכה הכניסה לשווקים בעולם, העלאת הריבית בארה"ב בחודש יולי לא נראית כתרחיש סביר. "הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב התפוגגו כלא היו כפועל יוצא מן המציאות הכלכלית השברירית בארה"ב ומן הסיטואציה הפוליטית והכלכלית הנפיצה באירופה. החוזים על ריבית הפד לחודש יולי 2016 מציגים הסתברות של כ-7% להפחתת ריבית כבר בחודש הבא". כך אמר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

לא רק שהסבירות להעלאת הריבית יורדת, פגוט אף ציין כי "התגברות הפאניקה בשווקים תהפוך את אופציית הפחתת הריבית בארה"ב ואף את אופציית ההרחבה הכמותית בארה"ב לאופציה אקטואלית - תמריצים גדולים של הפד מסוגלים לבלום את הסחף השלילי בשווקים הפיננסים".

אלן גרינספן, ששימש כיו"ר הפדרל ריזרב במשך 19 שנים, אמר בראיון לערוץ CNBC כי הברקזיט הוא רק קצה הקרחון, שכן הכלכלה הגלובלית נמצאת בבעיה חמורה באמת. "הדאגה הגדולה היא לא ממיתון כי אם מקיפאון", אמר גרינספן, והדגיש: "זוהי התקופה הגרועה ביותר שאני זוכר מאז הצטרפותי לשירות הציבורי. לא היה דבר כזה - כולל הנפילה בשיעור של 23% שחווה מדד הדאו ג'ונס במהלך ה-1 באוקטובר 1987".

 

אחת מתופעות הלוואי של הברקזיט היא בריחת המשקיעים לנכסים הנחשבים לחוף מבטחים וביניהם הדולר, הין והאג"ח הממשלתיות. כך, נסחר היום מדד הדולר ברמה של 96.3 בהשוואה לרמה של 94 לפני תוצאות משאל העם בבריטניה. תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים צנחו היום ב-11 נקודות ל-1.45%.

הין היפני נחלש היום קלות ונסחר סביב 101.7 ין לדולר, לאחר שהתחזק בחדות ביום שישי ונפל מתחת ל-100 ין לדולר. הליש"ט ממשיכה להיחלש היום בכ-3% מול הדולר ונסחרת סביב 1.326 ליש"ט לדולר, שפל שלא נראה כמעט מ-1985. הזהב, שנחשב ל"חוף מבטחים", רושם עלייה של יותר מ-0.5% במחירו.

בלוח המאקרו האמריקאי לא התפרסמו היום נתונים משמעותיים.