"שוק האשלג חזר למחירי 2007; לא רואים אור בקצה המנהרה"

פסגות: "המחיר שתקבל כיל בסין יהיה כ-200-210 דולר לטון אשלג" ■ החלטה בהליך הבוררות של כיל מול חיפה כימיקלים - "לא תשפיע על התוצאות"

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

שלב נוסף בסכסוך רב השנים בין כיל וחיפה כימיקלים. הבוקר (ג') דיווחה כיל כי הבודק שהתמנה במסגרת הליך הבוררות בין שתי החברות בנוגע לתקרת מחיר האשלג המבוססת על עלויות ההפקה של מפעלי ים המלח (החברה הבת של כיל), קיבל החלטה לפיה המחיר שחיפה כימיקלים צריכה לשלם לכיל עבור האשלג שרכשה בשנים 2012 ו-2013 יעמוד על 171 דולר לטון ו-158 דולר לטון, בהתאמה.

המחירים שציין הבודק נמוכים משמעותית מהמחירים בשוק האשלג העולמי באותן שנים. בכיל, עם זאת, מעריכים שהחלטת הבודק לא תביא להוצאה חד פעמית משמעותית כלשהי או לפגיעה מתמשכת ברווחיות החברה. "החברה, בסיוע יועציה המשפטיים והכלכליים, בוחנת את ההחלטה ואת השלכותיה, ככל שתהיינה, על הדוחות הכספיים של הרבעון השני לשנת 2016", נמסר מכיל.

להערכת החברה בניהולו של סטפן בורגס, "בהתבסס על טענותיה הכלולות במסגרת ההליך המשפטי וסיכוייהן להתקבל ובהינתן עלויות הייצור במפעלי ים המלח כפי שנקבעו על ידי הבודק, החברה לא תישא בעלויות משמעותיות ולא תקבל סכומים משמעותיים בגין תקופת העבר (2009-2014)".

בכיל מציינים בדיווח לבורסה כי ההליך המשפטי, אשר הוגש על ידי מפעלי ים המלח בטענה כי החלטת הבודק לגבי השנים 2012 ו-2013 חורגת מהוראות פסק הבוררות, תלוי ועומד.

מכיל נמסר ל"גלובס" כי "מחיר האשלג הנמכר לחיפה כימיקלים נקבע על פי נוסחה אותה קבע בורר המוסכם על הצדדים. על פי הנוסחה, המחירים בהם רוכשת 'חיפה כימיקלים' אשלג מכיל, הם מהנמוכים בעולם".

האנליסטית אילנית שרף מפסגות אומרת בשיחה עם "גלובס" כי "משמעות ההודעה היא שהמחיר שחיפה כימיקלים שילמה לכיל בשנים האלה הוא הוגן, כך שנראה שהמחלוקת מסתיימת בקול ענות חלושה. כלומר, לא צפויה הוצאה משמעותית לכיל עקב העסקאות עם חיפה כימיקלים.

לדבריה "הבעיה של כיל כיום היא החולשה של שוק האשלג העולמי, שיש בו ירידת מחירים כבר כמה שנים רצופות בגלל חולשת שוק הסחורות החקלאיות, ירידה בביקושים ושינוי מטבע. בסוף השבוע נסגרו חוזים של בלארוס מול הודו במחיר של 227 דולר לטון, שמשקף ירידה של 31% לעומת החוזים של 2015 כך שזה מאוד משמעותי.

"אתמול גם הייתה אזהרת רווח חריפה של K S הגרמנית, אחת המתחרות של כיל בשוק האשלג העולמי. החברה דיווחה כי הרווח התפעולי שלה ברבעון השני צנח ל-10 מיליון אירו לעומת 179 מיליון אירו ברבעון המקביל ב-2015 והמניה הגיבה בירידה חדה. זה משקף את מצב השוק העולמי וחברות האשלג".

"כיל אטרקטיבית לטווח הארוך"

- גם כיל צפויה לחתום בקרוב עם ההודים?

"כן. אנו מעריכים כי כיל תחתום על הסכם הכולל כמויות של כ-750-800 אלף טון אשלג במחיר זהה. מדובר בכמויות דומות לשנה שעברה בנטרול האופציות שלא מומשו. אגב כיל עדיין מספקת להודים סחורה על חשבון ההסכם של 2015. ברבעון השני היא צפויה לספק כ-200 אלף טון".

- איך צפויים להיסגר החוזים של כיל מול הסינים?

"קשה לדעת. המחיר מול הסינים הוא בדרך כלל נמוך מהמחיר שמול ההודים והפער בממוצע הוא כ-15 דולר לטון, כך שהמחיר מול הסינים צפוי להיות סביב 210 דולר לטון אבל יכול להיסגר גם סביב 200 דולר לטון, כי יש להם יותר כוח מההודים במו"מ. זו בעצם חזרה למחירים של 2007. כרגע לא רואים אור בקצה המנהרה. אנחנו לא צופים שיפור במחירים בשוק האשלג העולמי ב-2016 וב-2017".

- המניה יקרה היום?

"מחיר מניית כיל מגלם כיום את המחירים בשוקי האשלג, אבל לחץ על המניה יכול בהחלט להימשך בטווח הקרוב. לטווח הארוך המניה אטרקטיבית".

מניית כיל  ירידה של 40 בשנה האחרונה
 מניית כיל ירידה של 40 בשנה האחרונה