גבאי ואנדורן יגייסו מאות מיליוני שקלים לקרן ריט

הקרן, שתנוהל ע"י אורי ברוך, מנכ"ל בנק מרכנתיל לשעבר, תהיה הראשונה שתקום בהתאם לחוק הריטים החדש - המעודד השקעה בנדל"ן למגורים בישראל

יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי
יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי

התיקון לחוק קרנות הריט, שאושר מוקדם יותר השנה, ושמאפשר להקים שלל קרנות להשקעה בנדל"ן שייהנו מהטבות מיסוי משמעותיות, עומד להגיע בקרוב, לראשונה, אל הבורסה בתל אביב. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מקודמת השקתה של קרן ריט חדשה, שתפעל במסגרת המתכונת החדשה של חוק הריטים, המאפשר ומעודד השקעה בנדל"ן למגורים.

הקרן תנוהל בידי אורי ברוך, לשעבר מנכ"ל בנק מרכנתיל, והדירקטוריון שלה יכלול את בכירי משרד האוצר בעבר,אייל גבאי, שיכהן כיו"ר הקרן, ויעל אנדורן, שתכהן כיו"ר ועדת האסטרטגיה של הקרן. בכוונת הקרן לגייס בבורסה, מהמשקיעים המוסדיים ומהציבור, סך של מאות מיליוני שקלים, שיושקעו על-ידיה בתחום הנדל"ן למגורים בישראל. בכוונת ראשי הקרן לסיים את הגיוס עוד במהלך השנה הנוכחית.

הגוף החדש כבר עובד על תשקיף, ואף נפגש עם משקיעים מוסדיים, במטרה לעניינם בביצוע ההשקעה. בקרן מתכוונים לפנות גם ציבור הרחב, ולהציע לו השקעה שהיא חלופה לרכישת דירה. הקרן תתמקד ברכישת מקבצי דיור למגורים לטווח ארוך, עם פיזור כלל-ארצי, מתוך מטרה לחקות את מדד מחירי הדיור. מבחינת ראשי הקרן אין כיום מוצר פיננסי בישראל שמאפשר חשיפה דומה לציבור בישראל, דבר אשר יהווה חיזוק שיווקי להשקעה בה. המינימום של הגיוס לקרן ריט עומד על 200 מיליון שקל.

קרנות ללא בעל שליטה

רו"ח אייל גבאי, שיהיה יו"ר הקרן, משמש בשנים האחרונות כאחד משני הנאמנים של הסדר הנושים באי.די.בי אחזקות. קודם לכן, בתחילת העשור הקודם, הוא מונה ב-2002 למנהל רשות החברות הממשלתיות, ובמסגרת זו פתח במסע להפרטת אל על, בתי הזיקוק, בזק וצים. כשעזב ב-2007, מונה למנהל הישראלי של קרן השקעות אוסטרלית בשם בבקוק אנד בראון, שקרסה בעת המשבר העולמי של 2008. לאחר מכן הוא מונה למנכ"ל משרד ראש הממשלה תחת בנימין נתניהו. בין פרישתו ממשרד ראש הממשלה לעיסוקיו באי.די.בי, הוא היה חבר צוות המו"מ של מפלגת הבית היהודי.

יעל אנדורן, לשעבר מנכ"לית משרד האוצר בימי השר יאיר לפיד, כיהנה קודם לכן כמנכ"לית קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר - עמיתים. המנכ"ל המיועד של הקרן הנו אורי ברוך, לשעבר מנכ"ל בנק מרכנתיל. הוא עזב את תפקידו בבנק לפני קצת יותר משנה, כשנתיים בלבד לאחר שנכנס לתפקיד ושנתיים לפני תום החוזה. לפני הצטרפותו למרכנתיל עבד ברוך במשך 30 שנה בבנק לאומי, שם שימש בתפקידו האחרון כמנהל הסניף המרכזי, ולפני כן כיהן כסגן ראש החטיבה הבנקאית בבנק.

כאמור, מוקדם יותר השנה הושלמה חקיקת חוק קרנות הריט לתחום הדיור בישראל. בקרנות אלה לא יהיו בעלי שליטה - כלומר, לא יהיה בעל מניות בודד שיחזיק יותר מ-20% ממניות הקרן. לקרנות גם יהיו הקלות מס משמעותיות, בהן פטור ממע"מ בעת רכישת נכסים מפרטיים, וזאת מתוך תקווה שהן תהיינה אלטרנטיבה להשקעה בדירות למגורים למשקיעים פרטיים. כמו כן, מייסדי קרנות הריט החדשות יזכו להקלה, כך שבמקרה של העברת נכסים תמורת הקצאת מניות, יזכה המעביר לדחיית מס שבח למועד מימוש המניות.

חוק קרנות הריט נחקק ב-2005, אך עד היום הוקמו בארץ שתי קרנות ריט בלבד - ריט 1 וסלע קפיטל - העוסקות בהשקעה בנכסים מניבים בלבד בתחומי המשרדים והמסחר, ולא בתחום הנדל"ן למגורים.