המסחר באירופה עבר ננעל בעליות שערים; הפוטסי זינק 2.3%

נעילה חיובית במרבית בורסות אסיה ■ עליות שערים חתמו אמש את המסחר בניו-יורק ■ קרן המטבע מטלטלת את דויטשה בנק: "הבנק המסוכן בעולם"

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום בעליות שערים לאחר שנפתח היום (ה') בירידות. המסחר במרבית בורסות אסיה ננעל בעליות, והחוזים העתידיים מצביעים כעת על פתיחת המסחר בניו-יורק בירידות שערים קלות. 

 

נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, מארק קרני, אמר היום בנאומו כי "אי הוודאות סביב הברקזיט עלולה לפגוע בצמיחה הכלכלית של בריטניה, ולכן הבנק המרכזי יידרש לנקוט בצעדי הרחבה מוניטריים כבר במהלך הקיץ". הליש"ט צנחה בחדות בעקבות נאומו של קרני לרמה של 1.3250, ירידה יומית של 1.5%, ומדד הפוטסי בלונדון זינק לקראת הנעילה בכ-2.3%.

ביומיים האחרונים נראה היה כי השווקים נרגעו מההלם הראשוני שנוצר מהחלטת העם הבריטי לפרוש מגוש האירו שגררה ירידות שערים חזקות בכלל השווקים. עם זאת,  נגיד הבנק המרכזי של אירופה הזהיר השבוע בנאומו בפני מנהיגי אירופה שה"ברקזיט" עלול לפגוע משמעותית בצמיחת גוש האירו. להערכת מריו דראגי, יצאת בריטניה מהאיחוד תוריד את הצמיחה בכ-0.3%-0.5% במהלך שלוש שנים הבאות. דראגי ציין כי ירידות בשוקי המניות עלולות בין היתר להכביד על הצמיחה. 

נזכיר כי ביומיים האחרונים התכנסו מנהיגי האיחוד האירופי, ביניהם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון (שנכח רק ביום אחד), במטרה לדון בהשלכות הברקזיט. קמרון אמר בעת פתיחת הפסגה בבריסל כי אסור לבריטניה להפנות עורף לאיחוד האירופי וכי תהליך הפרישה צריך להיות הדרגתי.

"אני מקווה מאוד שנגיע עם המדינות השכנות שלנו להסכמים הטובים ביותר מבחינת סחר, ביטחון ושיתוף פעולה", הוא אמר. קנצלרית בריטניה נשמעה פסימית יותר ואמרה כי "בריטניה לא יכולה לצפות להמשיך ליהנות מהזכויות הנובעות מקשרים עם האיחוד האירופי מבלי שהיא נושאת במחויבות כלשהי הנובעת מקשר זה".

מרקל, אלופת העולם במסמוסים, עשויה להושיע את אירופה

"עד כה השווקים מראים כי השפעות ה'ברקזיט', לפחות מההיבטים הכלכליים, פחות חמורות בצורה משמעותית", ציינו ב-Wells Capital Management. עם זאת, הודגש כי המשבר רחוק מעוד מסיום וכי סביר מאוד להניח שהתנודתיות בשווקים הפיננסיים תימשך.

הסוחרים עדיין בורחים לנכסים בטוחים דוגמת אג"ח ממשלתיות ושולחים את התשואות מטה. על פי סוכנות פיץ', היקף האג"ח בתשואה שלילית זינק ל-11.7 טריליון דולר, עלייה של 12.5% מסוף חודש מאי.

בשעה 11:30 יפורסם בבריטניה נתוני התמ"ג הסופיי לרבעון הראשון של שנת 2016, שבהתאם לצפי הצביע על עלייה ב-0.4%, אותה עלייה שנרשמה ברבעון שלפניו.

 

קרן המטבע פרסמה היום דוח מיוחד שבו היא קבעה כי דויטשה בנק  הוא המוסד הפיננסי המסוכן בעולם וכי הוא עלול לסכן את המערכת הפיננסית הגלובלית. "מבין הבנקים הגדולים בעולם, נראה כי דויטשה בנק הוא המוסד שתורם הכי הרבה לסיכון המערכת הפיננסית ולאחריו HSBC וקרדיט סוויס", כך לפי דוח קרן המטבע שסוקר את המערכת הפיננסית.
 

כאמור, מרבית בורסות אסיה ננעלו בעליות.

 

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]