רווח הון של 10 מ' אירו לפלאזה סנטרס לאחר ויתור על קניון בפולין

תשלם לבנק המממן 1.1 מ' אירו, תמורת סיוע במציאת משקיע שייקח על עצמו את הנכס ואת ההלוואה

קניון של פלאזה סנטר בטורון, פולין. רשום לפי שווי של 98 מיליון אירו / צילום: מצגת החברה
קניון של פלאזה סנטר בטורון, פולין. רשום לפי שווי של 98 מיליון אירו / צילום: מצגת החברה

ההנהלה החדשה של חברת הקניונים פלאזה סנטרס, שנקלעה לקשיים, ממשיכה במאמציה למימוש נכסים והפחתת התחייבויותיה לנושים. בימים האחרונים השלימה החברה את מכירתה של חטיבת הקרקע בעיר בלגרד לידי חברת אפריקה נכסים, תמורת 15.9 מיליון אירו, וחתמה על הסכם למכירת קרקע נוספת בעיר לודז' שבפולין, תמורת 2.4 מיליון אירו.

היום פרסמה פלאזה סנטרס הודעה נוספת על הסכם שאליו הגיעה עם הבנק המממן של הקניון שבבעלותה בעיירה זגרוז'לץ שבפולין. לפי ההסכם, תשלם פלאזה סנטרס לבנק סכום של 1.1 מיליון אירו, ובתמורה יפעלו הצדדים במשותף למציאת משקיע שיסכים לקחת על עצמו את הנכס ואת ההלוואה שניתנה להקמתו.

זגרוז'לץ היא עיירה בת כ-33 אלף נפש, השוכנת בדרום מערב פולין, סמוך לגבול הגרמני. הקניון בשטח של 13 אלף מ"ר, שהקימה שם פלאזה סנטרס ושנפתח עוד ב-2010, רשום כיום בספריה לפי שווי של כ-12 מיליון אירו בלבד, וההלוואה הבנקאית כנגד הנכס מסתכמת לכ-23 מיליון אירו. ההסכם הנוכחי עם הבנק המממן מעביר הלכה למעשה את השליטה בנכס לבנק תמורת 1.1 מיליון אירו, ועקב כך מציינת פלאזה סנטרס כי היא צפויה לרשום רווח הון חשבונאי של 10 מיליון אירו מהעסקה.

שווי גבוה לשני הקניונים האחרים

פלאזה סנטרס, הנסחרת ב-77 מיליון שקל, ונשלטת בידי אלביט הדמיה, מחזיקה כיום בשלושה קניונים בפולין, ומלבד הקניון בזגרוז'לץ רשומים שני הקניונים האחרים בשווי גבוה בהרבה של 98 מיליון אירו (טורון) ו-43 מיליון אירו (סובאלק). כמו כן מחזיקה החברה במחצית ממניותיו של קניון נוסף בריגה, בירת לטביה, שהסכם למכירתו כבר נחתם, ואשר השלמתו תזרים לקופת החברה תמורה נטו של 23 מיליון אירו.

במקביל, מתקדמת החברה בהקמת קניון בעיר בלגרד שבסרביה, וקניון נוסף בעיר טימישוארה שברומניה, וכן פועלת למכירת פעילויותיה המשותפות עם החברה האם אלביט הדמיה להקמת בנייני מגורים בעיר צ'נאי ובנגלור שבהודו. מוקדם יותר השנה השלימה פלאזה את מכירת הקניון שהקימה בליבראץ שבצ'כיה, וחתמה על הסכם למכירת קרקע בפיראוס ביוון ב-4.7 מיליון אירו.

לפלאזה סנטרס חוב פיננסי נטו של כ-273 מיליון אירו לבנקים ולמחזיקי האג"ח, לאחר שהסדר החוב שעליו חתמה עם מחזיקי האג"ח שלה העניק לה דחייה בלבד במועדי הפירעון. איגרות החוב של החברה מסדרות א' ו-ב', שייפרעו בין 2017 ל-2020, נסחרות כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של כ-19%, בעוד ששווי החברה עצמו עומד על כ-86 מיליון שקל.