לראשונה: הותמ"ל אישרה תוכנית ראשונה במגזר הערבי

ביישוב טורעאן בגליל התחתון תיבנה שכונה חדשה בת 382 דונם ו-940 יחידות דיור - חלקן בבנייה פרטית וחלקן בבנייה רוויה

טורעאן / צילום: Narenkh, ויקיפדיה
טורעאן / צילום: Narenkh, ויקיפדיה

כשנה לאחר פרסום מסקנות צוות 120 הימים שעסק במצוקת הדיור של יישובי המיעוטים בישראל ואישור יישום חלק מההמלצות בממשלה, ניתן לראות תוצאות בשטח. תוכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ביישוב טורעאן שבגליל התחתון בהיקף 940 יחידות דיור חדשות אושרה למתן תוקף בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל).

מדובר בשכונה חדשה המחברת בין החלק המזרחי לחלק המערבי של היישוב. היישוב, שבו מתגוררים כ-13 אלף תושבים נוצרים ומוסלמים, ממוקם סמוך לכביש 77 ליד צומת גולני. התוכנית האמורה משתרעת על פני 382 דונם בצפון היישוב הקיים, והיא קודמה על-ידי מרחב עסקי צפון ברמ"י, בשיתוף-פעולה עם ראש המועצה עימאד דאחלה. על-פי תוכנית השיווק של רמ"י, הקרקע תפותח ותשווק בשלבים.

במסגרת התוכנית שאושרה, שילוב בין בנייה פרטית המקובלת ביישוב ובין בנייה יזמית רוויה. לפחות 20% מסך הבנייה הרוויה יוקצו לדירות קטנות בשטח של עד 100 מ"ר. במסגרת התוכנית נכללים גם שטחים למבני ציבור, לשטחי ציבור ולשטחים מסחריים. עוד במסגרת התוכנית, הרחוב הראשי של השכונה משלים כביש טבעת היקפי עירוני שבו מתנהלת התחבורה הציבורית ועליו ממוקמות הפונקציות השכונתיות והעירוניות הראשיות. בתוכנית כלולים גם בית ספר יסודי ומתוכנן שטח נוסף לקריית חינוך וספורט במזרח השכונה, אשר ייתן מענה לצרכים הכלל ישוביים החסרים. איכלוס הקטע המזרחי יותנה בהסרת המגבלות הסביבתיות של מחצבת גולני הסמוכה.

"מדובר בסנונית ראשונה של תוכניות שאושרו בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור המיועדות עבור המגזר הערבי בישראל", כך אמר היום (ב') רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברמ"י. "מטרתן של תוכניות אלו לענות על מצוקת הדיור הקיימת במגזר זה. קידום התוכנית נעשה בשיתוף מלא עם ראש הרשות המקומית וצוותו, רמ"י מרחב צפון וצוות התכנון ועל כך אנו מברכים בחום ומאחלים להמשך שיתוף-פעולה פורה בתוכנית זו כמו באחרות".

עידית הוברמן, מתכננת מרחב צפון שקידמה את התוכנית בשיתוף המועצה המקומית: "מדובר בתכנית שהוכרזה על ידי קבינט הדיור לפני כשנה ואושרה באופן מהיר במסלול הותמ"ל. שיתוף הפעולה עם הרשות המקומית היה יוצא דופן ובאופן שמשרת הן את התכנון והתאמתו לאוכלוסייה, הן את רשות מקרקעי ישראל והן את ממשלת ישראל בהשגת יעדי הדיור. בישוב קיים מחסור משמעותי ביחידות דיור לתושבי המקום, אין ספק כי תכנית זו תביא למענה לביקוש הקיים ותסייע רבות לשיפור איכות החיים בישוב".