כך פוגעות הבחירות הכלליות באוסטרליה בבנקים של המדינה

התוצאות הצמודות מאוד עלולות להוביל להקמת ועדת חקירה של הבנקים בחשד להפרת כללים

מלקולם טרנבול. אווירת אי ודאות / צילום: רויטרס
מלקולם טרנבול. אווירת אי ודאות / צילום: רויטרס

מניות הבנקים באוסטרליה ירדו היום (ב') כאשר המשקיעים הגיבו לאפשרות שתוצאות הבחירות הכלליות הצמודות מאוד יובילו להקמת ועדת חקירה של הבנקים בחשדות להפרת כללים.

אחרי ספירת יותר משלושה רבעים מהקולות בבחירות שהיו בשבת התברר שהקואליציה הליברלית-לאומית המכהנת בראשות מלקולם טרנבול תתקשה לגייס רוב בבית התחתון של הפרלמנט. למפלגת העבודה שבאופוזיציה, שהבטיחה למנות ועדת חקירה מלכותית לבדיקת "התרבות הרעילה" בבנקאות האוסטרלית, יש סיכוי להקים ממשלת מיעוט בתמיכת צירים עצמאיים.

"גם אם הקואליציה הנוכחית תקים ממשלה, והכול יהיה תלוי בחסדי הצירים העצמאים, הלחצים להתערבות פיקוחית כלשהו בבנקאות גבוהים", אמר בריאן ג'ונסון, אנליסט ב-CLSA.

מניות הבנקים הגדולים ירדו ביותר מ-1% במסחר המוקדם בשוק המניות האוסטרלי, שירד בעצמו מעט בתחילת המסחר אך לאחר מכן התאושש לטריטוריה חיובית.

מנהיג הלייבור האוסטרלי ביל שורטן אמר היום שטרנבול צריך לפרוש מכהונת ראש הממשלה. בהתייחסו להבטחת הקמפיין של טרנבול שהוא ישמור על יציבות המדינה אחרי ההצבעה הבריטית על עזיבת האיחוד האירופי, שורטן אמר שטרנבול "עשה לעצמו ברקזיט". לדבריו, "הבחור הזה הוא כמו דיוויד קמרון של חצי הכדור הדרומי. מה שהוא עשה הוביל למפלגה חצויה, והתוצאות של המפלגה שלו היו נחותות יותר ולא יציבות".

התוצאה הסופית של הבחירות תתפרסם אולי רק בעוד כמה ימים, אבל הביצוע הגרוע של טרנבול מאיים להכניס את המדינה לתקופה של אי יציבות פוליטית. "זה נראה כמו תבוסה מאסיבית של טרנבול", אמר דנקן מקדונל, מרצה בכיר בבית הספר לממשל באוניברסיטת גריפית. "הליברלים הביאו אותו כסוחף קולות כדי למנוע תבוסה בבחירות. נראה אם הוא יוכל להשיג ניצחון דחוק, אבל ספק אם הוא ישרוד בטווח הארוך".

בשיטת הבחירות האוסטרלית המסובכת של משקל שונה לקולות הבוחרים לבית התחתון של הפרלמנט, התוצאה הסופית תיוודע אולי רק בעוד כמה ימים. תוצאה סופית בבחירות לסנאט עלולה להיקבע רק בעוד כמה שבועות, מה שיחריף את אווירת האי ודאות שפקדה את אוסטרליה מאז שהתוצאות החלו להתפרסם בשבת.

טרנבול עצמו נראה מוטרד כאשר הוא נסע למסיבת סיום הבחירות שלו בסידני במוצאי שבת. אתמול הוא אמר שהוא "בהחלט בטוח" שהוא יוכל להרכב ממשלת רוב חדשה. אבל הוא החל כבר לחזר אחרי הצירים העצמאיים בבית התחתון של הפרלמנט, למקרה שהתוצאה תהיה צמודה מדי.

התרבות הפוליטית הברוטלית באוסטרליה גרמה להתחלפות חמישה ראשי ממשלה בשש שנים, וזה עוד לפני שטרנבול יתייצב בפני הביקורת במפלגתו שלו ואולי יודח. אתמול קראה הסנאטורית הליברלית מהימין קורי ברנרדי ל"מיצוי הדין עם אנשים שגרמו נזק למפלגה".

איאן מקליסטר, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטה הלאומית האוסטרלית, אמר שטרנבול עשה כמה שגיאות גדולות שגרמו לו לאבד בוחרים, מה שיפגע בסמכות שלו. "קמפיין הבחירות היה ארוך הרבה יותר מדי, והוא בלבל את הציבור עם מדיניות המיסוי שלו. הוא צריך היה להכריז על בחירות כבר בירח הדבש הפוליטי שלו, אחרי הזכייה בהנהגת המפלגה", הוא אמר.

טרנבול, לשעבר בנקאי בגולדמן זאקס ועורך דין, נהנה מדירוגי תמיכה גבוהים במאה הימים הראשונים לכהונתו כראש ממשלה, ומפלגתו עלתה בסקרים ליתרון של 19 נקודות אחוז על הלייבור. אבל כאשר הוא הכריז על בחירות מוקדמות במאי, הסקרים כבר הצביעו של שוויון בין הליברלים ללייבור.

"הציבור הגיב בהקלה כשטרנבול נכנס ללשכת ראש הממשלה, כי אנשים חשבו שהוא יתרחק ממדיניות שמרנית", אמרה שרה מדיסון, פרופסורית נספחת באוניברסיטת מלבורן. "כשהוא לא שינה כיוון לטובת גישה ליברלית יותר, הוא הפסיק להיתפס כפוליטיקאי רציני או משכנע".

בניגוד לכך, שורטן מהלייבור ניהל קמפיין אפקטיבי שהתמקד בנושאים הכלכליים הבסיסיים כמו בריאות, חינוך ומעונות ילדים.

הבטחת הבחירות של טרנבול להנמיך את מס החברות כדי לעודד תעסוקה וצמיחה חלפה מעל ראשם של הבוחרים. החלטתו להגביל הטבות מסי פנסיה לעשירים גרמה להתמרמרות בקרב כמה מתומכי המפלגה המסורתיים.

המפסידים בבחירות יהיו כנראה העסקים הגדולים, מאחר שטרנבול לא יוכל כנראה לקיים את הבטחותיו להפחתת מסי החברות ולטיפול נוקשה יותר באיגודים. גם אם הוא יצליח להרכיב ממשלה, הוא לא ישלוט בסנאט, שיכול לחסום חקיקה.

תחזיות של ערוץ הטלוויזיה הממלכתי ABC הראו שעצמאים ומפלגות קטנות נגסו בכוחן של הקואליציה, הלייבור והירוקים בסנאט - תוצאה שתקשה עוד יותר על העברת חקיקה מסוימת.

הבחירות באוסטרליה מראות כנראה שגם מדינה זו מרגישה את התפכחות המצביעים מהמערכת הדו-מפלגתית שמאפיינת דמוקרטיות מערביות אחרות. חלקן של שתי המפלגות הגדולות בפרלמנט ירד לשפל שלא נרשם מאז 1943. זה ניכר במיוחד באזורים שסובלים מהחולשה בסקטור משאבי הטבע, כמו דרום אוסטרליה, קווינסלנד, מערב אוסטריה וטסמניה. בכל האזורים הללו איבדה הקואליציה מושבים.