היסטוריה: חללית הגיעה לכוכב צדק

מדעני נאס"א רושמים היסטוריה נוספת כאשר הודיעו שהחללית "ג'ונו" נכנסה למסלול סביב כוכב הלכת הענק צדק בהצלחה ■ החללית תחקור במשך 20 חודשים את כוכב הלכת הענק

נאסא סוכנות החלל האמריקנית / צלם: רויטרס
נאסא סוכנות החלל האמריקנית / צלם: רויטרס

דרך ארוכה: בתום מסע של 5 שנים בחלל, הודיעו הבוקר (ג') בסוכנות החלל האמריקאית נאס"א כי החללית "ג'ונו" הפעילה את רקטות ההאצה שלה, ונכנסה למסלול סביב כוכב הלכת צדק. הרקטות פעלו במשך 35 דקות ולמעשה האטו את החללית מספיק על מנת שתוכל "להיתפס" בכוח הכבידה של כוכב הגז הענק.

לפני כ-3 שנים חלפה החללית במרחק קרוב יחסית לכדור הארץ. לפי התכנון - שעבד - החללית רתמה את כוח הכבידה של כדור הארץ על מנת להאיץ בכ-15 אלף קמ"ש ולהגיע במהירות גבוהה יותר לכוכב המרוחק.

ג'ונו תחל כעת לחוג סביב כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש שלנו במשך 20 חודשים, כל הקפה של החללית את הכוכב תארך 14 ימים. הגשושית תנסה לאתר מקורות של מים באטמוספירה הדקה של כוכב הלכת, ותנסה להבין האם ישנה ליבה קשיחה מתחת לענני הגז העבים של הכוכב.

כוכב הלכת "צדק", הוא למעשה כדור גז עצום, הגדול פי 11 מכדור הארץ. על פי הערכות, "צדק" הוא הכוכב הוותיק ביותר במערכת שלנו ולכן יש בו רמזים על התפתחות מערכת השמש. ל"ג'ונו" עצמה, יש שבעה כלי מחקר שנועדו לספק למדענים שעל כדור הארץ נתונים על היווצרותו של הכוכב.

שמו הלועזי של "צדק" הוא "יופיטר", אבי האלים על-פי המיתולוגיה הרומית. "ג'ונו", השם שניתן לחללית המחקר, הוא גם השם הלטיני של אשתו של יופיטר. בנאס"א חשבו שזה משעשע שאשתו של יופיטר מגיעה לבקר את בעלה, ללמוד עליו ואולי לקבל מידע גם על היחסים שלו עם הירחים סביבו - שקרויים על שם דמויות מהמיתולוגיה שאיתן היה ליופיטר רומן. כמו כן, "ג'ונו" עצמה צוידה בבובות לגו בדמותם של גלילאו גליליי, האל הרומאי יופיטר, וג'ונו עצמה.