מצע המפלגה הדמוקרטית לא יכלול שינוי מדיניות נגד ישראל

ומה יצא מהזעם של ברני סנדרס על ישראל? כנראה שום דבר ■ הוועדה לניסוח המצע של המפלגה הדמוקרטית הסתפקה בפסקה פושרת על פתרון של שתי מדינות; אף מילה על "כיבוש"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

לפני כמה שבועות הכריז ברני סנדרס בתופים ומצילתיים על מינויים של חמישה מנציגיו לוועדה שתנסח את מצע המפלגה הדמוקרטית לקראת ועידתה בפילדלפיה, החודש. שלושה מהנציגים הם פרו-פלסטיניים ושניים מהם - ג'יימס זוגבי ופרופ' קורנליוס ווסט - התחייבו לשים קץ ליחס המועדף שישראל מקבלת, לטענתם, מהנהגת המפלגה. הם טענו בראיונות, כי דמוקרטים מן השורה שוב אינם דבקים בתמיכה העיוורת שמעניקה הצמרת הדמוקרטית לישראל. השניים גינו את ה"כיבוש" הישראלי והתחייבו לנסות להטמיע את השקפותיהם על הסכסוך הישראלי-פלסטיני במצע החדש של המפלגה, שינוסח לקראת ועידתה בפילדלפיה, ביולי.

"ניו יורק טיימס" כתב לפני כמה שבועות, כי המדיניות האמריקאית במזה"ת מתחילה להסתמן כטריז, שיאיים על אחדות המפלגה הדמוקרטית.

"לא יהיה אפשר להשיג צדק לפלסטינים אם לא יושם קץ לכיבוש", אמר פרופ' ווסט לעיתון. לדבריו, הוא מכיר בצורך לספק ביטחון ליהודים, שבמשך אלפי שנים היו "עם שנוא", אך, בה בעת, על המפלגה הדמוקרטית לאזן את מצעה כדי שהוא ישקף את "מצוקת העם הכבוש".

ווסט, שקנה לו שם בהתבטאויותיו הפרובוקטיביות, קיצוני הרבה יותר מסנדרס ביחסו לישראל. הוא האשים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב"פשעי מלחמה", ואמר, כי "התפקיד שממלאים הכסף והלוביסטים (בשיח הציבורי) מקשה לקיים דו-שיח כן" (על ישראל).

סנדרס עצמו, שרשמית עדיין מוסיף להתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית, הכריז לא פעם שהמפלגה צריכה לאזן את יחסה לפלסטינים ולמצוא מענה לסבלותיהם.

אך המיזם השאפתני להזיז את המפלגה הדמוקרטית לעבר הפלסטינים הסתיים באחרונה בקול דממה דקה כמעט ללא כל הישג. האגף הפרוגרסיבי (שמאלני) של הדמוקרטים, שסנדרס הוא מנהיגו, הצליח להכניס תשומות חשובות בכמה נושאים למצע, אך ממסד המפלגה ניצב כחומה בצורה נגד כל ניסיון למוסס את הקו הפרו-ישראלי התקיף שמאפיין את המפלגה כבר עשרות שנים.

ועדת המצע אישרה בשבוע שעבר את טיוטת המצע וזו תוגש למליאה של ועידת המפלגה. ההערכות הן שהמליאה לא תכניס בו שינויים. אפילו זוגבי הודה, כי נוסח המצע, לרבות הסעיף על המזה"ת, הוא סופי. וזה הקטע על המזה"ת במצע 2016 של הדמוקרטים: "ישראל חזקה ובטוחה חיונית לארה"ב מפני ששתי המדינות חולקות אינטרסים אסטרטגיים מקיפים וערכי דמוקרטיה, שוויון, סובלנות ופלורליזם. לכן, אנו נתמוך תמיד בזכותה של ישראל להגן על עצמה, לרבות שמירה על עליונותה האיכותית הצבאית. אנו מתנגדים לכל ניסיון לשלול לגיטימציה מישראל, לרבות או"ם או באמצעות תנועת החרם, משיכת השקעות והטלת סנקציות (BDS).

"נוסיף לתמוך בפעולה למען פיתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. פיתרון זה יושג באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים והוא יערוב לעתידה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ובטוחה, עם גבולות מוכרים. בה בעת, ההסכם יעניק לפלסטינים עצמאות, ריבונות וכבוד. בעוד שמעמדה של ירושלים (יוכרע) בשיחות על המעמד סופי, ירושלים צריכה להישאר בירתה של ישראל, עיר בלתי מחולקת שצריכה להיות נגישה לבני כל הדתות", נאמר במצע.

השינוייים היחידים בהשוואה למצע הקודם: זו הפעם הראשונה יש אזכור לזכות הפלסטינים לריבונות ולכבוד. אך שני רכיבים אלה הם חלק ממדיניותו של ממשל אובמה להשגת הסדר. בה בעת, זו הפעם הראשונה שבה מביעה המפלגה התנגדות לתנועת BDS.

בוועדת המצע 15 חברים - חמישה מונו ע"י סנדרס, שישה ע"י הילארי קלינטון וארבעה ע"י יו"ר המפלגה, דבי ווסרמן-שולץ. חברותם של ווסט וזוגבי, וכן פעיל פרו-פלסטיני נוסף, קית אליסון, אחד משני הצירים המוסלמים היחידים בקונגרס, לא הצליחה להטות את הכף לטובת הפלסטינים.

הטון בדיוני הוועדה על המזה"ת אופיין במידה רבה ע"י התבטאותו של הנרי וקסמן, יהודי שהיה מחוקק בכיר בבית-הנבחרים. הוא אמר: "שלא תהיה לכם טעות. הכנסת שינויים מעוררי מחלוקת למצע המפלגה רק תפגע במועמדת שלנו בנובמבר ותפגע בסיכוי להשגת פיתרון של שתי מדינות בממשל הבא".