המלכוד של בנק ישראל

בכנסת קוראים לפלוג וחדוה בר לדאוג גם לזוגות הצעירים - ולא רק ליציבות הבנקים

חדוה בר וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
חדוה בר וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

ועדת הכספים של הכנסת קיימה אתמול (ב') ישיבה סוערת בנושא המשכנתאות, שמחיריהן עלו בשנה החולפת. כך לדוגמה, בה בעת שהריבית הקבועה השקלית עמדה בממוצע על 2.29% בחודש יוני אשתקד, בחודש מאי השנה היא כבר טיפסה ל-2.69%, וזאת על אף שריבית בנק ישראל לא עלתה באותה תקופה.

נציגת בנק ישראל בישיבה ניסתה להסביר שמדובר בהפנמה של העלייה ברמת הסיכון, אך בוועדת הכספים ביקרו בחריפות את התופעה הזו ולא קנו את ההסבר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אף הודיע שיכנס ישיבה נוספת שתעסוק בנושא הזה ושיזמן אליה את נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג והמפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר. גפני קרא לבנק ישראל לדאוג גם לזוגות הצעירים - ולא רק ליציבות הבנקים.

בסוגריים נזכיר כי האירוניה היא שמי שהעלתה את הנושא למודעות היא המשנה לנגידה ד"ר נדין טרכטנברג, שלפני כשבועיים הציגה נתונים המראים את עליית הריביות.

הסיבה להתייקרות המשכנתאות פשוטה למדי - שוק הנדל"ן כבר חם, אולי חם מדי זה כמה שנים, בעיקר בשל הריבית הנמוכה של בנק ישראל, שנראה שצפויה ללוות אותנו זמן רב. בבנק ישראל הבינו שהם לא יכולים להעלות את הריבית כל עוד הריבית בעולם נמוכה, ומנגד ראו את ההתנפלות על המשכנתאות, וחששו מהתפתחותה של בועה. לכן פרסמו בשנים האחרונות שורה של מגבלות בתחום המשכנתאות.

מדובר היה בשורה של מגבלות, שהמשותף לחלק גדול היה לייקר לבנק את עלות מתן המשכנתא (ע"י הגדלת היקף ההון העצמי שהבנק צריך לרתק מול מתן המשכנתא), מתוך מחשבה שכאשר הבנק ייקר אותה גם ללקוח, השוק יצטנן קצת. בתיאוריה, העלאת מחיר אמורה להוריד את הביקוש, אלא שבפועל התברר שהביקוש לדירה קשיח, ולמרות העלאת הריביות רוכשי הדירות ממשיכים להתנפל על רכישת נכסים - מה עוד שלמרות שהריבית עלתה, עדיין מדובר בריבית נמוכה בראייה היסטורית.

זאת ועוד, בעקבות העלאת דרישות ההון במשכנתאות מצד אחד, והקשחת כלל דרישות ההון מהבנקים מצד שני, בנק הפועלים ולאומי שבהם החליטו להוריד את הרגל מהגז בתחום המשכנתאות. שני הבנקים האלה מעדיפים להעניק את האשראי במקומות רווחיים יותר, כמו הלוואות רגילות למשקי בית ולעסקים קטנים. מגמה זו מיתנה את התחרות הגבוהה בתחום, וסייעה גם כן לתהליך העלאת הריבית.

בשורה התחתונה, המגבלות של בנק ישראל אמנם הקטינו את מאפייני הסיכון בתיק המשכנתאות (לדוגמה, שיעור מינוף והחזר החודשי מתוך ההכנסה), אבל גם ייקרו את עלויות המשכנתא ללקוח ולא בלמו את ההסתערות על הדירות. כעת דורשים בכנסת מהבנק המרכזי לעשות את הצעדים ההפוכים - מה שמנוגד למגמות שבנק ישראל מוביל בשנים האחרונות.

העלייה בריבית
 העלייה בריבית