הילארי והמיילים: לא כתב אישום פלילי - אך שיימינג גלובלי

ה-FBI גבה מחיר כבד מקלינטון תמורת ההחלטה למנוע ממנה השפלה של קובלנה פלילית: ביקורת ציבורית חריפה ■ אובמה תומך בה, אך היא תצטרך לעמול הרבה יותר כדי לזכות באמון הציבור

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון צלחה את משבר הדוא"לים, אך בקושי. כתב אישום פלילי לא יוגש נגדה בגין שימוש בשרתים פרטיים להעברת אי-מיילים רשמיים, חלקם "סודיים" ו"סודיים ביותר" בתקופת היותה שרת-החוץ. זוהי המלצת ה-FBI למשרד המשפטים, שלו שמורה ההכרעה הסופית.

אולם ראש הבולשת הפדרלית, ג'יימס קומי, גבה מחיר כבד מקלינטון תמורת ההחלטה למנוע ממנה השפלה של קובלנה פלילית בעיצומו של מסעה לנשיאות, השפלה שאולי הייתה גודעת כליל את הקמפיין שלה: הוא הציב אותה כמטרה ל"שיימינג" גלובלי, והציג אותה כבלתי אחראית, כפזיזה ומעל לכל - כשקרנית וכמי שהפגינה שיפוט פגום בעת היותה אחד מעמודי התווך של צוות הביטחון הלאומי של הנשיא. אלמלא רץ מולה דונלד טראמפ, די היה ב"שיימינג" הזה כדי לדרדר אותה מהדרך לבית הלבן. עם טראמפ, יש לה עדיין סיכוי. 

 

ההחלטה לא להגיש כתב אישום נגד קלינטון גזלה מטראמפ את הסיכוי הטוב ביותר שלו לזכות בבחירות בנובמבר. גם ברני סנדרס, שהמתין בשקט ליום הזה (כן, הוא עדיין בגדר מתמודד) יודע שעתה גזו סיכוייו להיות מועמד המפלגה. אך המועמדת הדמוקרטית בפועל תצטרך לעמול הרבה יותר כדי לזכות באמון הציבור. עוד לפני ה"שיימינג" חסר התקדים של ראש FBI, הראה סקר כי 61% מהאמריקאים סבורים כי קלינטון אינה אדם ישר.

וכך, במקום לחגוג את חלוף הענן הכבד של תביעה פלילית, תיאלץ עתה קלינטון להצטייד במטריה יום-יום כדי לסוכך על עצמה מגשמי זעף של קושיות עיתונאיות טורדות. היא תתקשה לקבוע את האג'נדה של הופעות הבחירות שלה, בוודאי לא של העימותים המתוכננים עם דונלד טראמפ. עיתונאים, שדרים ופרשנים יזכירו לה את פרשת הדוא"לים בכל אחד מהימים שנותרו עד לבחירות. 

מבחינת קלינטון, הדבר הגרוע ביותר במסיבת העיתונאים של קומי הייתה החלטתו לפרק כליל את כל מסכת ההגנה שהיא טוותה בחודשים הרבים שקדמו ליום הזה. בכך הוא העניק מתנה יקרת ערך לכותבי הנאומים של טראמפ ולפרסומאים שיכינו את תשדירי הבחירות שלו. ראש FBI לא הפקיר אותה לחסדי בית המשפט הפדרלי, אך הוא חשף אותה לבית המשפט של דעת הקהל, וזה עלול להיות אכזר.

אולי הקטע המזיק ביותר לקלינטון בנאומו של קומי, שנמשך רבע שעה, הייתה קביעתו ש-FBI איתר 110 דוא"לים ששרדו בשרתיה פרטיים (היו כמה, לא רק אחד) של שרת החוץ קלינטון ושסווגו - בעת קבלתם או משלוחם - כ"סודיים" או "סודיים ביותר". זה מספר זעום כאשר מדובר ברבבות מיילים. אבל קלינטון הצהירה פעמים רבות שהיא מעולם לא שלחה או קיבלה - ביודעין - אפילו מייל מסווג אחד.

קלינטון התנהגה ב"חוסר זהירות קיצוני" כאשר טיפלה בחומר מסווג, אמר קומי. "כל אדם סביר... היה צריך לדעת שמערכת בלתי מוגנת אינה יכולה לשמש להעברת חומר מסווג". ויותר מזה: לדבריו, קלינטון השתמשה בשרתים פרטיים בביקורים במדינות בלתי ידידותיות (כנראה רמז לסין), ולכן יש מקום להערכה כי שרתיה נפלו קורבן לפריצות של האקרים. היא אמרה בעבר בדיוק ההפך. 

למעשה, נימת הנאום של ראש FBI ותכנו עוררו ציפיות שאו-טו-טו הוא עומד להנחית את להב הגיליוטינה על צווארה של קלינטון. מבחינה זו, החלק המהמם ביותר בנאומו הייתה ההכרזה בסופו ששום תובע לא היה מוצא מקום להגיש קובלנה פלילית נגד המועמדת הדמוקרטית בפועל. 

המסקנה הזו, אחרי הרשימה הארוכה של חטאי קלינטון, הדהימה את טראמפ ואת הרפובליקאים והם נתנו ביטוי מיידי לתסכול שלהם. "ראש FBI אמר שהילארי הנוכלת פגעה בביטחון הלאומי", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "אין כתב אישום. וואו. המערכת מושחתת". אחר-כך הוא אמר שקלינטון שיחדה למעשה את שרת-המשפטים, לורטה לינץ'. איך? היא רמזה, לדבריו, שלינץ' תוכל להישאר בתפקידה אם קלינטון תזכה בבחירות. רודולף ג'וליאני, שהיה תובע פדרלי לפני שנבחר לראש עיריית ניו-יורק, מנה שורת סעיפים שהיה אפשר להאשים בהם, לדעתו, את קלינטון. תיאוריות הקונספירציה החלו ללבלב. 

תומכי המועמדת הדמוקרטית אימצו מיד קו הגנה שישמש כנראה אותם - ואת המועמדת - עד פתיחת הקלפיות בנובמבר: היא אולי הפגינה שיפוט לקוי, אך זו הייתה מעידה חד-פעמית, וצריך לסלוח לה על כך כמה שעות לאחר ה"שיימינג" של קומי, הופיעו קלינטון והאדם שהיא שואפת לרשתו, ברק אובמה, בעצרת בחירות בשארלוט, קרוליינה הצפונית. מי שלא ראה חדשות לפני העצרת, לא היה יכול לדעת על מצוקתה של קלינטון - ולא רק מפני שהיא ואובמה לא אמרו אפילו מילה אחת על הנושא אלא מפני שקהל האלפים קיבל את השניים כשליחי האל. אם התנהגותם משקפת את התנהגות עתידית של הבוחרים, ולו רק בוחרים דמוקרטיים, בהחלט ייתכן כי הילארי נמצאת על סיפו של הבית הלבן. 

אין ספק: אובמה פופולרי הרבה יותר מקלינטון - בסקרי דעת קהל שיעור התמיכה בו מגיע ל-51%, השיעור הגבוה ביותר מאז חיסול אוסמה בין לאדן - אך התמיכה בו זלגה לקלינטון בעצרת. אובמה סיפק לה את כל התמיכה והעידוד שנשיא כריזמטי יכול להעניק למי שהוא חפץ ביקרו והקהל קיבל את הדברים בתשואות. המסר שלה ושלו היה: דונלד טראמפ אינו ראוי ואינו כשיר להיות נשיא.

"יש לי אמון מלא בהילארי", קרא הנשיא. "אין גבר או שה שמתאימים יותר ממנה לתפקיד". למעשה, אובמה הכריז במפורש שהוא מעביר את שרביט השלטון להילארי קלינטון. העצרת אמש נראתה כחזרה כללית לקראת כניסתה של קלינטון ללשכה הסגלגלה בינואר 2017.