עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה: "רוצים תחבורה ציבורית בשבת"

העותרים - ובהם ח"כ זנדברג, ישראל חופשית וחדו"ש - דורשים מכץ שיפעיל את שיקול-הדעת המוקנה לו בחוק ויקבע מערך תחבורה ציבורית בשבת במתכונת המותאמת ליום זה

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

ח"כ תמר זנדברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת ישראל חופשית ועמותת חדו"ש, יחד עם שורת גברים ונשים שנפגעים מהיעדר תחבורה ציבורית בשבת, הגישו היום (ד') עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה ישראל כ"ץ, לנוכח סירובו להפעיל את סמכותו לבחון הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, וזאת בניגוד לחוק ולתקנות בעניין.

העותרים מבקשים מבג"ץ להורות למדינה לנמק מדוע שר התחבורה נמנע מלהפעיל את הסמכות הנתונה לו בחוק לשקול ולהפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

לדברי העותרים, תקנות התעבורה פורשות שורה של מקרים שבהם ניתן להפעיל קווי שירות, בהם קווים לבתי חולים, ליישובי ספר, ליישובים לא יהודיים וקווים חיוניים מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית. בפועל סעיפים אלה נותרו אות מתה, כששר התחבורה בוחר להתעלם מהם, בניגוד לחוק ולאינטרסים הברורים של אזרחי ישראל. זאת בנימוק של שמירת הסטטוס-קוו, תוך התעלמות משינויים שחלו בדפוסי התחבורה ובהרגלי הפנאי של האוכלוסייה בישראל בעשורים האחרונים.

לטענת העותרים - ובהם אזרחים שלא יכולים להוציא רישיון מטעמים בריאותיים ונכויות או לא יכולים להחזיק רכב מטעמים כלכליים ואחרים - תחבורה ציבורית בשבת היא צורך אמיתי עבורם, ויש חשיבות עצומה לכך שבית המשפט יצטרך להתייחס למצבם ולחייב את המדינה להשיב מדוע היא לא מספקת פתרונות מקיפים או לכל הפחות מאפשרת פתרונות קיימים.

העתירה, שהוגשה בידי עורכות הדין מירי נחמיאס יַַָסַף ואורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, פורשת את התשתית העובדתית ואת המצב העגום של התחבורה הציבורית בשבת בישראל, כאשר בין השאר היא כוללת נתונים המוכיחים כי שיעור עצום מקווי האוטובוס אשר רשאים לפעול בשבת כלל אינם עושים זאת בפועל - כאשר מתוך 379 קווים שהם בעלי היתר נסיעה בשבת, 155 קווים בפועל מושבתים.

העתירה טוענת להתנהגות בלתי חוקתית, בלתי סבירה ושרירותית של שר התחבורה, אשר מסרב להפעיל את שיקול-הדעת שמוקנה לו בחוק בעניין זה. לדברי העותרים, "חוסר נכונותו של שר התחבורה לערוך בחינה מעמיקה ויסודית של הצורך בתחבורה ציבורית בשבת ברחבי הארץ מהווה התפרקות מסמכותו של שר התחבורה, פעולה ללא תשתית עובדתית ראויה שמתעלמת משיקולים שהיה על השר לשקול - כגון שיקולי בטיחות בדרכים ושיקולי איכות הסביבה". 

העתירה מביאה את סיפוריהם של גברים ונשים שנפגעו מהעדר תחבורה ציבורית בשבת, ומעלה על פני השטח את צרכיהם של מי שאינם רשאים לנהוג, כגון בעלי מוגבלויות וחולים, ואת צרכיהם של מי שאין ידם משגת להחזיק ברכב - קבוצות שבלית-ברירה נשארות כלואות בבתיהן בשבת, בהיעדר תחבורה ציבורית. בכך נפגעת אנושות זכותם לכבוד, לשוויון ולחופש תנועה.

 

נתונים נוספים המתפרסמים בעתירה מעידים כי הנסיעה בשבת מסוכנת יותר באופן מובהק, וכי הסיכוי של אדם למות או להיפצע קשה על הכביש בשבת גבוה ביחד לשאר ימות השבוע. לטענת העותרים, בצירוף הנתונים לפיהם נסיעה ברכב פרטי מסוכנת יותר מנסיעה בתחבורה ציבורית, עולה כי אי-הפעלתם של אוטובוסים ורכבות בשבת מביאה לאבדות חמורות בנפש ולפציעות קשות שהיו יכולות להימנע.

העותרים אינם מבקשים כי תופעל בשבת תחבורה ציבורית מלאה, כמו בימי חול, אלא במתכונת מותאמת ליום השבת. לדבריהם, על השר לבצע בדיקה מעמיקה באשר לצרכים התחבורתיים של תושבי ישראל, בעקבותיה יופעל מערך תחבורה ציבורית שיחבר עורקי תחבורה ראשיים למוקדי בילוי ופנאי, תוך שמירה על אופייה הייחודי של השבת.

ח"כ תמר זנדברג אמרה בעניין כי "עד היום הוסתר מהציבור כי לשר יש סמכות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, סמכות שהשר נמנע להפעיל בשל שיקולים פוליטיים. ממשלות ישראל פוגעות פעם אחר פעם באינטרס הציבורי ובצרכי האזרחים שזקוקים יותר מכל לשירות זה - קשישים, צעירים, בעלי מוגבלויות ומי שאינו יכול להחזיק כלכלית ברכב פרטי. מדובר בהחלטה שמתקבלת באופן שרירותי, ללא שיקול-דעת מינימלי, ומשמעותה אובדן חיי אדם וכפייה על ציבור רחב להמשיך להחזיק ברכב יקר ומזהם.

"יש קבוצה הולכת וגדלה בציבור אשר דורשת תחבורה ציבורית בשבת, קבוצה שכוללת אזרחים מכל שכבות החברה ומכל השקפה פוליטית. מדינת ישראל לא יכולה להמשיך להשאיר את אזרחיה נטולי חופש תנועה חמישית מהשנה, המצב הזה ישתנה, ואני מקווה ומאמינה שלעתירה זו יהיה חלק משמעותי בשינוי".