אתונה: מייסד ספקית דלק מובילה התאבד על רקע פשיטת רגל

ממידאויל-ג'טאויל הייתה ספקית מוצרי הנפט השלישית בגודלה ביוון, עם רשת של 600 תחנות דלק ומתקני אחסון גדולים בשולי סלוניקי, שהפכו בסיס ליצוא למדינות הבלקן

יוון חדלת פירעון, משבר, אירו / צילום: וידאו
יוון חדלת פירעון, משבר, אירו / צילום: וידאו

התאבדותו ככל הנראה של קיריאקוס מאמידקיס, מייסד חברה מובילה לאספקת דלק, שיגרה גלי הלם אל קהילת העסקים באתונה, שכבר המומה מקריסת כמה חברות גדולות שמוכרות לכל משק בית יווני.

מאמידקיס, בן 84, מת מיריית אקדח אחת בראשו יומיים אחרי שהקבוצה המשפחתית שלו, ממידאויל-ג'טאויל, הגישה בקשה לפשיטת רגל.

הוא נמצא בחדר עבודתו בביתו באתונה ביום ראשון אחר הצהריים. המשטרה מסרה שהיא מעריכה שמדובר בהתאבדות.

מאמידקיס, מעמודי התווך של קהילת העסקים היוונית, ושני אחיו הפכו רשת קטנה של תחנות דלק לחברת מסחר בינלאומית בדלק שפעלה ביוון ובמדינות הבלקניות השכנות. הוא ניהל עדיין את העסק לפני מותו.

המיתון בן שבע השנים ביוון כבר גבה מחיר כבד מעסקים קטנים, שאלפים מהם קרסו כאשר כספם אזל. הגל האחרון של פשיטות הרגל פגע בחברות מבוססות יותר כמו ממידאויל-ג'טאויל. הוא נבע מהר ההלוואות הרעות שהצטברו בבנקים, בהיקף של יותר ממחצית החשיפה שלהם.

הבנקים תבעו תשלום חובות מהעסקים בלחץ הנושים הבינלאומיים של יוון.

"החברות ביוון במצוקה קיומית. ההרגשה היא שהרבה חברות המשיכו לשרוד בתקווה לעתיד טוב יותר, אבל ברור שהמדינה לא מבריאה", אמר קיריאקוס מיצוטאקיס, מנהיג מפלגת המרכז-ימין "הדמוקרטיה החדשה" שבאופוזיציה.

ממידאויל-ג'טאויל הייתה ספקית מוצרי הנפט השלישית בגודלה ביוון, עם רשת של 600 תחנות דלק ומתקני אחסון גדולים בשולי סלוניקי, שהפכו בסיס ליצוא למדינות הבלקן. החברות הבנות כוללות צי של אוניות מטען, כמה מלונות יוקרה, יקב יינות וחברת שמן זית.

החברה נפגעה קשות מירידה בצריכת הבנזין והסולר להסקה ביוון כאשר כמה ממשלות העלו את מסי הדלק כדי לעמוד ביעדי הכנסה שנקבעו על ידי הנושים הבינלאומיים של המדינה - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

לפי מסמכי בית משפט, ממידאויל-ג'טאויל חייבת לבנקים ולספקים 270 מיליון אירו, עוד 8 מיליון אירו בהעברות ביטוח לאומי ומיליון אירו בשכר שלא שולם ל-160 עובדי החברה.

חברות גדולות נוספות שהשיגו בקשות להגנה מפני נושים בחודשיים האחרונים כוללות את קבוצת מרינופולוס, רשת מרכולים גדולה ושותפה לשעבר של רשת קרפור הצרפתית, את רשת חנויות החשמל אילקטרוניקי, חברת האבטחה פירסוס ומלון חמשת הכוכבים האתונאי לדרה, שבבעלות קבוצת פרסקבאדיס הקפריסאית.

יוון עמדה בהצלחה בביקורת הראשונה של הנושים על תוכנית החילוץ שלה בהיקף 86 מיליארד אירו, וקיבלה תשלום בסך 7.5 מיליארד אירו, אך הכלכלה תקועה עדיין במיתון והתמ"ג צפוי לרדת השנה ב-0.3% לפני שיתאושש ב-2017.

קריסת מרינופולוס עם חובות בסך 1.3 מיליארד אירו היא פשיטת הרגל הגדולה ביותר בתולדות יוון עד כה. הקבוצה הזו היא אחת המעסיקות הגדולות ביוון עם 12,500 עובדים ו-2,000 ספקים, כולל יצרנים מקומיים רבים שגם הם צפויים לפשוט רגל.