טכנולוגיות שמצמצמות את זיהום הסביבה וחוסכות באנרגיה

האג'נדה הסביבתית היא גם "ביזנס" לא קטן בעולם מוצרי הצריכה האלקטרוניים, שמיועדים הן עבור ארגונים שמחויבים רשמית לפעילות ירוקה ולקיזוז ההשפעה המזיקה של פעילותם

בחודש שעבר חגג העולם את "יום הסביבה העולמי", בדגש על ניצול של הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לצורך שימור המשאבים המתכלים של כדור הארץ ומניעת התחממות גלובלית. האג'נדה הסביבתית היא גם "ביזנס" לא קטן בעולם מוצרי הצריכה האלקטרוניים, שמיועדים הן עבור ארגונים שמחויבים רשמית לפעילות ירוקה ולקיזוז ההשפעה המזיקה של פעילותם העסקית/תעשייתית, והן עבור לקוחות פרטיים עם מודעות סביבתית מפותחת, ותקציב רכישה מפותח לא פחות. השוק הפורח הזה רוחש בפעילות, מהמיקרו ועד למאקרו. להלן כמה דוגמאות.

לגרוס את הסמארטפון

כ-400 מיליון טלפונים סלולריים ישנים מושלכים מדי שנה ויוצרים מפגע סביבתי בהיקף של עשרות מיליוני טונות בשנה. במקביל טלפונים ישנים של עובדי ארגונים וחברות מהווים גם סיכון אבטחה ומקור לדליפת נתונים רגישים בשל הנתונים האגורים בזיכרון המובנה שלהם, שקשה מאוד למחוק אותם לגמרי.

פתרון מעניין ומשולב לשתי הבעיות הללו מציעה המגרסה המשרדית/ארגונית החדשה FLASHEX של חברת אינטימוס. המגרסה, שמבוססת על טכנולוגיית מעגלים מודפסים, מתוכננת לגרוס ביעילות ובשקט דיסקים, כרטיסי פלאש, זיכרונות USB ואפילו סמארטפונים שלמים ומיני-טאבלטים (ללא הסוללות), שסיימו את חייהם. התוצר הסופי הוא ערימת חלקיקים פלסטיים בגודל של מילימטרים ספורים, שלא ניתן לשחזר מהם נתונים ושקל לטפל בהם בתור פסולת פלסטית למחזור. מחירה של המגרסה הוא כ-11 אלף דולר אולם היצרנית טוענת, שהיא מהווה אלטרנטיבה למכשירים תעשייתיים מקבילים, שעלו עד כה פי שלושה.

לפקח מרחוק על משק האנרגיה הביתי

למשק האנרגייה הביתי יש תרומה קטנה יחסית להתחממות הגלובלית בהשוואה לתעשייה, אבל כאשר מחשבים את המכפלות, כל מאמץ קובע. זו התפיסה שמאחורי "הקופסה החכמה", שמכונה "ECOISME". המוצר, שהחל את דרכו באתר מימון ההמונים "אינדיגוגו", הוא קופסה פלסטית שמתחברת למתג החשמל הראשי בבית. לאחר החיבור מזהה הקופסה את כל מכשירי החשמל המחוברים לרשת הביתית בהתאם ל"חתימה" הייחודית של העומס שהם מייצרים ברשת ועל פי ניתוח ספקטרום.

לאחר החיבור מדווחת הקופסה אלחוטית לאפליקציה בטלפון של בעל הבית על רמת הצריכה והיעילות של מכשירי החשמל השונים, מעבירה טיפים שונים לחיסכון באנרגיה ולמיקום מחדש של מכשירי החשמל (הרחקת המקרר מהתנור, למשל) ומעבירה התרעות על מכשירים שנשארו פועלים בבית ומהווים סיכון בטיחותי - דוגמת מגהץ או תנור ביתי. המכשיר מסוגל לזהות גם את התרומה והנוכחות של פאנלים סולאריים ביתיים וקיימת גרסה לחשמל רגיל ולחשמל תלת פאזי. המחיר מתחיל ב-140 דולר אם כי כרגע מדובר עדיין בהזמנה מוקדמת, ללא תאריך מסירה סגור.

למזוג מים מטוהרים מהרשת

גם מים הם משאב מתכלה חיוני וניצול יעיל של המים הביתיים - שחוסך את עלויות האריזה, השינוע והמיחזור של בקבוקי מים מינרליים - הוא תרומה "ירוקה" מכובדת. בשוק קיימים כיום לא מעט מטהרי מים ביתיים אולם המטהר החדש של חברת COWAY הקוריאנית לוקח את הז'אנר צעד קדימה. המטהר מיועד גם לשימוש ביתי וגם לשימוש מקצועי ומבצע סטריליזציה יסודית של המים במספר שלבים. רכיב תקשורת NFC מדווח אלחוטית לטלפונים חכמים עם אפליקציה תואמת על מצב הטיהור של המים, סטטוס הפילטרים השונים, הטמפרטורה בערוצי המים החמים והקרים ואפילו על איכות המים. האפליקציה פועלת בצורה דו כיוונית ומאפשרת לבעל הטלפון למזוג לעצמו כוס מים מטוהרת בלחיצה על מסך הטלפון. המכשיר אשר עומד בתקנים מחמירים של חיסכון באנרגיה ועולה בסביבות 1,500 דולר, זכה בפרס החדשנות של CES בתחילת השנה.

לשאוב אנרגיה מהקרקע

אנרגיה סולרית היא הפיתרון הנפוץ ביותר לחיסכון באנרגיה לבית ולעצמאות ממחירי החשמל והדלק. אולם הטכנולוגיה העדכנית מאפשרת כיום להפיק את האנרגיה לא רק מהשמים אלא גם מהקרקע. דוגמה אחת היא משאבת החום הגיאו-תרמית הביתית AI-1 GEO של חברת WATERKOTTE הגרמנית. המוצר הוא בגודל של מקרר קומפקטי והוא מעוצב בקווים אולטרה-מודרניים כך שניתן להציב אותו אפילו בסלון הביתי. המערכת שמאחוריו שואבת את האנרגיה מצינורות, שקבורים באדמה מתחת לבית - בעומק של כשני מטרים אם כי אפשר להשתמש בצינורות אנכיים עד לעומק של כ-100 מטרים, בהנחה שתנאי הקרקע מאפשרים זאת.

המערכת מעבירה במחזור נוזל שמורכב ממים ומחומר נוגד קיפאון ודרכו מועבר החום למשאבה. החברה טוענת שהבדלי הטמפרטורות של הקרקע הם כה קטנים, עד שהמשאבה יכולה לשמש כמערכת חימום/קירור ביתית מרכזית במשך כל השנה עם הספק של 5 עד 13 קילוואט. כמקובל המערכת מצוידת בממשק אינטרנטי, שמאפשר לבעל הבית לקבל חיווי ואפשרות שליטה מרחוק.