באב"ד: חוק שכר הבכירים - רק בגלל העליהום בכנסת

מנכ"ל האוצר: "בעלי ההון צריכים פתאום להתבייש שהם מנסים למקסם רווחים" ■ "תשובה, שטראוס ודנקנר מייצרים צמיחה"

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר היום (ב') כי חוק שכר הבכירים הוא תוצאה של העליהום בכנסת. לדבריו, "משרד האוצר הוביל מהלך שבו יהיה מיסוי עודף לשכר בכירים. כאשר ההצעה נכנסה לכנסת, שם נרשמת תופעה קשה של עליהום נגד בעלי הון ואנשי עסקים בישראל, שר האוצר תמך בחקיקה, הוא החליט להעביר את שכר הבכירים. האווירה והעליהום גרמו לתוצאה הפוכה של החוק במתכונתו. אם שר האוצר היה האחראי הבלעדי על החוק, הוא היה נראה אחרת לחלוטין".

מנכ"ל האוצר תקף את האווירה האנטי עסקית בישראל, ואמר כי "נוצר מצב שבעלי ההון צריכים פתאום להתבייש שהם מנסים למקסם את הרווחים. יש פה עליהום, תפישה לפיה אלה שאין להם כסף בארץ, זה בגלל שאלה שיש להם כסף לוקחים אותו מהם. לדעתי אם כללי המשחק לא טובים, אז האצבע המאשימה צריכה להיות על הרגולטורים ועל הפוליטיקאים, ולא על בעלי ההון - קל להפנות אצבע מאשימה אל תשובה, שטראוס או דנקנר, אבל הם אלה שמייצרים מקומות עבודה ומייצרים צמיחה".

באב"ד, באסיפה השנתית ה-25 של איגוד החברות הציבוריות בשיתוף עם בנק מזרחי טפחות, BDO זיו האפט ומשרד עו"ד זליגמן גולדפרב, אישר את הפרסום מאתמול לפיו משרד האוצר בוחן הורדת מסים. לדבריו, "אנחנו בוחנים הפחתת מס חברות ועדכון מס הכנסה של מעמד ביניים. אנחנו בוחנים את הפחתת הרגולציה שמכבידה על העסקים בישראל. הבחינה המחודשת נעשית בכל תחומי העסקים בישראל בהם קיימת היום רגולציה".

באב"ד נשאל האם באוצר שוקלים להוריד את מס רווחי ההון שעלה ל-25% ב-2012 בעקבות המלצה של ועדת טרכטנברג (ולפי מחקר של בנק ישראל לא הביא לגידול בגבייה). לדבריו, "בדקנו את האפשרות של הורדת מס רווחי ההון כפי שאנחנו בוחנים אפשרויות נוספות - על האפשרות הזה אנחנו כנראה לא נלך, אבל אנחנו רוצים לייצר סביבה אוהדת על ידי שינוי רגולאטורי ועידוד חברות".

מנכ"ל האוצר התייחס גם להפיכת הבורסה בת"א למוסד עם מטרות רווח, ואמר כי "הבורסה הופכת לעסקית אחרי שהייתה מונופול. יש לשנות את ימי המסחר, להגדיל את הביקוש לחברות קטנות ולהקל על הדיווחים. הנאסד"ק מתכוונת להיכנס לבורסה המקומית לשת"פ בכדי להקל על חברות מקומיות לאחר שהן נרשמות כאן, הן יירשמו גם בניו יורק".

חוק שכר הבכירים יורחב לכלל החברות?

מוקדם יותר דיבר בוועידה ח"כ משה גפני יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ואמר לגבי חוק שכר הבכירים, כי "אם החוק יצליח הוא יורחב אל שאר הסקטורים". לדבריו, "אישור החוק זהו אחד מהמקרים הבודדים שחברי ועדת הכספים מחאו כפיים. הוא עבר בקלות בעקבות המשכורות העצומות שקיבלו הבכירים אל מול שאר העם. ניתן לשנות את החוק. הרצון הוא שהרגולציה תהיה עצמאית ומנהל בנק לא יתנהג באופן חזירי".

לעומת זאת, כזכור, שר האוצר משה כחלון אמר בחודש שעבר בשיחה אחד על אחד עם עורך "גלובס", חגי גולן, בוועידת שוק ההון 2016 של "גלובס", כי כל עוד הוא שר אוצר, חוק שכר הבכירים לא יורחב ולא יחול רטרואקטיבית. "אין כוונה להמשיך לכל החברות הציבוריות. לא. לחברות בבורסה בתל-אביב אין שום סיבה לחשוש, וכל עוד אני שר האוצר - זה לא יקרה. אני מציע להם להאמין לי".