עובדי רשות השידור דווקא שיבחו במשוב את הראיונות לתאגיד

בשאלונים אנונימיים שמילאו המרואיינים, נתנו המועמדים מהרשות ציון גבוה מהממוצע הכללי ■ יו"ר ועד העיתונאים בערוץ 1 קורא לרה"מ "להודות בטעות" ולבטל את תאגיד השידור

בניין רשות השידור ברוממה / צילום: איל יצהר
בניין רשות השידור ברוממה / צילום: איל יצהר

תהליך ההקמה של תאגיד השידור הציבורי, שכולל את סגירת רשות השידור הוותיקה, מלווה מטבע הדברים בלא מעט קשיים, מהמורות וביקורות. אחת הסוגיות שמלהיטות ביותר את הרוחות סביב התהליך הוא היחס לעובדי הרשות המבקשים להיקלט בתאגיד החדש. התלונות על יחס מבזה ומשפיל כלפי אנשי תקשורת מוכרים ועובדים ותיקים אחרים ברשות אף הועלו בפני מבקר המדינה והגיעו לדיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת.

כעת חושפים בתאגיד כי במסגרת הליכי המיון, שאותם מלווה השופט בדימוס עזרא קמא, ממלאים המרואיינים משובים אנונימיים, שבהם הם מתבקשים לדרג נושאים שונים, כמו האם הראיון שעברו היה מקצועי וענייני, כיצד התנהל יום המיונים, והאם התהליך בכללותו היה מקצועי ומותאם למשרה שאליה הגישו את מועמדותם.

מנתוני התאגיד עולה כי בחודשיים האחרונים רואיענו כ-900 מועמדים למשרות בתאגיד, וכ-550 מתוכם היו אנשי רשות השידור. על השאלונים האנונימיים השיבו 595 מועמדים, 356 מתוכם עובדי הרשות.

לפי התאגיד, הציון הממוצע שהעניקו המרואיינים להליך המיון הוא 4.56 מתוך 5, והציון שהעניקו המרואיינים מרשות השידור היה אפילו מעט גבוה יותר - 4.57.

גורמים בתאגיד התייחסו היום (ג') לציונים הגבוהים בכלל, ואלה של עובדי רשות השידור בפרט, ומסרו כי "יש גורמים ברשות השידור שעושים הכול כדי לחבל בהקמת התאגיד החדש. לא ניכנע ללחצים של כמה עובדים שהורגלו לנורמות ניהוליות ורמות שכר אחרות, ונמשיך לקיים ראיונות עבודה מקצועיים במטרה להקים גוף ציבורי נקי, יעיל וחדשני".

אחרי מבקר המדינה, ראש הממשלה

בחוק שהביא להקמת תאגיד השידור הציבורי החדש נקבע כי הוא יקלוט לתוכו 450 עובדים מרשות השידור, או ידאג לכך שאלה יהוו לפחות 51% מהעובדים - הגבוה מבין השניים. לפי נתונים שהציג לפני כשבוע בכנסת מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, נכון לאותו זמן נקלטו בתאגיד 162 עובדים, מתוכם 63 מרשות השידור. בנוסף, לדבריו, 75 חוזים נשלחו לעובדי רשות השידור, ואם כולם ייחתמו, יהוו עובדי הרשות 55% מעובדי התאגיד.

דברי קובלנץ לא שכנעו את נציגי עובדי רשות השידור הוותיקים, שכאמור, בין היתר, פנו בעניין למבקר המדינה, בטענה כי קיבלו "עשרות פניות נדהמות של עיתונאים, חלקם מאבני הבניין של רשות השידור, על יחס מבזה, מזלזל ואפילו משפיל".

בתוך כך, היום פנה במכתב לראש הממשלה מיקי קליין, יו"ר ועד העיתונאים בערוץ 1. לדבריו, "בחודשים שחלפו מאז החלפת הרשות בתאגיד, הולך ומתברר כי צעד זה של עקירה והרס של שידור ציבורי אמין הוא צעד הפוגע בזכותו של הציבור לקבל מידע מערוץ ציבורי לא מסחרי, יותר מאשר צעד המחזק זכות זאת. מי שראה מקצת מהשידורים בני שתי הדקות שהתאגיד החל לשדר באינטרנט, יכול לראות את הדמות שתהיה לאותו שידור ציבורי חדש. שידור של ברנז'ה מתנשאת, המייצגת פלח דק ומאוד מסוים של הציבור התל-אביבי".

קליין קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו "להודות בטעות" של הקמת התאגיד ולפעול לביטולו. "אפשר עדיין לשמר צוות אשר שירת בנאמנות את הציבור הישראלי עשרות שנים תוך שאיפה מתמדת למצוינות", הוא כותב. "נכון שנעשו טעויות במהלך השנים, אך טעויות אלה אינן מחייבות אותך ואותנו לשגות בעוד טעות - הרפתקה של הקמת תאגיד".