סערה בארה"ב: שופטת עליונה (יהודיה) תוקפת את טראמפ

רות ביידר גינסברג: "אם הוא ייבחר, נצטרך לעבור לניו-זילנד" ■ "טראמפ הוא שרלטן... אין בו שום עקביות; הוא אומר כל מה שבא לו בראש ברגע נתון" ■ טראמפ: שתתפטר

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

לשופטים עליונים, כמו לכל אדם, יש דעות פוליטיות, אך רק לעיתים נדירות ביותר הם מביעים אותן. גם בארה"ב, כמו ברוב מדינות תבל, שופטים עליונים אינם אמורים לחוות דעה על סוגיות פוליטיות או על פוליטיקאים, לא בפסיקות ולא בהתבטאויות פומביות אחרות. אך רות ביידר גינסברג, אחת משלושת השופטים היהודיים בבית המשפט העליון של ארה"ב, מתחה השבוע ביקורת חריפה ביותר על דונלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, ומדרך הטבע, הדברים עוררו סערה עזה. אפילו מחוקקים דמוקרטים מתקשים להגן עליה. בכל אופן, גינסברג, בת 83, מתנערת בקלילות מההתקפות עליה והיא מצפה שהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית בפועל, תהיה הנשיאה הבאה.

בראיונות ל"ניו-יורק טיימס", "אסושייטד פרס" ו-CNN הביעה גינסברג חרדה מהעתיד שצפוי לארה"ב אם טראמפ יזכה בבחירות בנובמבר. "אינני יכולה לדמיין כיצד הארץ הזו תהיה אם טראמפ יהיה הנשיא שלנו. מבחינת ארה"ב, יהיה מדובר בעוד ארבע שנים. לבית המשפט - אני אפילו לא רוצה להעלות זאת על הדעת".

לדבריה, בעלה המנוח היה אומר על עליית נשיא כטראמפ לשלטון: "זה הזמן בשבילנו לעבור לניו-זילנד".

"טראמפ הוא שרלטן (faker)", אמרה השופטת העליונה. "אין בו שום עקביות. הוא אומר כל מה שבא לו לראש בכל רגע נתון... באמת יש לו אגו... איך הוא מצליח להסתדר (כמועמד לנשיאות) בלי לחשוף את דו"חותיו למס הכנסה? העיתונות מתייחסת אליו בסלחנות לגבי סוגיה זו".

"בהתחלה חשבתי שזה מצחיק", אמרה גינסברג על הימים הראשונים בקמפיין של טראמפ. "עצם המחשבה שהוא יהיה נשיא..." היא לא סיימה את המשפט, אך לא היה ספק למה כוונתה. "אני חושבת שהוא קיבל פרסומת חינם זמן (במדיה)", היא המשיכה, ומחתה על ההבדל בין היחס שבו זוכה קלינטון בתקשורת לבין זה שניתן לטראמפ. "כל מועמד אחר בעבר חשף את דיווחיו למס הכנסה", אך העיתונות לא מוחה על כך שטראמפ אינו עושה זאת.

ובעוד שהיא אינה יכולה להעלות על הדעת נשיאות של טראמפ, אין לה ספק מי תהיה הדיירת הבאה בבית הלבן. גינסברג ציינה את הגיל המבוגר שלה ושל שני שופטים אחרים - סטיוון בראייר (80) ואנתוני קנדי (78) - ואמרה: "אין ספק שהיא (הנשיאה הבאה) תצטרך למנות כמה מועמדים לבית המשפט העליון בתקופת הכהונה שלה".

הנשיא לשעבר ביל קלינטון מינה את גינסברג לעליון ב-1993 ועתה היא השופטת הבכירה באגף הליברלי של בית המשפט. בעליון מכהנים עתה שמונה שופטים - ארבעה שמרנים, ארבעה ליברליים. עם מות השופט השמרני אנטונין סקאליה, בפברואר השנה, ניטל מהאגף השמרני הרוב שממנו נהנה במשך שנים, וכמה מהפסיקות החשובות ביותר של העליון בחודשים שחלפו הסתיימו בתיק"ו, כשהמשמעות היא שפסיקת הערכאה הנמוכה יותר, שעליה הוגש הערעור לעליון, נותרה בעינה.

מינוי שופטים לבית המשפט העליון (בכפוף לאישור הסנט) הוא אחד מהתפקידים החשובים ביותר של נשיא ארה"ב, וזו הסיבה לחשיבות הגורלית של הבחירות לנשיאות בנובמבר. על הנשיא/ה הבא/ה תוטל אחריות למנות לעליון שלושה שופטים לפחות ובכך הוא / היא יעצב / תעצב את החברה האמריקאית למשך דורות - לא רק את חוקיה אלא גם אופיה ורוחה. הנשיאה קלינטון תדחף את ארה"ב שמאלה, בכיוון של מדינה סוציאל-דמוקרטית באירופה, עד כמה שניתן במגבלות החוקה האמריקאית והפוליטיקה הלאומית. הנשיא טראמפ ידחף אותה ימינה, ודמוקרטים חוששים, שהוא יתעלם מבלמי החוקה שמבטיחים שוויון בין שלוש הרשויות - המבצעת, המחוקקת והשופטת.

 

"וושינגטון פוסט": היה אסור לה לומר את הדברים שאמרה

זה מכבר רואים מחוקקים רפבוליקאים בגינסברג אויב אידיאולוגי ואישי. ב-2009 היא חלתה בסרטן הלבלב, מחלה שמסתיימת במוות מהיר, בדרך כלל. בכל זאת, בעיצומו של הטיפול, היא הגיעה לקונגרס לשמוע את הנאום על מצב האומה מפי ברק אובמה. היא סיפרה אחר-כך: "רציתי להראות לאנשים שבית המשפט לא מורכב מגברים בלבד.. אבל גם להראות לעולם שאני בריאה, בניגוד לאותו סנטור שאמר שאמות בתוך תשעה חודשים".

היא התכוונה לסנטור הרפובליקאי ג'ים באנינג, מקנטאקי, שאמר לעמיתיו לא לדאוג, "היא הרי תמות בעוד תשעה חודשים מסרטן". באנינג התנצל אחר-כך וגינסברג מוסיפה לתפקד שבע שנים לאחר האבחון. המינוי לבית המשפט העליון הוא "לכל החיים", או עד שהשופט יחליט לפרוש. אי אפשר לפטר שופט עליון.

זה הרקע לתגובות הרגוזות שעוררה ביקורתה הבוטה על טראמפ. המועמד בפועל עצמו, שמנסה ליצור אווירה של אחדות ורצון טוב לקראת ועידת המפלגה הרפובליקאית בקליוולנד, אוהאיו, שתחל ביום ב', אמר אמש ל"ניו-יורק טיימס": "אני חושב שזה מאוד בלתי הולם ששופט בבית המשפט העליון יתערב בקמפיין פוליטי. אני חושב שזו חרפה לבית המשפט, ואני חושב שהיא צריכה להתנצל לפני בית המשפט. לא י כולתי להאמין למראה עיניי כשראיתי זאת. זה למטה מכבודו של בית המשפט... זה רק משלהב את ה'בייס' שלי ואני מקווה שהיא תפרוש מבית המשפט מהר ככל האפשר".

"וושינגטון פוסט" כתב במאמר מערכת: "אף לא אחת מהדברים המזלזלים שאמרה גינסברג על טראמפ אינו בלתי נכון, לפחות לפי הראיות שיש בידינו... אבל היה אסור לה לומר את הדברים שאמרה". משפטנים רבים אמרו, שאם טראמפ אכן יהיה הנשיא הבא וגינסברג תוסיף לכהן, כל החלטה שלה נגד מדיניות זו או אחרת של טראמפ תהיה נגועה.