המנכ"לית היחידה בביטוח, אתי אלישקוב, עוזבת את הכשרה

סיבת העזיבה כנראה אינה קשורה לחוק שכר הבכירים ■ בינואר 2015 אושר הסכם ההעסקה האחרון שלה, לפיו היא זכאית לשכר ברוטו חודשי של 96 אלף שקל ולמענק שנתי עד 1.5 מ' ש'

אתי אלישקוב / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב / צילום: אבי מועלם

ענף הביטוח הוא ענף גברי למדי. לאורך השנים היו במקביל בענף לא יותר משתי מנכ"ליות של חברות ביטוח, וכל היתר היו מנכ"לים גברים. למעשה, בשנים האחרונות הייתה רק מנכ"לית אחת של חברת ביטוח: אתי אלישקוב, שניהלה את הכשרה ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא. בימים האחרונים נראה היה כי בקרוב נחזור למספר זוגי, כשתמונה מנכ"לית נוספת בענף: מורלי דורי, המכהנת עתה כמנכ"לית פלתורס - סוכנות ביטוח גדולה של מגדל, אשר תצטרף לביטוח חקלאי בתחילת 2017, כמנכ"לית במקום אריה הרמן, שיעזוב את החברה חודשים לאחר מכן.

ואולם, השבוע הודיעה אלישקוב לאוצר על פרישתה מהתפקיד, וכך התברר כי זה לא יקרה בקרוב. אלישקוב, שמחזיקה ב-1.2% ממניות הכשרה חברה לביטוח, הודיעה על עזיבתה את החברה שהיא מנהלת מאז יולי 2012. פרישתה מהכשרה חברה לביטוח תיכנס לתוקף ב-12 בינואר 2017, כך על פי הודעת החברה לבורסה היום על התפטרות המנכ"לית. לגבי תפקידה כמנכ"לית הכשרה החזקות ביטוח - שכל פעילותה מבוצעת על-ידי החברה הבת - זו תיעשה כבר בסוף החודש הנוכחי. הכשרה ביטוח נמצאת בשליטת איש העסקים אלי אלעזרא, שמחזיק גם בחברת הנדל"ן אפרידר ובחברת הליסינג אלבר, ושמכהן כיו"ר הכשרה ביטוח.

אלישקוב, בת 39, מכהנת כמנכ"לית הכשרה חברה לביטוח והחברה האם שלה - הכשרה החזקות ביטוח, מאז יולי 2012. היא רואת חשבון, וקודם לתפקידה זה היא שימשה כסמנכ"לית הכספים בחברה תחת קודמה המנוח, עופר טרמצ'י. היא צפויה להמשיך ולעסוק בתפקידים בכירים בשוק הביטוח, ולא מן הנמנע כי תצטרף בעתיד הלא רחוק לאחת מקבוצות הביטוח הגדולות.

ככל הנראה המחליף שלה יגיע מתוך הכשרה ביטוח, או לכל היותר מקבוצת אלעזרא. בבורסה השמות בולט שמו של שמעון מירון, המשנה הוותיק למנכ"ל וראש אגף ביטוח חיים ופיננסים בחברה. בחברה ציינו היום בהקשר זה, כי "בסוף החודש צפוי דירקטוריון חברת הכשרה ביטוח להתכנס ולבחור במנכ"ל חדש".

אלישקוב מסרה היום כי "לאחר 10 שנים מאתגרות, ובעיקר מספקות, אני מסיימת פרק בחברה שהייתה לי לבית שני ומתחילה פרק חדש בחיי. במהלך התקופה הזו הגענו להישגים משמעותיים ויוצאי דופן תוך גילוי יוזמות חדשות ומובילות שוק".

לא בגלל חוק שכר הבכירים

קרוב לוודאי שבניגוד לחששות לעזיבת בכירים בסקטור הפיננסי בעקבות חוק שכר הבכירים בפיננסים, אלישקוב לא עוזבת את הכשרה על רקע החוק, שמגביל את שכר הבכירים בענפי הפיננסים.

בינואר 2015 אושר הסכם העסקה האחרון שלה - שאינו מוגבל בזמן, ושלפיו היא זכאית לשכר ברוטו חודשי של 96 אלף שקל, ולמענק שנתי של עד 1.5 מיליון שקל לכל היותר. בשנת 2015 הסתכמה עלות העסקה של אלישקוב בכ-1.74 מיליון שקל - פחות מרף ה-2.5 מיליון שקל, שבו נוקב החוק. בשנים שקדמו, 2014, 2013 ו-2012, היא קיבלה שכר גבוה יותר של כ-3 מיליון שקל, כ-3.3 מיליון שקל וכ-1.3 מיליון שקל, בהתאמה.

אלישקוב רכשה את המניות של הכשרה ביטוח שבהן היא מחזיקה במאי 2009, יחד עם המנכ"ל דאז, טרמצ'י. השניים רכשו אז 2.5% ממניות החברה בתמורה לכ-5 מיליון שקל. עתה היא צפויה לממש מניות אלה ולמכור אותן לאלעזרא.

אלישקוב עוזבת את הכשרה זמן קצר לאחר שזו חילקה דיבידנד (בניגוד למגמה בענף הביטוח), בהיקף של כ-21 מיליון שקל. עם זאת, הכשרה נמצאת, בדומה לחברות ביטוח אחרות, בתקופה מאתגרת ורוויית סיכונים עסקיים. החברה, שחוותה הסדר חוב חריג בעקבות משבר 2008, פועלת בתחום שחווה שינויים רגולטוריים משמעותיים, כמו גם דרישות מכבידות נוספות מצד הרגולציה. זאת משום שלמרות שבאוצר מדברים על הגברת התחרותיות כמטרה, הרגולציה הרבה שהם משיתים משנה סדרי עולם בשוק הביטוח וגם פוגעת במידה רבה בשחקנים הבינוניים ובוודאי הקטנים בשוק הביטוח, ומקשה עליהם מאוד. בהקשר זה הכשרה ביטוח אינה יוצאת דופן.

ככל הידוע אלעזרא מעוניין בביסוס איתונתה של הכשרה ביטוח בימים אלה, כשצלקות הסדר החוב עודן מורגשות, וכבר לא שש להרחיב משמעותית את פעילות החברה, תוך לקיחת סיכונים. לאור זאת, על פי גורמים בשוק, החברה מובילה תוכנית צמצומים והפחתת הוצאות. נציין כי בתקופה האחרונה הכשרה ביטוח פיטרה ככל הידוע כ-12 עובדים. מדובר בכ-3% מתוך כוח עבודה שמנה 460 עובדים בסוף 2015.

החברה גדלה

תחת אלישקוב החברה צמחה. במסגרת זו, למשל, קלטה הכשרה את תיק הביטוח של בית ההשקעות אלטשולר שחם - שכולל ביטוחי חיים טהורים למקרי מוות ("ריסק") בהיקף 8.5 מיליון שקל ופוליסות חיסכון והשקעה בהיקף נכסים מנוהל של כ-350 מיליון שקל.

כך, בין היתר, בסוף הרבעון השני ב-2012, רגע לפני מינויה של אלישקוב למנכ"לית החברה, עמד ההון העצמי שלה על כ-256.1 מיליון שקל. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה (הנתון העדכני ביותר), עמד ההון העצמי של החברה על 371.8 מיליון שקל - גידול של יותר מ-45%.

גם בשורת הפרמיות רשמה החברה עלייה נאה מאוד, וסך ההכנסות מפרמיות ששילמו המבוטחים ב-2015 עמד על כ-1.64 מיליארד שקל - כ-28% יותר מסך הפרמיות שנגבו מהמבוטחים בשנת 2011, קודם למינויה של אלישקוב.

לאורך שנותיה של אלישקוב החברה הייתה רווחית, והרווח הכולל המצרפי שרשמה בשנים 2010 עד 2015 עמד על כ-237 מיליון שקל.